🔹️بیاییم شبی خاطره‌انگیز برای مردی بسازیم که همه‌ی زندگیش را در پای اعتلای نام ایران پیشکش کرده است🔹️

🔹️بیاییم شبی خاطره‌انگیز برای مردی بسازیم که همه‌ی زندگیش را در پای اعتلای نام ایران پیشکش کرده است🔹️

🇮🇷: @darvishnameh

✍ساعت هفده روز دوشنبه – ۱۴بهمن ۱۳۹۸ – قرار است در تالار بزرگ فردوسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی جمع شویم به افتخار بزرگداشت مردی که در هفتاد و پنج سالگی به اندازه هفتصد و پنجاه سال به دانش مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، فرهنگ یاریگری، اعتلای حقوق زنان، تاریخ و توسعه‌ی درخور ایران و ایرانی کمک کرده است. وی در صفحه یکصد و پنجاه و هشتم از جلد نخست تازه‌ترین کتابش: صنعت بر فراز سنت یا دربرابر آن، می‌نویسد: ” یادم هست در دبستان من و برخی از همکلاسی‌هامان که در تنبیه‌های بدنی می‌کوشیدیم گریه نکنیم، هنگامی که معلم تاریخ کلاس پنجم و ششم از شکست‌های ایرانیان در عصر قاجار می‌گفت، نمی‌توانستیم از گریه خودداری کنیم.” مرتضی فرهادی اندیشمندی ایراندوست است که خود می‌گوید ریشه‌ی حب‌الوطن را پدرش با آموزش مفاهیم شاهنامه فردوسی در وجودش دمیده است و آن عشق چنان معجزه‌ای آفرید که سبب شد حاصل پنجاه و دوسال کار پژوهشی و میدانی‌اش، به گنجینه‌ای عظیم برای فرهنگ و تمدن ایرانی بدل شود. نگارش یازده کتاب و ده‌ها مقاله که هریک چون کتابی نفیس می‌ماند، تنها گوشه‌ای از زحمات مردی است که برای چاپ آخرین اثرش – صنعت بر فراز سنت – سیزده‌سال خودش را گروگان گرفت، مسافرت نرفت و در هیچ محفلی شرکت نکرد تا کتاب منتشر شود. بی‌دلیل نیست که استاد کتاب را به همسر صبورش پیشکش می‌کند: “پیشکش به همسر همراهم به پاس صبوری ستودنی‌اش که در واپسین پاگرد این نوشته دربایست برای کشور ما و برای بیش از یکصدو پنجاه کشور واپس‌نگاه داشته‌شده جهان، با شکیبایی، سیزده‌سال خودگروگانگیری خودخواسته، اما نامعمول و نامعقول مرا، از آن جمله ترک هرگونه مسافرتی به خارج از شهرستان تهران را تاب آورده است.”

♦️چنین است که فکر می‌کنم بهترین هدیه تولد هفتادوپنج‌سالگی استاد، خواندن عمیق و نشر دیدگاه‌هایش در صنعت بر فراز سنت باشد. به امید چاپ‌های متعدد این کتاب نفیس که انتشارش در زمانه‌ی سیاست‌زده و پرالتهاب کنونی کم از یک معجزه نیست.

🙏وعده ما: عصر دوشنبه در تالار فردوسی. لطفاً نشرش دهید تا استاد دریابد که مشتاقانش در ده‌ها تالار به بزرگی فردوسی هم جا نخواهند شد.🙏

#شب_مرتضی_فرهادی
#هفتادوپنجمین_سالروز_تولد_مرتضی_فرهادی
#صنعت_برفراز_سنت

https://instagram.com/p/B7_O2PblnOD/?igshid=139kp591fwyz8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.