شرایط ایده آل مدیریتی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کدام است؟

    رویایی‌ترین شرایطی که پیش از انقلاب بر عرصه طبیعت ایران حاکم بود، برمی‌گردد به دوره‌ای که اسکندر فیروز در رأس سازمانی مقتدر به نام محیط زیست قرار داشت و ناصر گلسرخی هم در رأس وزارتخانه‌ای به نام منابع طبیعی. به نظر می‌رسد اینک نیز دوستداران محیط زیست و فعالان حوزه‌ی منابع طبیعی کشور باید خواستار تشکیل وزارتخانه‌ای قدرتمند به نام منابع طبیعی شده که سازمان‌هایی چون هواشناسی، شیلات و نقشه برداری به علاوه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کنونی را شامل شود. در عین حال، سازمان حفاظت محیط زیست با تقویت اقتدار خود در بدنه‌ی دولت، باید همچنان به وظایف نظارتی و حاکمیتی خود ادامه دهد. بدین‌ترتیب، وزن گرایه‌های محیط زیستی در وزن‌کشی‌های درون کابینه هم به نفع محیط زیست و منابع طبیعی سنگین‌تر خواهد شد، چرا که در اغلب موارد، متولیان این دو نهاد راهبردی، نظراتی مشابه را پیگیری می‌کنند که به نفع پایداری بوم‌شناختی کشور است.

راه سعادت کدام است؟

به امید روزی که تلاش دوستداران محیط زیست در ایران نتیجه داده و ما شاهد معرفی وزارتخانه‌ای جدید به نام وزارت منابع طبیعی باشیم.
آمین.

16 فکر می‌کنند “شرایط ایده آل مدیریتی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کدام است؟

  1. ghasem

    خواهشا آقای درویش شما که در بدنه سازمان محیط زیست هستید و ارتباط دارید با مقامات عالی این موضوع را پیگیری کنید که وزارت خانه منابع طبیعی تشکیل بشه..بیشتر خسارات به منابع طبیعی کشور بخاطر نداشتن یک متولی قوی هستش و تا زمانی که زیرمجموعه کشاورزی باشیم به هیچ کجا نمیرسیم

  2. محسن عاشوری

    متاسفانه سازمان محیط زیست وزن و قدرت و اهرم اجرایی لازم را ندارد و بنوعی ویترین تبلیغاتی برای سایر وزارتخانه ها میباشد.
    امید است که با این ایده و پیشنهاد حضرتعالی کورسویی از نور امید به این محیط زیست در زیر سایه وزارت عریض و طویل کشاورزی برسد و با این کورسوی نور جوانه های امید برای رشد منابع طبیعی فراهم آید…

  3. محمد درویش نویسنده

    همه باید کمک کنیم تا جستارهای مرتبط با محیط زیست و منابع طبیعی به صدر اواویتهای راهبردی دولت نزدیک تر شود. درود بر شما جناب محسن عاشوری عزیز.

  4. خاک شناس

    به جناب قاسم:
    با شما هم عقیده ام. چرا که کشاورز منافع خودش رو در تضاد با حفط منابع طبیعی می بینه. جنگل تراشی و از بین بردن مراتع به بهانه کشاورزی و عدم مدیریت صحیح جهاد کشاورزی در ابن خصوص نتیجه اش شده وضعیت کنونی منابع طبیعی.

  5. حمید صوفی مریو

    با سلام امیدوارم با تلاش صاحب نظران و حامیان طبیعت وزارت منابع طبیعی تحقق پیدا کند و انتخاب مدیران از نوع سیاسی به نوع تخصصی سمت و سو پیدا کند

  6. غفاری

    با نطر دوستان کاملا موافقم وجود یک وازتخانه قدرتمند و مستقل بسیاری از مشکلات موجود رو مرتفع میکنه.
    نکته مهم دیگه تهیه هر چه سریعتر زیرساخت های علمی کشور مانند نقشه های آمایش سرزمین برای و نقشه های خاک و زمین شناسی است. به اداره که میرویم و ایده مطرح میکنیم میگن نقشه های زیر ساختی رو ندارن. خب این همه فارغ التحصیل ارشد و دکتری منابع طبیعی و میط زیست بیکار هست. خیلی راحت میشه مثل پروژه آمارگیری سراسری این نیروها رو برای انجام طرحهای آمایش سرزمین بسیج کرد.

