🔴این سرمقاله گاردین به قلم برنی سندرز، خواندن دارد!🔴

🔴این سرمقاله گاردین به قلم برنی سندرز، خواندن دارد!🔴

🇮🇷: @darvishnameh

۱⃣ سناتور #برنی_سندرز، در سرمقاله پنج‌شنبه گذشته روزنامه #گاردین نسبت به وقوع یک منازعه جهانی با پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی دراثر سیاست‌های اقتدارگرایانه #دانالد_ترامپ و همفکرانش هشدار داد. وی با اشاره به ظهور جریان‌های رادیکال در جهان و از جمله آمریکا، می‌گوید: سه سال پیش، چه کسی تصور می‌کرد ایالات متحده در نزاع بین کانادا، همسایه دموکراتیک و دومین شریک بزرگ تجاری‌اش و عربستان سعودی به عنوان یک رژیم سلطنتی که زنان را به عنوان شهروند درجه سه به شمار می‌آورد، بی‌طرف بماند؟ همچنین نمی‌توان تصور کرد اگر نتانیاهو حمایت ترامپ را در پشت سر خود نمی‌دید؛ دولت او توان تصویب قانون کشور تک قومی که اساساً شهروندان غیریهودی را به شهروندان درجه دو تبدیل می‌کند را می‌داشت.

۲⃣ آنچنانکه ایالات متحده بیش از پیش از متحدان قدیمی دموکراتیک خود فاصله می‌گیرد، سفیر ایالات متحده در آلمان اخیرا اظهار کرده که دولت ترامپ از احزاب دست راستی افراطی در سرتاسر اروپا حمایت می‌کند. علاوه بر دشمنی ترامپ با نهادهای دموکراتیک، ما رییس‌جمهور میلیاردری داریم که به طرز بی‌سابقه‌ای منافع اقتصادی شخصی خود و نزدیکانش را با سیاست‌های دولت درهم‌آمیخته است. سایر حکومت‌های اقتدارگرا دارای فساد بیشتری نیز هستند. در روسیه، تفکیک بین تصمیمات دولت و منافع ولادیمیر پوتین و حلقه الیگارشی نزدیک او امکان‌پذیر نیست. آنها بعنوان یک پیکره واحد عمل می کنند. به طور مشابه در عربستان سعودی هیچ بحثی در مورد پایان قدرت خاندان سعودی مطرح نمی‌شود؛ زیرا منابع طبیعی کشور با ارزش تریلیون‌ها دلار متعلق به خانواده سلطنتی است. در مجارستان، رهبر اقتدارگرای راست افراطی، ویکتور اوربان، بطور واضح متحد پوتین در روسیه است. در چین، یک حلقه بسته به رهبری “شی جن پنگ” بطور کامل قدرت را قبضه و آزادی‌های سیاسی را محدود کرده و درعین‌حال، نسخه جدیدی از نظام سرمایه‌داری اقتدارگرا را به جلو می‌برد.

۳⃣ به هیچ عنوان قابل قبول نیست که صنایع سوخت‌های فسیلی به کسب منافع وسیع خود ادامه دهند؛ در شرایطی که انتشار کربن حاصل از آن در حال نابود کردن زمینی است که متعلق به فرزندان و نوادگان ماست. به هیچ عنوان قابل قبول نیست که پس از سالیان درازی که از جنگ سرد گذشته است، کشورهای سرتاسر دنیا بیش از یک تریلیون دلار را صرف ساختن سلاح‌های مخرب کرده؛ در صورتی که میلیون‌ها کودک در اثر بیماری‌هایی که به‌سادگی قابل درمان است، می‌میرند.

۴⃣ به منظور مقابله موثر با افزایش قدرت محور بین‌المللی اقتدارگرا، ما به یک جنبش بین‌المللی مترقی که برای رفاه، امنیت و شرافت مشترک برای همه مردم بسیج می‌شود و به نابرابری عظیم جهانی که نه‌تنها در توزیع ثروت بلکه در قدرت سیاسی نیز وجود دارد، نیازمندیم. چنین جنبشی می‌باید طالب تفکر سازنده و پررنگ در خصوص جهان مطلوب ما باشد. درحالیکه محور اقتدارگرا خود را متعهد به نابودی نظم جهانی پس از جنگ دوم جهانی به منظور از میان برداشتن محدودیت‌های دسترسی به قدرت و ثروت می‌بیند، روش‌های دفاعی ساده کنونی ما برای مقابله با آن کافی به نظر نمی‌رسد. ما باید صادقانه ببینیم که چگونه در بسیاری از وعده‌های انتخاباتی خود شکست خوردیم و چگونه اقتدارگرایان ماهرانه آن شکست‌ها را به منظور جلب حمایت برای دستور کار خود مورد استفاده قرار دادند. ما باید از فرصت استفاده کرده به بازنگری ایده‌های خود در جهت ساخت یک نظم جهانی مترقی اصیل بر مبنای همبستگی انسانی بپردازیم. نظمی که بر اساس آن، انسان‌ها بر روی کره خاکی دارای انسانیت مشترک هستند، که همه ما خواهان رشد سالم فرزندانمان، آموزش مناسب، شغل آبرومند، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و هوای پاک و زندگی در صلح هستیم.

۵⃣ او در انتهای یادداشتش می‌نویسد: وظیفه ما برپا کردن انسانیت مشترک و تقابل با قدرت‌ها و اعمال غیرمسئولانه دولت‌ها یا شرکت‌ها که در تلاش برای جداسازی ما و رودررو قرار دادن ما با یکدیگر هستند؛ است. ما می‌دانیم که آن قدرت‌ها فراتر از مرزها با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ ما نیز باید چنین کنیم.

https://theguardian.com/commentisfree/ng-interactive/2018/sep/13/bernie-sanders-international-progressive-front

🔻می‌ماند یک حسرت! کاش در سال ۲۰۱۶، این برنی سندرز بود که در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها بر #هیلاری_کلینتون پیروز شده و رقیب ترامپ می‌شد! بی‌شک در آن صورت، امکان موفقیت #توافق‌نامه_پاریس و مهار خطر #جهان‌گرمایی افزایش یافته، #برجام آسیبی نمی‌دید و منازعات جهانی چنین کره زمین را به سوی فروپاشی سوق نمی‌داد! درحقیقت، ما قربانی قرائتی خطرناک و خودخواهانه از #منافع_ملی شدیم؛ همان مفهومی که در سال ۱۹۳۹، جهان را درگیر جنگ جهانی دوم کرد تا منافع ملی #آلمان_نازی تامین شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.