داغ‌‌ترين تابستان 400 سال گذشته در تركيه!

     هم‌اكنون گرماي بي‌سابقه در تركيه چنان نفس‌گير و تهديدكننده شده كه دولت مركزي به مديران خود در شهرهاي مختلف اين كشور، اجازه داد تا ادارات دولتي و ديگر مؤسسات را به ويژه در روز چهارشنبه‌ي پيش‌رو تعطيل كنند. اغلب اقليم‌شناسان ترك، ضمن اذعان به بي‌سابقه بودن چنين گرمايي در تركيه، هشدار داده‌اند كه ممكن است – به ويژه – تلفات گونه‌هاي جانوري آسيب‌پذير در تركيه افزايش يابد. ستاده‌هاي مطالعاتي آنها نشان مي‌دهد كه مردم سرزمين تركيه، دست‌كم 400 سال است كه چنين حرارت بالايي را در تابستان تجربه نكرده‌اند و بايد خود را براي تحمّل داغ‌ترين تابستان تمام زندگي‌شان آماده كنند.

    هموطن عزيز! بار ديگر هشدار دانشمندان را تكرار مي‌كنم: شمارش معكوس بمب ساعتي «گرمايش جهاني» يا Global warming آغاز شده و اگر جامعه‌ي جهاني، در كمترين زمان ممكن، اراده‌ي لازم براي كاهش عملي انتشار گازهاي گلخانه‌اي را بر همه‌ي دولت‌هاي خويش اعمال نكند، ممكن است پيش‌بيني آلبرت اينشتين در زماني كوتاه‌تر از آنچه پنداشته مي‌شد، عينيت يابد! آنجا كه از شدت آزمندي، خودخواهي و نابخردي آدميان با طنز تلخ و گزنده‌ي مشهور خود مي‌گويد: «نمي‌دانم انسان‌ها چگونه و با چه ابزاري جنگ جهاني سوّم را آغاز كرده و به پايان مي‌برند؛ امّا تقريباً مطمئن هستم كه در جنگ جهاني چهارم، دوباره  نوبت تير و كمان و سنگ و … خواهد رسيد!»
      به كلامي آشكارتر، بحران‌هاي زيست‌محيطي مي‌تواند نه‌تنها شتاب تنش‌هاي اجتماعي درون و برون‌كشوري را افزايش داده و جدال براي تصاحب آب، غذا و زمين را تسريع كند؛ بلكه خود مي‌تواند به علت‌العلل خونريزترين جنگ‌ها و نسل‌كشي‌ها بين كشورهاي همسايه و تنش‌هايي بزرگ در سطح قاره‌‌ها بدل شود و آنچه را كه از آن با عنوان «جنگ آب» ياد مي‌كنند، ابعادي ژرف‌تر و غير‌قابل پيش‌بيني‌تر بخشد.
     و اينها همه جلوه‌‌هايي از نشانزدهايي است كه پيش‌تر در اثر مستند «يك حقيقت ناخوشايند» وقوعش زنهار داده شده بود.
     از آن «حقيقت ناخوشايند» باز هم خواهم نوشت.

یک دیدگاه دربارهٔ «داغ‌‌ترين تابستان 400 سال گذشته در تركيه!»

  1. خسروشاهی

    درويش جان دستت درد نكند و توانت افزونتر باد.فكر مي كنم اگر هر روز يكبار وبلاگ را بروز كني فرصت بيشتري براي خوانندگان فراهم خواهي كردبويژه آنكه دلنوشته ها هم اضافه شده است.
    پايدار باشيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.