🔻نامه‌ای که خطاب به دادستان دشت آزادگان در مخالفت با مالچ‌پاشی در خوزستان نوشته‌ام🔻

🔻نامه‌ای که خطاب به دادستان دشت آزادگان در مخالفت با مالچ‌پاشی در خوزستان نوشته‌ام🔻

🇮🇷: @darvishnameh

به نام خدا

حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین پیوند
دادستان محترم دشت آزادگان
موضوع: مخالفت با مالچ‌پاشی

به آگاهی می‌رساند، اینجاب محمّد درویش، عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیابان در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور برپایه مطالعات انجام داده و همچنین پژوهش‌هایی که در بخش بیابان توسط اساتیدی چون مهندس لقمان و دکتر حمیدرضا عباسی انجام گرفته، ضرورت مالچ‌پاشی در منطقه بیت کوصر و اغلب مناطق شن‌زار در خوزستان را رد می‌کنم. اصولاً در سرزمینی که گونه‌های گیاهی سازگار و ارزشمندی چون #استبرق – Calotropis procera – و #شورگز با خواهش‌های بوم‌شناختی پایین دارد، هیچ نیازی به استفاده از #خاکپوش‌های_نفتی نیست. تثبیت شایسته این ناهمواری‌ها در غرب کرخه در طول چند دهه گذشته با پوشش غالب استبرق، گواه این ادعاست. درثانی، اصولاً منشاء ریزگردها هرگز چنین تپه‌های ماسه‌ای نبوده است و بنابراین برای مهار گردوغبار کوچکتر از ۲.۵ میکرون که هموطنان عزیز ما را در خوزستان آزار می‌دهد، باید به احیای تالاب‌های منطقه و اختصاص حقابه پایدار و نیز مدیریت چرا با استفاده از قرق اقدام کرد.

تجربه موفق ما در تثبیت ناهمواری‌های ماسه‌ای در #میان‌دشت، نشان می‌دهد که در اغلب موارد، فقط با کنترل قرق و مدیریت چرا در فصلی که گونه‌های گیاهی منطقه به گُل می‌نشینند، می‌توان این تپه‌های ماسه‌ای را با ارزان‌ترین قیمت ممکن تثبیت کرد.

با تجدید احترام؛
محمد درویش

♦️قابل توجه متخصصان و کنشگران مدنی در حوزه محیط‌زیست:
شما هم می‌توانید با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی موجود در اصل ۵۰ قانون اساسی، ماده ۶۶ آیین دادرسی و ماده ۵۷۰ قانون تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، علیه آمران به مالچ‌پاشی در دادگاه طرح دعوی کنید.

#نه_به_مالچپاشی_در_خوزستان

🇮🇷: https://t.me/darvishnameh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.