♦️علیه ترویج و تکثیر گیاه مهاجم پالونیا متحد شویم!♦️

♦️علیه ترویج و تکثیر گیاه مهاجم پالونیا متحد شویم!♦️

🔺 پالونیا: قمار بر سر زیست بوم ایرانیان!

✍ درجه‌ی اوضاع نابسامان و بحرانی امنیت و ایمنی زیستی در کشور را از مصاحبه ۴ مهر ۱۳۹۷ مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات از ممنوعیت واردات بذر، قلمه و نهال درخت پالونیا به کشور و در مقابل عملکرد خودسرانه و غیرقانونی مافیا و دلالان در واردات گونه‌های زیستی و نفوذ در لایه‌های گوناگون برای گسترش این گونه مهاجم، می‌توان دریافت. کشت یک گونه آب بر که نیازمند بارندگی ۱۵۰ میلیمتری در ماه بوده و عدم اگاهی بخشی به مردم از شرایط خاص زیستی این گونه از قبیل سرعت مناسب وزش بادی ۲۸ کیلومتر بر ساعت و عدم تحمل سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت، همگی نشان از دلالی سودجویان و مافیای گونه‌های زیستی از طرق مختلف در کشور بوده که با حمایت نهادهای دارای ظرفیت رسانه ملی جای پای محکم‌تری را برای حرکت فراتر از قانون برای خود باز کرده‌اند. نتایج تحقیقات محققان موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در دو منطقه رستم‌آباد گیلان و فریم سنگده مازندران نیز در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۲ نیز عملکرد منفی در رشد و استقرار این گونه همراه بود است و کشت آن توصیه نگردیده است. براساس اطلاعات منتشر شده در سایت وزارت کشاورزی آمریکا و بسیاری از منابع معتبر علمی، گیاه پالونیا یک گونه مهاجم بوده و در امریکا برای کنترل تهاجم این درخت علف کش‌های بسیاری را USDA معرفی و روانه بازار کرده است. در اکثر کشورهای دنیا قوانین بسیار محکمی برای ورود هرگونه بذر و نهال وجود دارد چراکه وجود گونه غیر بومی علاوه بر انتقال بیماری و آفت‌ها باعث آسیب به مزارع و محیط‌زیست نیز می‌شود. در رویشگاه اصلی پالونیا آفات و بیماری‌های زیادی برای پالونیا ذکر شده است. افاتی از قبیل قارچ ها (Damping – off)، نماتودها و لارو برخی حشرات (Caterpillar) و حلزون که خساراتی را برای زیست بوم ایران به همراه خواهد داشت. از افات دیگر این گونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Witches’ Broom, Sphaceloma paulowniae Hara (Young tree), Anthracnose Disease (Seedling stage), Damping – off (Seedling stage), Agrotis ypsilon

💬 با تحرکات شدید مافیای واردکننده این گونه و ترویج دهندگان پرورش این گونه در کشور از قبیل سایت میدون، برنامه پایش و احتمالا در روزهای آینده ستاد رونق تولید ملی شاهد قمار با زیست‌بوم کشوری هستیم که یکی از متنوع‌ترین ظرفیت‌های زیستی را در خود جای داده است.

#سجاد_باقری پبدنی ، اندیشکده تهدیدات زیستی آتی

#نه_به_پالونیا

https://t.me/darvishnameh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.