  7. محمد شرافت

    محیط زیست اول عاشق میخواهد دوم علم وعمل سوم قانون
    مشارکت مردم
    مشارکت دولتمندان
    قانون ومجری قوی
    مشارکت بین المللی

  8. محمد شرافت

    استاد برجسته طب سنتی کشور با بیان این که طب سنتی باید احیا شود، گفت: با توجه به این که غذای مصرفی ما آلوده است، استفاده از کشت ارگانیک و گیاهان دارویی در کشور اجتناب پذیر است.
    به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور ابوالقاسم متین استاد برجسته طب سنتی کشور در همایش ملی کشت ارگانیک و ازدیاد گیاهان دارویی که صبح چهارشنبه در دانشگاه منابع طبیعی گرگان برگزار شد، اظهار کرد: بدترین نوع آلودگی که در غذای مصرفی ما قرار دارد فلزات سنگین نظیر ارسنیک، جیوه و کادمیوم است که تاثیرات مخربی بر جسم و روان انسان دارد.

    وی افزود: اما متاسفانه کشور ما استعداد پرورش این گیاهان را به دلیل اقلیم خشک و کویری ندارد و تخصص های ویِژه ای برای کشت این محصولات در کشور باید وجود داشته باشد که ما کمتر به آن توجه می کنیم.

    پروفسور متین با بیان این که برای کشت ارگانیک باید ۴۰۰ میلی متر به بالا باران در اراضی ما ببارد، گفت: ۶۸ درصد کشور ما را مناطق خشک و کویری تشکیل داده است و بزرگ ترین چالش ما کمبود مواد آلی و میکروارگانیسم های خاک ما است.

    وی با بیان این که سالانه نزدیک به سه میلیارد تن خاک حاصلخیر کشور ما از بین می رود، افزود: این در حالی است که هر ۱۰۰ هزار سال یک سانت خاک زراعی حاصل می شود.

    استاد طب سنتی کشور ما با اشاره به اینکه ما مردمانی بی حوصله در تحقیقات هستیم، گفت: علاقه مند هستیم تحقیقات ما در اسرع وقت به نتیجه برسد واین در حالی است که شاید برای یک تحقیقات و نتیجه دادن آن ۲۰ سال زمان لازم باشد.

    وی تصریح کرد: ما نیازمند علم و دانش در بحث گیاهان دارویی و کشت ارگانیک هستیم و کشورهای جهان در این راستا حرکت کرده اند و به نتیجه رسیده اند.

    تدوین سند ملی گیاهان دارویی نقطه امید احیا طب سنتی

    پروفسور متین افزود: تدوین سند ملی گیاهان دارویی در کشور یک امتیاز مهمی است که رهبری معظم نیز آن را تایید کرده اند و می تواند نقطه شروعی برای احیا طب سنتی در کشور باشد.

    وی مشکل آلودگی غذای مصرفی را برای نسل کودک و سالمندان ما بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: در کشورهای دنیا روی موضوع گیاهان دارویی بسیار جدی ورود داشته اند و این رشته به صورت تخصصی و تجاری در این کشورها دنبال می شود و در کشور خودمان نیز باید به دنبال تخصصی کردن گیاهان دارویی باشیم.

    پروفسور متین با بیان این که ما هم اکنون بزرگ ترین مصرف کننده داروهای آرام بخش در جهان هستیم، گفت:‌ فلزات سنگین و سموم باقی مانده در مواد غذایی در کل متابولیسم بدن تاثیر دارد و باید بتوانیم با طب سنتی این مشکلات را حل کنیم.

  9. محمد شرافت

    رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند
    منتشر شده در سه شنبه, 26 آبان 1394 09:18 | پرینت | ایمیل | بازدید: 2
    در نامه‌ای به رؤسای قوا؛
    رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند
    رهبر انقلاب در نامه‌ای به روسای قوا، سیاست‌های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند.
    ايجاد نظام يكپارچه ملّي محيط زيست/ تقويت ديپلماسی محيط زيست/ تهيه اطلس زيست‌بوم كشوربه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، در نامه‌ای به روسای قوا، سیاستهای کلی محیط زیست را ابلاغ کردند.

    ایجاد نظام یکپارچه ملّی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظاممند منابع حیاتی، جرم‌انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس زیست‌بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی از جمله محورهای ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

    متن سیاستهای کلی محیط زیست که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده، به این شرح است:

    بسم‌ الله‌ الرّحمن ‌الرّحیم

    سیاست‌های کلی محیط زیست

    ۱ـ مدیریت جامع، هماهنگ و نظاممند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) مبتنی بر توان و پایداری زیست‌بوم بویژه با افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حقوقی و ساختاری مناسب همراه با رویکرد مشارکت مردمی.

