♦️اینجا شاید زیباترین و پرشکوه‌ترین محل دفن زباله در عالم باشد!♦️

♦️اینجا شاید زیباترین و پرشکوه‌ترین محل دفن زباله در عالم باشد!♦️

🇮🇷: @darvishnameh

۱️⃣ صبح یکشنبه – ۲۳تیر ۹۸ – به دیدار نماد پرشکوه و افسانه‌ای طبیعت ایران، #دماوند رفتم تا از نزدیک مهم‌ترین تهدیدهای راز ماندگاری تمدن ایرانی در نیمه شمالی کشور را بررسی کنم.

۲️⃣ در کلیپ اول تا سوم خوب دقت کنید؛ اینجا بی‌شک یکی از زیباترین چشم‌اندازهای عالم برای دفن یا رهاسازی زباله است! نیست؟ بخش قابل توجهی از این زباله‌ها را گردشگران و کوهنوردانی از خود به یادگار می‌نهند که از قضا عاشق دماوند و طبیعت و کوهنوردی هستند. اما چگونه آنها می‌توانند ده‌ها کیلو مواد غذایی را چندهزارمتر بالا بکشند، اما برگرداندنِ چند گرمی ظروف خالی به شهر مبدا برایشان امکان‌پذیر نیست؟ میزان هزینه‌ای که آنها برای حفظ طبیعتِ دماوند می‌دهند، بی‌شباهت با رفتار آنهایی که پتیشن #دولت_محیط_نیستی را دیده، تایید کرده اما به دلیل نگرانی از عواقبش حاضر به امضایش نبودند، نیست! ملتی که حاضر به هزینه برای پاسداری از مایملک محیط‌زیستی‌اش نباشد، حق ندارد در فقدانش آه و شیون کند. به قول مثلی انگلیسی: “اگر برای چیزی که می‌خواهی، نجنگیدی؛ برای از دست دادنش گریه نکن!”

۳️⃣ کلیپ چهارم و پنجم بخشی از تخریب شگفت‌آور و باورنکردنی دامنه شرقی دماوند به بهانه برداشت پوکه معدنی در ملک‌آباد را نشان می‌دهد. برآوردها حکایت از تردد صدها کامیون در روز برای حمل این پوکه‌های معدنی است. با این حساب بعید نیست که روز در آینده، نوجوانان ایرانی از پدران‌ و مادران‌شان بپرسند: چرا آرش تیر خویش را از فراز تپه دماوند از کمان رها کرد؟!

۴️⃣ در کلیپ ششم حجم و تراکم #میکروتراس‌ها یا همان پاکوب‌های دامی در جای جای دماوند، نشان از حضور افراطی و خارج از توان مراتع منطقه بوده که به شدت تاب‌آوری این کوهستان بی‌رقیب ایران را می‌کاهد؛ کوهستانی که مهم‌ترین منبع تولید آب شیرین برای مردمان ساکن در شمال و جنوبش است.

۵️⃣ آنچه در دماوند و در رودخانه هراز در اثر تراکم مزارع پرورش ماهی، محل دفن زباله #عمارت و معادن برداشت شن و ماسه در جریان است، در کشور کم‌نظیر می‌نماید. گویی در مسابقه‌ای شرکت کرده‌ایم که جایزه نخست آن به مخرب‌ترین فرد در کمترین زمان ممکن قرار است داده شود. تامل‌برانگیزتر آنکه اغلب این رخدادها ربطی به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ندارد؛ اما به درایت مدیریتی و فهم بوم‌شناختی بسیار مرتبط است.

#قدر_دماوند_را_بدانیم
#زیباترین_محل_دفن_زباله
#طبیعت_یار

https://instagram.com/p/Bz6WZNLFacn/?igshid=13ugq67ai7pyo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.