🔺گزارش قرن، مادرِ تحلیل‌ها – ۵🔻

🔺گزارش قرن، مادرِ تحلیل‌ها – ۵🔻

🇮🇷: @darvishnameh

🔴آیا زمین، سرنوشتی مشابه زهره را انتظار می‌کشد؟🔴

🖋در شب ۳۰ دسامبر ۱۹۶۳ـ باد شلاقی، دمای ۱۲ درجه زیر صفرـ هنسن به همراه استاد ستاره‌شناسی‌اش به یک مزرعه ذرت خارج از شهر رفت. آنها تلسکوپی را در یک انبار قدیمی ذرت گذاشتند و بین ساعت ۲ تا ۸ صبح، بطور مداوم اثرات فتوالکتریکی ماه‌گرفتگی را ثبت کردند و تنها زمانی که سیم سیار برق‌شان یخ می‌زد، دست از کار می‌کشیدند و یا برای جلوگیری از سرمازدگی برای چند دقیقه ای به درون خودرو می‌رفتند. در طول خسوف، ماه شبیه به یک نارنگی می‌شود یا اگر گرفتگی کامل باشد، مانند یک قطره خون. اما آن شب ماه مفقود شد. هنسن این داستان مرموز را موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود کرد و نتیجه گرفت که ماه به دلیل فوران خاکستر آتشفشانی از کوه آگونگ/بالی تاریک شده است. این کشف به شیفتگی او در زمینه تاثیر ذرات ناپیدا در دنیایی قابل رویت منجر شد. شما نمی‌توانید جهان قابل مشاهده را تا آن‌زمان که احوالات دنیای نامریی را درک نکرده باشید، حس کنید.
دست بر قضا یکی از استادان برجسته در زمینه دنیای غیرقابل رویت در #دانشگاه_آیووا تدریس می‌کرد: جیمز وَن اَلن با شناسایی دو محدوده به شکل دونات متشکل از ذرات فشرده‌ای که کره زمین را احاطه کرده‌اند -کمربند ون اَلن – نخستین کشف عمده عصر فضا را ارایه داده بود. با گرفتن انگیزه از کار ون اَلن، هنسن از ماه به سمت زهره رفت. او به تلاش در پاسخ به این پرسش پرداخت که چرا سطح این سیاره بسیار داغ است؟ در سال ۱۹۶۷ یک ماهواره روسی پاسخ را به زمین منتقل کرد: اتمسفر این سیاره عمدتاً از دی‌اکسیدکربن تشکیل شده بود. اگرچه ممکن بود زمانی دمای قابل سکونتی می‌داشته، اما گمان بر این می‌رفت که تحت تاثیر اثر گلخانه‌ای قرار گرفته باشد! آیا ممکن است سیاره ما هم در همان مسیر حرکت کند؟!
با قدرت گرفتن بیشتر خورشید، اقیانوس‌های زهره تبخیر شدند، اتمسفر سیاره را ضخیم‌تر کردند که موجب تبخیر بیشتر آبها شد ـ یک چرخه خودمختار که در آخر همه آبها را جوشاند و سطح سیاره را به دمای ۸۰۰ درجه فارنهایت رساند. قطب معکوس قشر نازک اتمسفر مریخ بود که به اندازه کافی دی اکسیدکربن نداشت تا گرمایی را در خود نگه دارد و در نتیجه ۹۰۰ درجه فارنهایت سردتر بود. کره زمین در این میان قرار داشت، اثر گلخانه‌ای کمربند حیات آن به حد کافی قدرت داشت تا زندگی را امکان‌پذیر کند.
مدت زمان کوتاهی پس از ورود Pioneer به اتمسفر زهره، هنسن با اشتیاقی غیرمعمول از کار به خانه بازگشت ـ با یک عذرخواهی. چشم‌انداز دو تا سه سال دیگر کار فشرده پیش رویش قرار داشت. ناسا در حال گسترش دادن به تحقیقات خود در زمینه شرایط جوی کره زمین بود. هنسن تا آن‌زمان پژوهش‌هایی درمورد اتمسفر زمین برای جول چارنی در موسسه تحقیقات فضایی گادرد انجام داده و به کامپیوتریزه کردن مدل‌های آب و هوا کمک کرده بود. اکنون هنسن این موقعیت را داشت تا درس‌هایی را که از زهره آموخته بود، درباره زمین بکار بگیرد.
جیم به آنیک توضیح داد که ما می‌خواهیم درمورد آب و هوای زمین بیشتر بیاموزیم و اینکه بشریت چگونه می‌تواند بر آن تاثیر داشته باشد. او رایانه‌های بزرگی برای نقشه‌بردادی از اتمسفر زمین دراختیار داشت که می‌شد با آنها سیاره‌ها را به شکل دیجیتال ترسیم کرد: این تمثال‌ها، در زبان فنی GCM، فرمول‌های ریاضی تعیین کننده رفتارهای دریا، خشکی و آسمان را به یک الگوی واحد ادغام می‌کردند. برخلاف دنیای واقعی، آنها می‌توانستند به پیش حرکت کرده و راز آینده را فاش کنند. دلسردی آنیک ـ برای تجربه چند سال دیگر آشفتگی، استرس، گذراندن وقت دور از خانواده ـ تا حدی به دلیل اشتیاق زیاد جیم کاهش یافت. او گمان داشت که شرایط را درک کرده و از جیم پرسید، آیا این یعنی تو می‌توانی آب و هوا را بهتر پیشگویی کنی؟ و جیم پاسخ داد، بله، چیزی در این حدود. پیشگویی‌ای که البته هرگز آنگونه که باید کسی آن را جدی نگرفت؛ حتی تا امروز که دانالد ترامپ مهمان کاخ سفید شده است …

🔸ادامه دارد …🔸

#مادر_تحلیل‌ها
#گزارش_قرن
#سی‌سال_غفلت_درنابودی_یک_دشمن_مشترک

https://t.me/darvishnameh/7510

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.