    ۲ـ ایجاد نظام یکپارچه ملّی محیط زیست.

    ۳ـ اصلاح شرایط زیستی به منظور برخوردار ساختن جامعه از محیط زیست سالم و رعایت عدالت و حقوق بین نسلی.

    ۴ـ پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگی‌های غیرمجاز و جرم‌انگاری تخریب محیط زیست و مجازات مؤثر و بازدارنده آلوده کنندگان و تخریب کنندگان محیط زیست و الزام آنان به جبران خسارت.
    ۵ـ پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آلاینده هوا، آب، خاک، آلودگی‌های صوتی، امواج و اشعه‌های مخرب و تغییرات نامساعد اقلیم و الزام به رعایت استاندارد‌ها و شاخص‌های زیست محیطی در قوانین و مقررات، برنامه‌های توسعه و آمایش سرزمین.

    ۶ـ تهیه اطلس زیست‌بوم کشور و حفاظت، احیاء، بهسازی و توسعه منابع طبیعی تجدید پذیر (مانند دریا، دریاچه، رودخانه، مخزن سد‌ها، تالاب، آبخوان زیرزمینی، جنگل، خاک، مرتع و تنوع زیستی بویژه حیات وحش) و اعمال محدودیت قانونمند در بهره‌برداری از این منابع متناسب با توان اکولوژیک (ظرفیت قابل تحمل و توان بازسازی) آن‌ها بر اساس معیار‌ها و شاخص‌های پایداری، مدیریّت اکوسیستم‌های حساس و ارزشمند (از قبیل پارک‌های ملّی و آثار طبیعی ملّی) و حفاظت از منابع ژنتیک و ارتقاء آن‌ها تا سطح استانداردهای بین‌المللی.

    ۷ـ مدیریّت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات زیست محیطی نظیر بیابان‌زایی، گرد و غبار بویژه ریزگرد‌ها، خشکسالی و عوامل سرایت دهنده میکروبی و رادیواکتیو و توسعه آینده‌نگری و شناخت پدیده‌های نوظهور زیست محیطی و مدیریّت آن.

    ۸ ـ گسترش اقتصاد سبز با تأکید بر:

    ۱ـ۸ ـ صنعتِ کم کربن، استفاده از انرژی‌های پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و مدیریّت پسماند‌ها و پساب‌ها با بهره‌گیری از ظرفیّت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و زیست محیطی.

    ۲ـ۸ ـ اصلاح الگوی تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و بهینه‌سازی الگوی مصرف آب، منابع، غذا، مواد و انرژی بویژه ترویج مواد سوختی سازگار با محیط زیست.

    ۳ـ۸ ـ توسعه حمل و نقل عمومی سبز و غیرفسیلی از جمله برقی و افزایش حمل و نقل همگانی بویژه در کلان شهر‌ها.

    ۹ـ تعادل بخشی و حفاظت کیفی آب‌های زیرزمینی از طریق اجرای عملیات آبخیزداری، آبخوان‌داری، مدیریّت عوامل کاهش بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و تبخیر وکنترل ورود آلاینده‌ها.

    ۱۰ـ استقرار نظام حسابرسی زیست محیطی در کشور با لحاظ ارزش‌ها و هزینه‌های زیست محیطی (تخریب، آلودگی و احیاء) در حساب‌های ملّی.

    ۱۱ـ حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری‌های سازگار با محیط زیست با استفاده از ابزارهای مناسب از جمله عوارض و مالیات سبز.

    ۱۲ـ تدوین منشور اخلاق محیط زیست و ترویج و نهادینه سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی مبتنی بر ارزش‌ها و الگوهای سازنده ایرانی ـ اسلامی.

    ۱۳ـ ارتقاء مطالعات و تحقیقات علمی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوآورانه زیست محیطی و تجارب سازنده بومی در زمینه حفظ تعادل زیست بوم‌ها و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست.

    ۱۴ـ گسترش سطح آگاهی، دانش و بینش زیست محیطی جامعه و تقویت فرهنگ و معارف دینیِ مشارکت و مسؤولیت‌پذیری اجتماعی بویژه امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط زیست در تمام سطوح و اقشار جامعه.

