✅✅✅ ما، جامعه مدنی و دوچرخه؛ درس‌نامه‌ای برای امید!

✅✅✅ ما، جامعه مدنی و دوچرخه؛ درس‌نامه‌ای برای امید!
✍🏻 محمّد درویش – مدیرعامل حجم(حامیان جامعه مدنی) – ۵ شهریور ۹۷

۱️⃣ ۳۳ ماهِ پیش، جوانی بی‌نام و نشان، اما مصمم و عاشق وطن کارزاری را از اراک آغاز کرد به نام: #سه_شنبه_های_بدون_خودرو. نامِ آن جوان، محمّد بختیاری بود و امروز دستکم در بین حامیانِ پرشمارِ این پویش در ۲۱۵ شهرِ ایران، شخصیتی شناخته‌شده و محبوب است.

۲️⃣ قصه موفقیت محمّد بختیاری، قصه همه ما فعالان و کنشگرانِ مدنی و داستانِ تداوم امید در ایران است. محمّد با دست خالی شروع کرد، خود با دوچرخه رکاب زد و از دوستانش در اراک خواست تا به او بپیوندند. خیلی‌ها او را به سخره گرفتند، هنوز هم می‌گیرند! نمی‌گیرند؟ خیلی‌ها او را انکار کردند؛ خیلی‌ها او و دوستان و هم‌رکابانش را تهدید کردند؛ اما همزمان با افزایش فشارها و تهدیدها و لودگی‌ها، نهضت محمّد بختیاری، فراگیر و فراگیرتر شد و حالا در جایی ایستاده که شهرداری تهران از ششم شهریور۹۷، همزمان با آغاز به کار نخستین نمایشگاه تخصصی دوچرخه، پنج‌هزار دوچرخه هوشمند را وارد شهر می‌کند. اینک بیش از ۹۰۰ کیلومتر مسیر ایمن دوچرخه‌سواری در تهران، اصفهان، اراک، تبریز، قزوین، بجنورد، مشهد، یزد، سیرجان، نیشابور، بندرعباس، کرج، شیراز، داراب، بروجرد، کرمان، بروجن و … راه افتاده و صدها کیلومتر دیگر در حال راه‌افتادن است. و امروز، به طور متوسط روزی ۶۰هزارسفر با دوچرخه در تهران و چندین برابرِ آن در ایران رخ می‌دهد.

۳️⃣ روز گذشته، یکشنبه – ۴شهریور – به همراه جمعی از امضاکنندگانِ نامه موسوم به “۱۰نفره” که حدود ۱۰هزارنفر تاکنون از محتوایش حمایت کرده‌اند، در جلسه کمیسیون سلامت، خدمات شهری و محیط‌زیست شورای شهر تهران حضور داشتم و اعلام شد که شهرداری تهران، ۸ میلیارد تومان برای ترویج دوچرخه‌سواری در سال جاری اختصاص داده است. و این رقم ظرف پنج سال آینده تا ۲۰ برابر افزایش خواهد یافت. تهران اگر تغییر کند، ایران تغییر خواهد کرد و دیگر کسی به ویراژدادن با خودرو آخرین‌مدلش فخر نمی‌فروشد، بلکه به این می‌بالد که دریافته: شرط یک شهروند مسوولیت‌پذیر آن است که به جای تک‌سرنشین‌راندن، پیاده رود، رکاب بزند و یا از وسایل حمل و نقل عمومی بهره برد.

۴️⃣ یادمان باشد که ما بیش از شش‌دهه است که نتوانستیم مشکل ترافیک و آلودگی هوا را در تهران حل کنیم که هیچ، آن بحران را گسترش داده و دامنِ اغلب شهرهای خویش را هم به آن آلودیم. اما اینک یک جنبش مردمی در حوزه محیط‌زیست که هیچگاه نخواست خود را مطرح کند و دست یاری به سوی همه دراز کرده، ثابت کرد که نه‌تنها سرمایه اجتماعی در این کشور نمرده است، بلکه ما حامیان جامعه مدنی می‌توانیم کارهای به مراتب بزرگ‌تری را هم سامان دهیم. باشد که این درس را فراموش نکرده و همچنان چراغ خویش را برافروزیم.
آمین …
@Haajm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.