🔻بیانیه انجمن اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در محکومیتِ انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی🔻

🔻بیانیه انجمن اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در محکومیتِ انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی🔻

🇮🇷: @darvishnameh

✍ طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با آن بار دیگر این پرسش جدی را پیش روی متخصصان، کارشناسان، مردم و دلسوزان محیط‌زیست گذاشته که آیا همه جوانب سود و زیان این طرح از نظر محیط‌زیستی، اقتصادی، اجرایی و سیاسی بررسی شده و آیا منافع اجرای این طرح از خسارت آن بیشتر است؟
متاسفانه در تصمیمات کلان در کشور اغلب به پتانسیل‌های زیست‌بوم مناطق مختلف توجه نمی‌شود و تصور بر این است که با غره‌شدن بر فناوری می‌توان طبیعت را به سیطره خود درآورد. غافل از اینکه با این اقدام‌ها آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به اکوسیستم‌های مختلف وارد کرده و سرمایه‌های زیادی را به هدر می‌دهیم. کشور ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان واقع شده و باید قبول کنیم هر زیست‌بومی پتانسیل مربوط به خود را داشته و درنتیجه سزاوارتر آن است که از ظرفیت‌های سرزمینی به صورتی پایدار بهره بریم. یعنی: بکوشیم با طبیعت خود را سازگار کنیم و نه اینکه طبیعت را با خود سازگار سازیم.
حایز اهمیت آنکه پتانسیل زیست‌بوم‌های بیابانی ما کمتر از استعداد سایر زیست‌بوم‌ها نیست؛ کافی است به این پتانسیل‌ها آگاهی داشته و ظرفیت‌های آن را بدانیم و برنامه‌ریزی صحیحی در استفاده از آنها صورت گیرد. گردشگری و بوم‌گردی در مناطق بیابانی یکی از پتانسیل‌هایی است که با کمترین هزینه می‌تواند اقتصاد این مناطق را متحول کند. کافی است نگاهی به کشورهای همسایه داشته باشیم و درآمدهای نجومی آنها را از طریق گردشگری مشاهده کنیم. متاسفانه عدم توجه به این ظرفیت‌ها مسوولین کشور را به سمت برنامه‌هایی سوق می‌دهد که جز خسارت و زیان سودی برای مردم نخواهد داشت.
جنگل‌های هیرکانی ایران از معدود سرمایه‌های کشور و دنیا است که هیچ جایگزینی ندارند. متاسفانه در سال‌های اخیر در اثر تغییر کاربری‌ها ، تغییرات اقلیمی، سوء مدیریت‌ها و …. آسیب‌های جدی به این جنگل‌ها وارد شده است. اخیرا هم با طرح انتقال آب دریای خزر و مسیر پیش‌بینی شده، تخریب صدها هکتار جنگل‌های بی‌بدیل خزری نشانه رفته است که مورد اعتراض تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان منابع طبیعی کشور واقع شده است. چرا ما از طرح‌های بلندپروازانه در گذشته عبرت نمی‌گیریم و سرمایه‌های کشور را به باد می‌دهیم؟ بزرگراه تهران – شمال چند دهه است که سرمایه‌های کشور را بلعیده، زیست‌بوم‌های زیادی را ویران کرده و هنوز هم به بهره‌برداری نرسیده است؟ بی‌توجهی به نظرات کارشناسی در انتقال آب دریای خزر و زیان‌های ناشی از این امر، چگونه قابل جبران خواهد بود؟

🔹️انجمن اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع توجه مسولین را به نقطه نظرات کارشناسی ارایه شده از جانب کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران جلب می‌کند و عواقب تخریب و نابودی هکتارها جنگل کهن هیرکانی، نابودی هزاران اصله درخت اُرس در مسیر طرح و تخریب و جابجایی میلیون‌ها تن خاک حاصلخیز جنگلی را متوجه مسولینی می‌داند که با تصمیمات نادرست خود زیست‌بوم‌های کشور را به مخاطره انداخته، نسل‌های آینده را از استفاده درست از این منابع محروم می‌کنند و در مسیر ناپایداری هر چه بیشتر سرزمین عزیزمان ایران گام بر می‌دارند.

“انجمن اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع”
۲۴مهر ۱۳۹۸

🇮🇷: https://t.me/darvishnameh/8783

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.