    ۱۵ـ تقویت دیپلماسی محیط زیست با:

    ۱ـ۱۵ـ تلاش برای ایجاد و تقویت نهادهای منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار و آلودگی‌های آبی.

    ۲ـ۱۵ـ توسعه مناسبات و جلب مشارکت و همکاری‌های هدفمند و تأثیرگذار دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه محیط زیست.

    ۳ـ۱۵ـ بهره‌گیری مؤثر از فرصت‌ها و مشوق‌های بین‌المللی در حرکت به سوی اقتصاد کم کربن و تسهیل انتقال و توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های مرتبط.

  10. محمد شرافت

    منتشر شده در سه شنبه, 26 آبان 1394 09:18 | پرینت | ایمیل | بازدید: 7
    در نامه‌ای به رؤسای قوا؛
    رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند
    رهبر انقلاب در نامه‌ای به روسای قوا، سیاست‌های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند.
    ايجاد نظام يكپارچه ملّي محيط زيست/ تقويت ديپلماسی محيط زيست/ تهيه اطلس زيست‌بوم كشوربه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، در نامه‌ای به روسای قوا، سیاستهای کلی محیط زیست را ابلاغ کردند.

    ایجاد نظام یکپارچه ملّی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظاممند منابع حیاتی، جرم‌انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس زیست‌بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی از جمله محورهای ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

    متن سیاستهای کلی محیط زیست که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده، به این شرح است:

    بسم‌ الله‌ الرّحمن ‌الرّحیم

    سیاست‌های کلی محیط زیست

    ۱ـ مدیریت جامع، هماهنگ و نظاممند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) مبتنی بر توان و پایداری زیست‌بوم بویژه با افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حقوقی و ساختاری مناسب همراه با رویکرد مشارکت مردمی.

    ۲ـ ایجاد نظام یکپارچه ملّی محیط زیست.

    ۳ـ اصلاح شرایط زیستی به منظور برخوردار ساختن جامعه از محیط زیست سالم و رعایت عدالت و حقوق بین نسلی.

    ۴ـ پیشگیری و ممانعت از انتشار انواع آلودگی‌های غیرمجاز و جرم‌انگاری تخریب محیط زیست و مجازات مؤثر و بازدارنده آلوده کنندگان و تخریب کنندگان محیط زیست و الزام آنان به جبران خسارت.
    ۵ـ پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آلاینده هوا، آب، خاک، آلودگی‌های صوتی، امواج و اشعه‌های مخرب و تغییرات نامساعد اقلیم و الزام به رعایت استاندارد‌ها و شاخص‌های زیست محیطی در قوانین و مقررات، برنامه‌های توسعه و آمایش سرزمین.

    ۶ـ تهیه اطلس زیست‌بوم کشور و حفاظت، احیاء، بهسازی و توسعه منابع طبیعی تجدید پذیر (مانند دریا، دریاچه، رودخانه، مخزن سد‌ها، تالاب، آبخوان زیرزمینی، جنگل، خاک، مرتع و تنوع زیستی بویژه حیات وحش) و اعمال محدودیت قانونمند در بهره‌برداری از این منابع متناسب با توان اکولوژیک (ظرفیت قابل تحمل و توان بازسازی) آن‌ها بر اساس معیار‌ها و شاخص‌های پایداری، مدیریّت اکوسیستم‌های حساس و ارزشمند (از قبیل پارک‌های ملّی و آثار طبیعی ملّی) و حفاظت از منابع ژنتیک و ارتقاء آن‌ها تا سطح استانداردهای بین‌المللی.

    ۷ـ مدیریّت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات زیست محیطی نظیر بیابان‌زایی، گرد و غبار بویژه ریزگرد‌ها، خشکسالی و عوامل سرایت دهنده میکروبی و رادیواکتیو و توسعه آینده‌نگری و شناخت پدیده‌های نوظهور زیست محیطی و مدیریّت آن.

    ۸ ـ گسترش اقتصاد سبز با تأکید بر:

    ۱ـ۸ ـ صنعتِ کم کربن، استفاده از انرژی‌های پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و مدیریّت پسماند‌ها و پساب‌ها با بهره‌گیری از ظرفیّت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و زیست محیطی.

    ۲ـ۸ ـ اصلاح الگوی تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و بهینه‌سازی الگوی مصرف آب، منابع، غذا، مواد و انرژی بویژه ترویج مواد سوختی سازگار با محیط زیست.

