🔴 دنیا به دولتمردی جهانی نیاز دارد که مصلحت کره‌زمین را بر هر مصلحتی ترجیح دهد!

🔴 دنیا به دولتمردی جهانی نیاز دارد که مصلحت کره‌زمین را بر هر مصلحتی ترجیح دهد!

🇮🇷: @darvishnameh

🖋گزارش اخیر روزنامه #گاردین نشان می‌دهد تبعات تغییر‌اقلیم دارد همان بلایی را سر آمریکا می‌آورد که پیش‌تر سر عراق و سوریه آورد! درواقع از هزاران مهاجر آمریکای مرکزی که کشان‌کشان از طریق مکزیک به سوی آمریکا روانند، معمولا به عنوان کسانی یاد می‌شود که از خشونت گروه‌های اوباش یا از فقر مفرط فرار می‌کنند. اما یک دلیل وادارنده مهم دیگر در پشت کاروان مهاجرین وجود دارد که شاید به سادگی قابل دریافت نباشد و آن تغییر اقلیم است! همان دلیلی که #ترامپ آن را به شدت انکار می‌کند. اغلب افراد از کاروان مهاجرین از #گواتمالا، #هندوراس و #ال‌سالوادور هستند- سه کشوری که با جنایات سازمان یافته و فساد سیستماتیک ویران شده‌ و ریشه‌های آن را می‌توان در درگیری‌های دوران جنگ سرد دنبال کرد. آنها هشدار می‌دهند که در طول دهه‌های آینده احتمالا میلیونها مهاجر دیگر به سوی آمریکا ناچار به حرکت خواهند بود. رابرت آلبرو، یک پژوهشگر از مرکز مطالعاتی آمریکای لاتین/دانشگاه آمریکن می‌گوید: “تمرکز بر خشونت تصویر بزرگ را -از اینکه مردم بدنبال برخی از دلایل ناامنی غذایی جابجا می‌شوند-تحت الشعاع قرار می‌دهد. “دلیل اصلی مهاجرت مردم به این خاطر است که آنها چیزی برای خوردن ندارند. این ارتباط قاطعی با #تغییرات_اقلیمی دارد. خسوس کانان، شرح می‌دهد که چگونه در یک هکتار زمین نزدیک خرابه‌های باستانی Copán در غرب هندوراس ذرت و لوبیا می‌کاشته. او زمینش را امسال پس از نابودی محصولش برای چندمین بار به دنبال خشکسالی و تغییر الگوی آب و هوا، ترک کرده. او می‌گوید: “قبلا اینجور نبود. این ما را مجبور به مهاجرت می‌کند. پیشتر باران به موقع می‌بارید. گیاهان من محصول ببار می‌آوردند، اما اکنون هیچ الگویی (برای آب و هوا) وجود ندارد.” به گفته استفانی لوترت، متخصص در زمینه امنیت و مهاجرت در امریکای مرکزی از دانشگاه تگزاس، داده‌های گمرک و گشت مرزی ایالات متحده افزایش مهاجرت به بیرون از غرب هندوراس، یک منطقه تولیدکننده قهوه درجه یک را نشان می‌دهد.
یک‌سوم نیروی کار در آمریکای مرکزی با کشاورزی در ارتباط است، از این‌رو هر اختلالی در فعالیت‌های کشاورزی می‌تواند عواقب ویران‌کننده‌ای داشته باشد. از سال ٢٠١٢ گیاه قهوه در سراسر آمریکای مرکزی به یک اپیدمی بنام زنگار (قارچ) مبتلا شده که بنا به محاسباتی ٧٠درصد از مزارع را متاثر کرده. به گفته یک پژوهشگر از دانشگاه مریلند معمولا این قارچ شب‌ها، با پایین آمدن درجه حرارت از بین می‌رود، اما شبهای گرم به آن اجازه رشد می‌دهد. تأثیر تغییر اقلیم بر قارچ‌ها همچنان موضوعی برای بحث است، اما این پژوهشگر می‌گوید که شرایط در گواتمالا نشان می‌دهد که حتی بدون ارتباط مستقیم با تغییرات اقلیمی چه اتفاقی می‌افتد، زمانیکه کالاهای کشاورزی از بین می‌روند. او اضافه می‌کند: “یکی از نکاتی که من دریافت کردم آن است که مردم، اغلب به مهاجرت دست می‌زنند، زمانی که دیگر قادر نیستند بدهی‌های خود را بپردازند و پول برای تهیه خوراک بدست بیاورند. مردم پیش از اپیدمی زنگار به من می‌گفتند که حاضر به مهاجرت نیستند، اما اکنون اینکار را می‌کنند.” و این ماجرا درباره کشت موز هم دارد رخ می‌دهد.
بنا به گزارش اداره گشت مرزی و گمرک ایالات متحده بیم آن می‌رود بیش از ۵٠ هزار خانواده از گواتمالا تلاش کنند تا اکتبر امسال از مرز ایالات متحده عبور کنند؛ دو برابر بیشتر از سال گذشته!
بانک جهانی تخمین می‌زند با افزایش دما و آب و هوای مفرط در طول سی سال آینده نزدیک به ۳.۹میلیون‌نفر مهاجر اقلیمی را ناچار به فرار از آمریکای مرکزی می‌کند. این جابجایی توده مردم خطری برای بی‌ثبات کردن کشورهای زادگاه آنهاست و چالشی برای کشورهای مقصد مانند ایالات متحده. کنوانسیون پناهجویی سازمان ملل از سال ١٩۵١ معیارهای شفافی را برای دریافت پناهجویی معین می‌کند، مانند شکنجه و جنگ، اما تغییر اقلیم در این سیاهه وجود ندارد.
با ١۵٠ تا ٣٠٠ میلیون مهاجران اقلیمی که تا سال ٢٠۵٠ در سراسر دنیا انتظار می‌رود، به یک چهارچوب بین‌المللی جدید برای وفق دادن آنها نیاز است.
اما هرگونه اصلاح توافقنامه پناهجویی در حال حاضر، به دلیل پیچیدگی یک قراداد جدید و همینطور با خیزش دولتهای ناسیونالیست در نقاطی مانند ایالات متحده و برزیل، بعید به نظر می‌رسد. “رئیس جمهور ایالات متحده از مورد کاروان مهاجرین به عنوان موضوعی سیاسی استفاده می‌کند تا دوباره انتخاب شود. اگر که ما کنوانسیون ١٩۵١ را دوباره باز کنیم، احتمالا آنرا بیشتر تضعیف می‌کنیم تا تقویت. ما در شرایطی نیستیم که رفرم‌ها، هر اندازه حساس، بتوانند انجام بگیرند. در حال حاضر یک دولتمرد جهانی وجود ندارد، هیچ کجا، نه آن دورها و نه این دور و برها!

🔻نشانی این یادداشت در صفحه آخر #شرق:

https://goo.gl/qBCHnn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.