✅به استقبال روز ملی حمل و نقل برویم✅

✅به استقبال روز ملی حمل و نقل برویم✅

محمد درویش

🇮🇷: @darvishnameh

✍ امروز، دوشنبه، ۲۶ آذر برابر است با #روز_ملی_حمل‌و‌نقل. به همین مناسبت، در تالار بزرگ وزارت کشور و در حضور وزیر، شهردار تهران و برخی دیگر از شخصیت‌های کشوری و مردمی، قرار است مراسمی برگزارشده و از همه کوشندگان این راه که برای ترغیب داوطلبانه مردم به ترک استفاده از خودرو شخصی در ترددهای درون‌شهری تلاش کرده و می‌کنند، قدردانی شود.
اما چرا حمل و نقل پاک مهم است و چرا باید بکوشیم تا سهم بیشتری از ترددها را به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی و باکیفیت، #دوچرخه، مترو و یا پیاده جلب کنیم؟
مطابق آمارهای منتشرشده، چیزی حدود ۵۰میلیون ساعت از عمر ایرانیان، روزانه در ترافیک هدر می‌رود. ارزش این زمان از دست رفته به قیمت حداقل دستمزدی که وزارت کار تعیین کرده است، حدود ۳۰هزار میلیارد تومان است. یعنی ایرانیان سالانه به اندازه بودجه بزرگترین و مهم‌ترین وزارتخانه خود – آموزش و پرورش – پول‌شان را در ترافیک هدر می‌دهند! نکته تامل‌برانگیرتر آنکه تمایل مردم به استفاده از خودرو سخصی و وسایل حمل و نقل موتوری، علاوه بر تشدید آلودگی هوا که خود سالانه ۸میلیارددلار به اقتصاد ایران ضربه می‌زند، سبب تشدید کم‌تحرکی و افزایش بیماری‌های غیرواگیر چون دیابت، فشارخون، کبدچرب و سکته‌های قلبی می‌شود که برای درمان‌شان باید سالی ۳۵هزارمیلیارد تومان دیگر هزینه کنیم!
البته به این سیاهه تاسف‌بار همچنان می‌توان افزود، اما به باورم همین چند نکته ساده برای خوانندگان فهیم روزنامه شرق کافی است تا دریابند چرا برپایی سزاوارانه بزرگداشت این روز توسط وزارت کشور را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود تا دولت و شهرداری‌ها، گام‌های عملی‌تر در تغییر مبلمان شهری از #خودرومحوری به #زیست‌محوری بردارند.
معرفی و تقدیر آن گروه از اساتید دانشگاه و پزشکانی که با دوچرخه تردد می‌کنند، در همین راستا معنا می‌دهد.
انشاالله

https://goo.gl/vJHwcb

🔻این یادداشت، همزمان امروز در صفحه آخر #روزنامه_شرق هم منتشر شده است.🔻

🇮🇷: https://t.me/darvishnameh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.