✅ خدمات متقابل دین و محیط زیست!✅

🇮🇷: @darvishnameh

✅ خدمات متقابل دین و محیط زیست!✅

۱⃣ اخیراً چند امام جمعه و رهبر دینی در اردبیل، بجنورد، یزد، ارومیه، تبریز، اراک، اهواز، اسفراین و … به حمایت عملی تر از رفتارهای محیط زیستی پرداخته و کوشیده اند تا کنشگری در حوزه پاسداری از طبیعت و رعایت هنجارهای اخلاقی این حوزه را در شمارِ بزرگترین مصداقهای عملی نهی از منکر و امر به معروف بازشناسند. نگارنده براین باور است که چنین رویکرد هوشمندانه ای، شایسته تقدیر و تکثیر است و میتواند نه فقط بر #ژینایی و تاب آوری سرزمینی که در آن زیست می کنیم، بیافزاید؛ بلکه باورها و پیوندهای دینی را هم تقویت کند.

۲⃣ کافی است نگاهی به رویدادهای مشابه در آن سوی آب اندازیم؛ به عنوان مثال: فراخوان #روزه_خودرو که این روزها از بخش محیط زیست اسقف نشین #وین طرح شده، حایز تامل و دقت نظر است. آنها به رسم هر ساله در دوران چله روزه مسیحیان- از چهارشنبه خاکستر تا عیدپاک- که امسال از ۱۴ فوریه تا ۳۱ مارس هست، از مردم دعوت کرده اند تا به جای خودروهای شخصی، از گزینه های دیگر مانند #دوچرخه_سواری، #پیاده_روی، مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و این رویکرد را نوعی پاسداشت رسم و آیین دین و نشانه یک انسان واقعی و اخلاق مدار توصیف کرده اند. حتی کلیسای وین، برای تشویق بیشتر مردم هم یک قرعه کشی با جایزه مسافرت آخر هفته به یکی از مناطق طبیعی زیبا در غرب #اتریش در نظر گرفته است.

۳⃣ #مانیز_مردمی_هستیم و می توانیم چنین کنیم؛ ما می توانیم در راستای ساده زیستی و اقتصاد مقاومتی از زنان و مردان مومن بخواهیم تا در مناسبتهای مذهبی چون دهه نخست محرم، ماه مبارک رمضان، میلاد امام زمان (عج) و نظایرِ آن، از خودرو شخصی استفاده نکرده؛ تا آنجا که می توانند مصرف پلاستیک، سیگار و پروتئین حیوانی را کاهش داده، رکاب بزنند، پیاده روی کنند و از درختان و حیوانات شهر و سرزمین شان بیشتر و بهتر مراقبت کنند. کسی چه می داند … شاید مومنانی که در چنین روزهایی، ترک خودرو، سیگار، پلاستیک، شکار و هرنوع رفتارهای ضدمحیط زیستی را به عنوان نهی منکر، پیشه خود کنند؛ آرام آرام رعایت هنجارها، موازین و آموزهای محیط زیستی در شمار ارزشها و فضیلتهای اخلاقی غیرقابل معامله زندگی شان بدل شده و جامعه دیگر درگیر بحرانهای مهیب محیط زیستی، چون آنچه امروز در اصفهان، یزد، خوزستان، فارس، ارومیه، میناب، زاب، قم، تهران و جازموریان با آن روبروست، نباشد.
آمین.
👇
https://t.me/darvishnameh/6873

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.