آسيا ؛ آسيب‌پذيرترين قاره‌ي جهان در برابر گرمايش جهاني!

چرا بايد تلفات گرمايش جهاني در آسيا دو برابر كشته شدگان حملات تروريستي در عراق باشد؟!

      ديروز همايشي جهاني در كوالالامپور، پايتخت مالزي و به همت سازمان بهداشت جهاني –  WHO– آغاز به كار كرد كه يگانه دليل برپايي آن، بررسي پديده‌ي گرمايش جهاني و اثر آن بر روي جان شهروندان تنها كره‌ي مسكون در كهكشان بي‌انتهاست. همايش با سخنان بهت‌آور دكتر شیگرو اومی «Shigeru Omi» مدیر سازمان بهداشت جهانی در امور غرب اقیانوسیه، آغاز به كار كرد؛ بهت‌آور از آن سو كه اين مقام رسمي سازمان ملل متحد براي نخستين‌بار تأييد كرد: «شمار تلفات سالانه‌ي ناشي از پديده‌ي گرمايش جهاني به بيش از 77 هزار نفر در كشورهاي آسيايي بالغ شده است (نزديك به چهار برابر تلفات انساني تروريستي عراق در سال گذشته) كه اين مقدار معادل نيمي از كل مرگ و ميرهايي است كه سالانه در سراسر جهان و متأثر از تغييرات اقليمي رخ مي‌دهد!» سخناني كه بلافاصله و در مقياسي گسترده، اغلب منابع خبري و رسانه‌هاي بين‌المللي جهان – البته به جز ايران – به انعكاس آن پرداختند و اميدوارم كه – دست‌كم – امروز خبر ترجمه شده‌اش در چند سايت و روزنامه‌ي وطني هم بازتاب بيابد.
     به هر حال، اين خبر تكان‌دهنده بار ديگر نشان مي‌دهد: قاره‌اي كه در آن زيست مي‌كنيم (آسيا)، تا چه حد به «گرمايش جهاني و تغيير اقليم» آسيب‌پذير بوده و درجه‌ي شكنندگي آن، نسبت به ديگر مناطق جهان بالاست.
     بنابراين، خطر كاملاً نزديك و در كمين ماست و نه فقط در هزاران كيلومتر آن‌سوتر، در سرزمين‌هاي يخ‌زده‌ي گرينلند! 
     نگران‌كننده‌تر آن كه در اين همايش اعلام شد: برای نخستين بار، در دو کشور كوهستاني و مرتفع بوتان و پاپوآ گینه نو، هم نمونه‌هایی از مالاریا مشاهد شده و ديگر حتا مردمان ساكن در بام دنيا هم نمي‌توانند از گزند بيماري‌هاي خاص مناطق گرم‌سير در امان بمانند! همچنين نرخ ابتلا به تب «دنگي» در سنگاپور تا 10 برابر افزايش يافته است.
    و اينها همان واقعياتي است كه پيش‌تر، ال گور نيز به آن پرداخته بود؛ او در بخشي از فيلم «يك حقيقت ناخوشايند» و با نمايش بالارفتن خط برف در كوهستاني كه شهر مرتفع نايروبي بر روي آن بنا شده است، نشان مي‌دهد كه چگونه همزمان با آب شدن برف‌ها و گرم‌شدن منطقه، جمعيت پشه‌هاي بيماري‌زا به طرز چشمگيري در نايروبي افزايش يافته است. يادمان باشد كه در طول 25 سال گذشته، گرمايش جهاني، 30 نوع بيماري جديد به بشريت هديه داده است! هدايايي كه شوربختانه نه‌تنها پس نزده و دريافت كرده‌ايم، بلكه با اشتياقي احمقانه به نحوي عمل كرده و مي‌كنيم تا بر شمار اين هداياي ويرانگر افزوده شود! چرا؟!

یک دیدگاه دربارهٔ «آسيا ؛ آسيب‌پذيرترين قاره‌ي جهان در برابر گرمايش جهاني!»

  1. ستاریان

    سلام
    مدتی سر میزدم وصمن استفاده از مطالب ارزشمندتان تاسف میخوردم که چراجایی برای گذاشتن نظرات نمیست مثل اینکه با عوض شدن قالب این قسمت هم فعال شده گرچه لینک مرا حذف کردید ولب من کماکان مخلص شما هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.