    ۳ـ۸ ـ توسعه حمل و نقل عمومی سبز و غیرفسیلی از جمله برقی و افزایش حمل و نقل همگانی بویژه در کلان شهر‌ها.

    ۹ـ تعادل بخشی و حفاظت کیفی آب‌های زیرزمینی از طریق اجرای عملیات آبخیزداری، آبخوان‌داری، مدیریّت عوامل کاهش بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و تبخیر وکنترل ورود آلاینده‌ها.

    ۱۰ـ استقرار نظام حسابرسی زیست محیطی در کشور با لحاظ ارزش‌ها و هزینه‌های زیست محیطی (تخریب، آلودگی و احیاء) در حساب‌های ملّی.

    ۱۱ـ حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری‌های سازگار با محیط زیست با استفاده از ابزارهای مناسب از جمله عوارض و مالیات سبز.

    ۱۲ـ تدوین منشور اخلاق محیط زیست و ترویج و نهادینه سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی مبتنی بر ارزش‌ها و الگوهای سازنده ایرانی ـ اسلامی.

    ۱۳ـ ارتقاء مطالعات و تحقیقات علمی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوآورانه زیست محیطی و تجارب سازنده بومی در زمینه حفظ تعادل زیست بوم‌ها و پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست.

    ۱۴ـ گسترش سطح آگاهی، دانش و بینش زیست محیطی جامعه و تقویت فرهنگ و معارف دینیِ مشارکت و مسؤولیت‌پذیری اجتماعی بویژه امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط زیست در تمام سطوح و اقشار جامعه.

    ۱۵ـ تقویت دیپلماسی محیط زیست با:

    ۱ـ۱۵ـ تلاش برای ایجاد و تقویت نهادهای منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار و آلودگی‌های آبی.

    ۲ـ۱۵ـ توسعه مناسبات و جلب مشارکت و همکاری‌های هدفمند و تأثیرگذار دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه محیط زیست.

    ۳ـ۱۵ـ بهره‌گیری مؤثر از فرصت‌ها و مشوق‌های بین‌المللی در حرکت به سوی اقتصاد کم کربن و تسهیل انتقال و توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های مرتبط.

  11. محمد شرافت

    جناب مهندس درویش پیشنهاد تهیه بروشور سیاست مقام رهبری در خصوص محیط زیست با مشارکت سازمان مردم نهاد محیط زیست کشور وشهرداری تهران و…. تهیه شود

  12. محمد شرافت

    جناب آقای مهندس درویش با سلام ادب احترام هماهنگی درون بخشی مشارکت پویا مبنا با سازمان محیط زیست کشور ؟ تاکنون جوابی دریافت نشده است !

  13. محمد شرافت

    جناب آقای مهندس درویش همکاری مشارکت موسسه مبنا وسازمان مردم نهاد دوستان آوای طبیعت استان تهران با سازمان محیط زیست کشور ؟؟؟

  14. محمد شرافت

    به گزارش خبرگزاری شبستان، همزمان با ایام سوگواری محرم و صفر اداره سلامت با مشارکت سازمان مردم نهاد آوای طبیعت مدیر عامل مهندس محمد شرافت و اعضای کانون خادمین سلامت مساجد با هدف حفظ سلامت شهروندان و محیط زیست در راستای پیشبرد اهداف طرح آسمان آبی– زمین پاک و اشاعه فرهنگ استفاده صحیح از ظروف یکبار مصرف قابل بازیافت، به ارایه خدماتی همچون توزیع بروشور و آموزش سلامت به شهروندان اقدام می کند.

    سلامت و امنیت غذایی همچنین حفظ محیط زیست به خصوص در ایام سوگواری به دلیل مصرف بیش از حد ظروف یکبار مصرف بسیار مورد توجه است. از این رو آموزش به شهروندان با هدف آشنایی و استفاده صحیح از ظروف یکبار مصرف، شناخت عوارض این ظروف، تهیه ظروفی که برای سلامت بدن مضر نباشد و همچنین جلب مشارک آنها در این خصوص مورد اهمیت قرار می گیرد.

    خدماتی از جمله برپایی ایستگاه سلامت در مساجد به همراه اندازه گیری قند و فشار خون و مشاوره پزشکی، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی با موضوعات مرتبط در مساجد، سرای محله ها، نصب استند های رعایت نکات بهداشتی در مساجد سطح منطقه از اقداماتی است که در این ایام برگزار می شود.
    پایان پیام/40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.