✅✅✅ ارزش یک #جامعه_مدنی پویا، مستقل و منتقد در اکنونِ وطن!

✅✅✅ ارزش یک #جامعه_مدنی پویا، مستقل و منتقد در اکنونِ وطن!
✍🏻 محمد درویش؛ مدیرعامل حامیان جامعه مدنی(حجم) – ۲مهر۹۷

۱⃣ ایران همواره جزیره امن خاورمیانه بوده؛ راز این امنیت در یکپارچگی مردمی است که به رغم تنوع مذهبی، زبانی و قومی؛ زیر چتر نام بلند وطن، متحد و یک‌دل از تمامیت کیان سرزمین اجدادی‌شان دفاع کرده‌اند.

۲⃣ ویژگی بارز یک حکمرانی مطلوب، هوشمند و انعطاف‌پذیر آن است که برای دوستداران ایران، آزادی و امنیت بیشینه فراهم کند و عملاً نشان دهد که ایران برای همه ایرانیان است.

۳⃣ کنشگر مدنی باید بتواند در چارچوب ملاحظات امنیت ملی، آزادانه و مسوولیت‌پذیر به نقد همه ارکان دولت و پیگیری مطالبات تاب‌آورانه خویش اقدام کند. در این صورت، سرمایه اجتماعی شکل گرفته، رشد می‌کند و اعتماد عمومی و امید به ازمیان برداشتن مشکلات، افزایش خواهد یافت.

۴⃣ آن بخش‌هایی از دولت و حاکمیت که تاب و ظرفیت انتقاد را نداشته و منتقدان خویش را با انگ و اتهام “دشمنان ایران و اسلام” می‌رانند و می‌تارانند؛ باید بدانند بازنده نخست این تنگ‌نظری‌ها “اقتدار ایران” است؛ چه، با امنیتی‌تر کردن شرایط و کاهش فعالیت‌های داوطلبانه، صدای واقعی مردم ایران در مواجهه با تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا به درستی، پرطنین و موثر شنیده نخواهد شد و عده‌ای تجزیه‌طلبِ وطن‌فروش ممکن است در جامعه جهانی خریدارانی برای خوش‌رقصی‌های خود بیابند.

۵⃣ جنایت وحشیانه تروریست‌های تجزیه‌طلب در ۳۱شهریور اهواز، بار دیگر ضرورت همدلی، بالندگی و نشاط جامعه کنشگر مدنی را ثابت کرد. رمز پایداری، ایستادگی و مقاومت مردم ایران، در برابر بیگانگان و دشمنان ایران، ارتقای آزادی‌های مدنی و اجازه فعالیت موثرتر به تشکل‌های مدنی است. مدیرانی که حتی انتقاد خبرنگاران و فعالان حوزه‌های اجتماعی/محیط‌زیستی را تاب نیاورده و علیه ایشان طرح شکایت می‌کنند، بر طبل انفعال و سکوت می‌کوبند و “سکوت و بی‌تفاوتی” همان کیمیایی است که رهبران امروز کاخ سفید آرزوی صید آن را در آب گل‌آلود منطقه خاورمیانه دارند.

۶⃣ یادمان باشد: هرقدر حامیان جامعه مدنی در کشوری از بدنه اجتماعی، نفوذ و احترام بیشتری برخوردار باشد؛ احتمال موفقیت توطئه‌های شومی چون، تروریسم، تحریم، تجزیه‌طلبی و جنگ کاهش می‌یابد. لطفاً به اقتدار تشکل‌های مردم‌نهاد کمک کنیم.
@Haajm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.