سدسازی؛ دومین عامل شتاب بیابان‌زایی در ایران!

مطابق نتایج یک نظرسنجی که بر روی تارنمای مهار بیابان‌زایی قابل رصد است، از مجموع 2380 نفر که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، سدسازی با 21.8 درصد آرا پس از فقر مدیریتی (با 45.7 درصد)، دومین عاملی معرفی شده که به تشدید جریان بیابان‌زایی در کشور کمک کرده است. پس از این دو مؤلفه، به ترتیب: حفر چاه عمیق (6.3 درصد)؛ عدم جلب مشارکت مردم (5.6 درصد)؛ ضعف نظام آموزش عالی (5.2 درصد)؛ نبود قوانین حمایت کننده (4.1 درصد)؛ تغییر اقلیم (3.8 درصد)؛ طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای (3.6 درصد)؛ شرایط جغرافیایی کشور (2.4 درصد) و کمبود اعتبار (0.9 درصد) در رتبه‌های سوم تا دهم قرار گرفته‌اند.

نظرسنجی

البته آشکار است که یکی از نمادها یا شناسه‌های تأیید‌کننده‌ی فقر مدیریتی یا خشکسالی مدیریتی که پیش‌تر هم خطرش مهم‌تر از خشکسالی طبیعی ذکر شده بود، همانا در چراغ سبز نشان دادن به مؤلفه‌هایی چون سدسازی، طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای و حفر چاه است که در این صورت، وزن نمادهای مدیریت سازه‌ای در بروز بحران بیابان‌زایی در کشور آشکارا اضافه شده و بی‌رقیب می‌ماند.

نتایج نظرسنجی

حیرت‌آور آنکه کاربران پایگاه اطلاع رسانی مهار بیابان‌زایی، در حالی به سدسازی نمره قبولی را نداده‌اند که یکی از شرکت‌های مشهور سدساز، اخیراً با انتشار مجموعه نوشتارها و گزارش‌های پرزرق و برقی ادعا کرده بود که صنعت سدسازی را باید صنعت دوستدار محیط زیست نام نهاد!

monster

    به هر حال، خوب است دوستانی که همچنان از سدسازی در کشور دفاع می‌کنند، یادآوری کنم اینک چند سالی است که صفت جدیدی به سدها در ادبیات دانش آب‌شناسی اضافه شده با عنوان: سدهای هیولا (Monster dams)! هیولاهایی که نه فقط خون ماهی‌های آب شیرین را در شیشه می‌کنند، بلکه جان زمین و زمینیان را هم آرام آرام می‌گیرند.

در این باره بیشتر خواهم نوشت …

4 فکر می‌کنند “سدسازی؛ دومین عامل شتاب بیابان‌زایی در ایران!

  1. سیما سلمان زاده

    درود
    اختلاف فاکتور سدسازی با فقر مدیریتی آنهم از دید جامعه آماری این بررسی که احتمالا عامه مردم بوده اند قابل تامل است
    حتی در دید عموم مردم مدیریتی بر منابع آب کشور نیست!
    سهم عواملی نظیر حفر چاه های غیر مجاز و تغییر اقلیم و ضعف مشارکت مردم از نظر من بسیار پایین برآورد شده
    منتظر یادداشتهای تکمیلی شما هستم
    درود و خسته نباشید

  2. محمد درویش نویسنده

    درود بر شما خانم سلمان زاده گرامی. ممنون که با دقت مهار بیابان زایی را رصد می کنید. به نظرم، دلیل پایین بودن اغلب مؤلفه ها همانطور که خودتان به درستی اشاره کرده اید، سهم بالای فقر مدیریتی است که ریشه در بقیه لکنتها دارد.

  3. محمد شرافت

    ارسال به دوستان
    با حضور در شهرستان ساوه صورت گرفت
    بازدید نمایندگان 6 کشور اروپایی از طرح‌های بیابان‌زدایی منطقه طراز ناهید ساوه
    رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: نمایندگان 6 کشور اروپایی با حضور در شهرستان ساوه از طرح‌های بیابان‌زدایی منطقه طراز ناهید بازدید کردند.
    خبرگزاری فارس: بازدید نمایندگان 6 کشور اروپایی از طرح‌های بیابان‌زدایی منطقه طراز ناهید ساوه

    به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سهراب پاژنامه صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیوانکا داناپالا نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران به همراه نمایندگان 6 کشور دانمارک، ژاپن، نروژ، استرالیا، آلمان و تایلند که کشورهای حامی پناهندگان به شمار می‌روند، با حضور در ساوه از طرح بیابان‌زدایی طراز ناهید مهمانشهر افغانستانی‌‌های شهید ناصری ساوه بازدید کردند.

    وی تصریح کرد: در سال گذشته 10 میلیارد ریال از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد به منظور اجرای پروژه بیابان‌زدایی منطقه طراز ناهید به ساوه تخصیص یافت که این بازدید نیز به منظور جذب اعتبارات بیشتر برای اجرای این پروژه صورت گرفت.

    رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه با بیان اینکه طرح بیابان‌زدایی در مساحت 32 هزار هکتار از اراضی ساوه به اجرا در آمده است، بیان داشت: این طرح‌ها در سال‌های 2013 و 2014 با اعتبارات بین‌المللی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با اعتبار 20 میلیارد ریالی در قالب پروژه‌های بوته‌کاری در سطح 700 هکتار و ذخیره نزولات با اجرای چاله‌های هلالی آبگیر توام با بذرکاری در سطح 200 هکتار و پروژه‌های آبخیزداری به مرحله اجرا گذاشته شد.

    پاژنامه اظهار کرد: امیدواریم در سال جاری نیز با کمک‌های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در تخصیص اعتبارات لازم شاهد اجرای هر چه بهتر و سریع‌تر این پروژه باشیم.

    انتهای پیام/87013/ط20/د1000

  4. محمد شرافت

    محمد شرافت نماینده سمن درهیات امنا محله دریاچه شهدای خلیج فارس منطقه22
    منتشر شده در یکشنبه, 10 آبان 1394 11:55 | پرینت | ایمیل | بازدید: 18
    مهندس محمد شراقت مدیر عامل دوستاران آوای طبیعت استان تهران

    نماینده سمن درهیات امنا محله دریاچه شهدای خلیج فارس منطقه22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.