🖋یادداشت امروزم در صفحه آخر شرق، دریچه ای است برای کنشگرانی که نمی خواهند منفعل بمانند!🖋

🖋یادداشت امروزم در صفحه آخر شرق، دریچه ای است برای کنشگرانی که نمی خواهند منفعل بمانند!🖋

https://goo.gl/CxfQg5

🔻اقدام ارزشمندی که آمریکای شمالی را تکان داد و ما را به فکر فرو برد!🔻

۱⃣ سوء استفاده از بومیان و #سرخپوستان قاره آمریکا و وادارکردن شان به کوچ اجباری از زمینهای اجدادی شان، قدمتی بیشتر از ظهور آمریکا در جهان دارد. با این وجود، اینک دنیا شاهد رخدادی است که آشکارا این سوء استفاده تاریخی را به چالش می کشد.

۲⃣ در حرکتی که می تواند مسیر درنظر گرفته شده برای خط لوله نفتی TransCanada‘s Keystone XL را با مشکلی جدی مواجه کند، یک زوج کشاورز اهل نبراسکا بخشی از زمینهای موروثی خود را به قبیله پونکا بازگردانده اند. در مراسم امضای قرارداد که چند روز پیش انجام گرفت، آرت و هلن تَندِرآپ، ۱.۶ هکتار از زمینی را که در مسیر „trail of tears“ قرار دارد – مناطق جنگلی و حاصلخیزی در جنوب شرق ایالت اکلاهما که به بومیان امریکا تعلق داشته و از آنجا رانده شده بودند- به قبیله پونکا منتقل کردند.

۳⃣ اکنون، همانطور که نشریه Omaha World-Herald توضیح می دهد، “کمپانی ترانس کانادا، به جای مبارزه با کشاورزان، ناچار است تا با مالک جدید زمین مذاکره کند، مالکی که صاحب موقعیت ویژه قانونی به عنوان یک قبیله است.” همزمان، اعضای قبیله پونکا و همچنین مدافعان محیط زیستی که با ساخت خط لوله نفتی مزبور مخالف بوده و خواستار جایگزینی کامل سوختهای فسیلی با انرژیهای تجدیدپذیر هستند، در ستایش از این اقدام زوج آمریکایی، جشن گرفتند. لَری رایت جونیور، رئیس قبیله پونکا می گوید: “ما خواستار حمایت از این زمین هستیم و نمی خواهیم شاهد عبور لوله های نفتی از آن باشیم.” می بووی، مدیر اجرایی جنبش مردمی محیط زیستی ۳۵۰ برای مقابله با تغییرات اقلیمی هم می گوید: “درحالیکه ترانس کانادا حقوق مردمان بومی را برای افزودن به بهره خود لگدمال می کند، رهبران بومی برای مقاومت، در مسیر خط لوله نفتی دست به نصب سلولهای خورشیدی زده اند.” او اضافه می کند: “بازگرداندن زمین به قبیله پونکا چالش جدیدی برای خط لوله نفتی Keystone XL ایجاد می کند و ادای احترامی است به رهبری مردمان بومی در مبارزه علیه صنعت سوخت فسیلی. بیل مک کیبن، نویسنده و از بنیانگذاران جنبش ۳۵۰ این انتقال زمین را “یک حرکت راهبردی بسیار مهم” نام گذاشته و اضافه کرده که “این یک زمین مقدس است.” در سالهای اخیر خانواده تندرآپ با رهبران پونکا برای دانه غله مقدس در زمینی که اکنون به آنها بازگشته، همکاری می کنند. در مراسم امضاء قرارداد پنجمین کاشت این دانه به همراه آواز و رقص بومی معرفی شد. لری رایت ابراز داشته: ” این برای ما افتخاری است که امروز اینجا باشیم و این اهدا بزرگمنشانه و سخاوتمندانه را با #مردم_پونکا جشن بگیریم. این رخداد گام دیگری برای التیام زخمهای قدیمی است و مردم مان را به زمینی که به ما تعلق داشته، نزدیکتر می کند.”

۴⃣ خانواده تندرآپ- که به مدافعان مردم بومی و محیط زیستی در اعتراض به پروژه خط لوله نفتی پیوسته اند-گفته اند: کمک به عدم اجرای این پروژه نفتی مخرب، تنها یکی از دلایل آنها برای تصمیمشان بود. آرت تندرآپ می گوید: “پونکاها و مردمان این جامعه با تلاش در همکاریهایشان به ایجاد یک ارتباط بسیار محکم ادامه می دهند. با توجه به تراژدی Trail of Tears، منطقی است که این قطعه کوچک از این مسیر به آنها بازگردانده شود.”

۵⃣ درسی که این مقاومت مدنی هوشمندانه باتوجه به قوانین مصوب در ایالات متحده آمریکا و کانادا به ما کنشگران محیط زیستی در ایران می دهد، آن است که گاه اگر علاوه بر شجاعت، درایت داشته، صبوری کنیم و با اتحاد از مجراهای قانونی برای احقاق حق مان در حوزه محیط زیست اقدام کنیم، هم بر شمار مردمی که ما را باور می کنند، افزوده می شود و هم حاکمیت درمی یابد که منافع ملی در گرو پاسداری عملی از ملاحظات و موازین محیط زیستی است. اجرایی کردن امکانات موجود در تبصره ۳ ماده ۶۶ #آیین_دادرسی توسط نمایندگان جامعه مدنی برای مقابله با غوغاسالارانِ طبیعت ستیز، شروع خوبی است.

https://commondreams.org/news/2018/06/15/historic-first-nebraska-farmers-return-land-ponca-tribe-effort-block-keystone-xl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.