💚امروز – ۶فروردین – روز امید است! چگونه پاسش داریم؟💚

💚امروز – ۶فروردین – روز امید است! چگونه پاسش داریم؟💚

🇮🇷: @darvishnameh

۱️⃣ گزارش‌های متعددی از گوشه و کنار جهان می‌رسد که برای نخستین‌بار حیوانات به محدوده‌هایی از قلمرو زیست انسانی وارد شده‌اند که حتی خوشبین‌ترین کنشگرانِ محیط‌زیستی هم تصورش را نمی‌کردند! حتی اغلب فرودگاه‌های جهان اینک بدون مقاومت به تصرف غازها و اردک‌ها درآمده و حالا در کنار سواحل زیبا و همیشه شلوغ #سنگاپور، همه‌جور موجودی در حال گرفتنِ حمام آفتاب است جز انسان! میزان انتشار آلاینده‌ها و مصرف سوخت‌های فسیلی هم به طرز چشمگیری کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود دستکم نیمی از هفت‌میلیون نفری که سالانه در اثر آلودگی هوا کشته می‌شدند، امسال زنده بمانند. همچنین هشتاد‌درصد از حدود یک‌میلیون‌نفری که در اثر تصادف‌های رانندگی برای همیشه جهان را ترک می‌کردند، امسال همچنان مهمان زمین باقی مانند و تامل‌برانگیزتر آنکه از تعداد بیش از سیصدهزار معلول در ایران در اثر تصادف‌های رانندگی، امسال دستکم دویست‌هزارنفر کاسته خواهد شد. به این آمار البته می‌توان همچنان افزود، به ویژه کاهش محسوس تلفات در اثر عدم توجه به هنجارهای بهداشتی و یا نسل‌کشی در اثر جریان‌های خشونت‌طلبانه، جنگ، ترور، تظاهرات و شورش‌های خیابانی و … اصلاً فکر می‌کنید اگر الان بنزین گران می‌شد، باز هم حکومت پس از چند ماه نگرانِ اعلام تلفات بود؟!

۲️⃣ البته برخی‌ها هم می‌گویند: تداوم اشغال دنیا توسط این ریزکِ تاجدار – کووید۱۹ – سبب نابودی بخش قابل توجهی از کسب و کارها و افزایش فقر خواهد شد؛ پدیده‌ای که هرجا رخ دهد فشار به طبیعت را بیشتر خواهد کرد که البته تحلیلِ پربیراهی هم نیست، اما اگر مردم به طبیعت و سفر نروند و تقاضا برای خرید زغال کم شود، آیا از شدت تبدیل بلوط‌ها به زغال در زاگرس، هیرکانی و ارسباران کاسته نمی‌شود؟ و یا می‌گویند: کرونا مصرف دستکش و دستمال کاغذی و پلاستیک را افزایش داده، اما یادشان رفته بخش به مراتب بزرگ‌تری از مصرف پلاستیک و ظروف یکبارمصرف در اثر کاهش پروازهای هوایی، جشن‌ها، عزاداری‌ها، تالارهای مد و لباس و مسابقات ورزشی به شدت کاهش خواهد یافت. در عین حال، آدم‌ها و دولت‌ها آرام آرام یاد می‌گیرند که چگونه با اینترنت و از منزل، سهم بیشتری از دلایل از منزل خارج‌شدن را بکاهند.

۳️⃣ خلاصه اینکه امروز در تقویم کهن ایرانی، روز امید و #شادباش‌_نویسی است و از دیرباز، ایرانیان بهترین و رویایی‌ترین آرزوهای خود را برای آنها که دوست‌شان داشتند، مکتوب کرده و می‌فرستادند. بیاییم امروز هم چنین کرده و #دنیای_رنگی_پساکرونا را مسجم کنیم …

۴️⃣ به ویدئوی چهارم دقت کنیم! هرگز نباید امید را از دست بدهیم و البته هرگز هم نباید پیش از پیروزی، جشن گرفت! زندگی، چیزی همین وسط‌هاست. نگاهِ ما به کرونا و شیوه‌ی خردمندانه‌ی مواجهه‌ی با آن است که می‌تواند از عیار مصیبت‌ها و آلامش به نفع پایداری و ارتقای کیفیت زندگی و صلح جهانی بیافزاید و یا آنکه بکاهد. کرونا بساط خرافه‌پرستان، اوهام‌فروشان، دلال‌های سوداگری که کلید بهشت را برای پیروان‌شان به مزایده گذاشته بودند، تکنوکرات‌هایی که با غره به توان مهندسی و فناورانه‌ی خویش به جنگ قوانین حاکم بر طبیعت رفته بودند و اسلحه‌سالارانی که مفهوم ابرقدرتی را در توان زرادخانه‌های نظامی خود می‌دیدند، برچید یا دچار ترکی جدی کرد. راستی! در دنیایی که کسی از منزل خارج نمی‌شود، کدام احمقی پولش را خرج خرید سلاح‌های بیشتر و مخرب‌تر می‌کند؟ کرونا سبب شد که برای پژوهش‌های علمی در حوزه‌ی محیط‌زیست و سلامت اعتبار بیشتری در نظر گرفته و از شدت تجاوز به زیستگاه‌های طبیعی و یا ورود گونه‌های مهاجم به قلمرویی که به آنها تعلق ندارد، کاسته شود. همچنین یکبار و برای همیشه خرید، فروش، قاچاق و تکثیر و پرورش حیات وحش برای همیشه ممنوع اعلام گردد. من – محمد درویش – به جهانِ پساکرونا امیدوارم، شما چطور؟

۵⃣ و ویدئوی پنجم می‌گوید: با کرونا هم می‌شود کنار آمد و از مصاحبتش لذت برد، اگر یاد بگیریم چگونه تیغ‌های نو‌ک‌تیز و دردآلودش را مهار کنیم! اینکه در خانه بمانیم، هنجارهای بهداشتی را رعایت کنیم و تجاوز و تخطی به قوانین طبیعت را پایان دهیم.

#روز_امید
#اشغال_جهان_توسط_کرونا_مطلقا_بد_یا_خوب_نیست
#در_خانه_بمانیم

https://instagram.com/p/B-KOQNFFFPD/?igshid=1olj89qezbkux

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.