🔴روحانی در شاهرود، انتقال آب و آمایش سرزمین!🔴

🔴روحانی در شاهرود، انتقال آب و آمایش سرزمین!🔴

۱⃣ زمانی که #هاشمی_رفسنجانی رییس‌جمهور ایران بود، تحول بزرگی را کوشید در استان و شهر زادگاهش رقم بزند؛ هفت‌باغ علوی، سد هلیل‌رود، توسعه بی‌سابقه کشتزارهای پسته در رفسنجان و در نهایت تغییر نظام آبشناختی استان که منجر به نابودی #جازموریان شد. اینک کرمانی‌ها سخت منتظر ورود آب از سرشاخه‌های کارون در سمیرم برای تعادل‌بخشی به آبخوان‌های خالی خود هستند!

۲⃣ سپس نوبت به #سیدمحمد_خاتمی رسید تا طرح انتقال آب به یزد – استان زادگاهش – را اجرایی کند و بیشترین تعداد صنایع آب‌بر چون سفال، کاشی، آجر، لاستیک و گندوله‌سازی در یزد استقرار یابد. نتیجه اینکه مردمی که روزی به سختکوش‌ترین مردم ایران مشهور بودند و رمز موفقیت‌شان قناعت و اتکا به خود بود، حالا از منظر پدافند غیرعامل به طرز رقت‌باری وابسته شده‌اند به لوله آبی که تاکنون ۲۵بار در معرض حمله و تخریب کشاورزان خشمگین در اصفهان قرار گرفته است!

۳⃣ و اینک که دو رییس‌جمهور از سمنان داشته‌ایم، به رغم تفاوت‌های آشکار و اختلاف‌نظرهای بنیانی آن دو، در یک مورد همراه هستند: اجرای طرح انتقال آب از خزر به سمنان!

۴⃣ بر همین استدلال، شاید خیلی‌ها بگویند: باید روزی رییس‌جمهوری از #خوزستان یا #کهگیلویه‌و‌بویراحمد داشته باشیم تا غبار محرومیت و مشکلات گوناگون از این دو استان محو شود. اما حقیقت این است که استان‌های کرمان، یزد، سمنان، تهران و اصفهان که همواره از بیشترین توجه و وابستگی دولتمردان ذی‌نفوذ برخوردار بودند، اینک در شمار بدهکارترین استان‌ها از منظر توان بوم‌شناختی بوده و در مرز ورشکستگی اکولوژیکی قرار دارند.

۵⃣ کاش به جای این دوستی‌های خاله‌خرسه‌طور، بر بنیاد آموزه‌ها و موازین #آمایش_سرزمین، کشور را اداره می‌کردیم تا درمی‌یافتیم استان سمنان به جای آب، به توسعه کسب‌و‌کارهای سبز، صنایع های‌تک و تقویت اکوسافاری‌ها، اکولوژها و تولید پول از محل جذابیت‌های طبیعت منحصربه‌فردش نیاز دارد تا سرنوشت تلخ کرمان، اصفهان و یزد را تکرار نکند.

https://t.me/darvishnameh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.