🔴 اینجا ایران است؛ سرزمینی برای افتخار به مردم و ابنیه‌های کهنش از لرستان تا خوزستان و البته کشوری که در آن امام‌جمعه اصفهان را هم باید تحمل کرد! 🔴

🔴 اینجا ایران است؛ سرزمینی برای افتخار به مردم و ابنیه‌های کهنش از لرستان تا خوزستان و البته کشوری که در آن امام‌جمعه اصفهان را هم باید تحمل کرد! 🔴

🇮🇷: @darvishnameh

۱⃣ پسرک اهل یکی از روستاهای مصیبت‌دیده در سیل اخیر در اطراف #اهواز است؛ دوان دوان به خودرو حامل #پوری_بنایی و #جعفر_پناهی نزدیک شده تا بگوید: کافی است! کمک‌ها را به دیگر روستاها برسانید؛ ما به اندازه کافی غذا داریم. می‌بینید؟ دوباره ماجرای لرستان و بالگرد هلال‌احمر اینبار در #خوزستان هم تکرار شد تا درس‌آموخته‌های سیل، به رغم همه تلخی‌هایش، آرام‌مان کرده و به ایرانی‌بودن، مفتخر.

۲⃣ در تصویر دوم و سوم، خبری از قول #طالبیان، یکی از معاونین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را باشگاه خبرنگاران جوان انعکاس داده که سخت عبرت‌آموز، غرورآفرین و البته تاسف‌بار است! اینکه در سیل اخیر کمترین آسیبِ ممکن به روستاها و ابنیه‌های تاریخی خورده و درعوض اغلب سازه‌های جدید که با مصالح مستحکم‌تری هم ساخته شده، به شدت آسیب‌دیده یا به کل ویران شده است! کمترین خواسته ما، مجازات افراد حقیقی و حقوقی است که در این آبروریزی مهندسی نقش داشته‌اند.

۳⃣ تصویر چهارم را #رضا_ساکی از #پل_کاکارضا در لرستان گرفته که در فاصله‌ای اندک از افتتاح در اثر سیل اخیر چنین ویران شد؛ درحالیکه پل هزارساله #کلهرت در #معمولان، آخ نگفت تا ما بیشتر دردمان بیاید از این همه بی‌اخلاقی در جامعه فن‌سالارِ کشور.

۴⃣ به عکس پنجم دقت کنید، #عبدالخالق_طاهری از #پل_ساسانی بر روی رودخانه دز در #دزفول گرفته است؛ به حریم درنظرگرفته شده برای پل در ۲هزارسال پیش دقت کنید! نگاه کنید که چگونه ما به آن حریم بی‌مهابای امروز و فرداها تجاوز کرده‌ایم؟ آیا حق داریم اینک از بی‌سابقه بودن سیل بنالیم یا از بی‌سابقه‌بودنِ آزمندی و نابخردی خویش باید گله‌مند شویم؟ آیا تصویر ششم در #روستای_زیارت گرگان و ساخت شگفت‌انگیزِ ویلاها و برج‌ها در کف دره و بستر رودخانه، تقصیر ماست یا اگر خدای ناکرده اتفاقی رخ دهد، ناشی از خشم طبیعت است؟!

۵⃣ فردا – ۳۰ فروردین – در پردیس سینمایی قلهک و سه‌شنبه هفته آینده – ۳ اردیبهشت – در کرج – تصاویر هفتم و هشتم – می‌کوشم تا با ارایه تحلیلی از زشتی‌ها و زیبایی‌های سیل اخیر، درس‌هایی برای آینده ارایه دهم.

۶⃣ می‌ماند تصویر نهم و ابراز نگرانی #امام‌جمعه_اصفهان از #دوچرخه‌سواری_زنان در #چهارباغ! به نظرم ایشان نه‌تنها درک درستی از وضعیت امروز جامعه ندارد و نمی‌داند چه چیزی را چه زمانی نباید گفت! حتی نمی‌داند که چه خطر بزرگی به دلیل تشدید خطر #کم‌تحرکی و #افسردگی، جامعه زنان جوان کشور را دربرگرفته که اگر به سرعت برایش چاره‌اندیشی نکنیم، خطری بزرگ‌تر از سیل، اصفهان و دیگر کلان‌شهرها را با خود خواهد برد. کاش یکصدم نگرانی و احساس خطری که ایشان از دوچرخه‌سواری زنان در چهارباغ دارند، از فاجعه فرونشست زمین در #کلاه‌قاضی، #مورچه‌خورت و #زرین‌شهر داشتند؛ از آلودگی شدید هوای اصفهان و از اینکه چرا طوفان‌های گرد و خاک از سمت #گاوخونی و #دشت_سگزی، پیوسته دارد افزایش می‌یابد؟ شدیداً باور دارم که خطر چنین تفکراتی برای پایداری، تمامیت سرزمینی و شور و امید اجتماعی در ایران اگر بیشتر از طبیعت‌ستیزانِ نشسته در سیاه‌ترین کاخِ سفید دنیا نباشد، کمتر نیست! هست؟

۷⃣ در آخرین کلیپ – تصویر دهم – #سعید_انصاریان عزیز که او را #حسین_پناهی زمان می‌دانم، پاسخِ ظریف، نرم اما دقیقی به #فرصت‌سوزی، #نابخردی و تفکرات تمامیت‌خواهانه می‌دهد؛ فقط کافی است به جای “مرد”، “مردم” بخوانیمش و به جای “او” ؛ “امام‌جمعه اصفهان”! کاش ایشان به نمازگزاران و مسوولین زنهار می‌داد که چرا #ملخ‌ها از پس ترسالی به کشورش تجاوز کرده‌اند؟ چرا اینک همه باید متوجه حساسیت بالای مراتع و جنگل‌ها در مواجهه با رخداد #آتش‌سوزی باشیم و چرا با وجود بارندگی‌های خوب در سرشاخه‌های #زاینده‌رود، دیار عزیز زنده‌رود همچنان خشک است؟!

#اینجا_ایران_است
#بهانه_های_سرکردن_زمستان
#نه_به_بی‌اخلافی_فن‌سالاران
#دوچرخه‌سواری_ایمن_درشهر_حق_ماست

https://instagram.com/p/BwYy–VlVxQ/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=ysv1jpte0slx

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.