😊عجب سرزمینی داریم!😊

😊عجب سرزمینی داریم!😊

🇮🇷: @darvishnameh

۱️⃣ اینجا #بند_میر یا سد دول ابراهیمی یکی از آثار تاریخی ارزشمند استان فارس است که در شانزده کیلومتری غرب شهر خُنج واقع شده است. منظره‌ای که اینک تماشا می‌کنید، شاید سال‌های سال بود که به خاطره‌ها پیوسته و جوان‌ترهای خنج فقط تعریفش را از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شنیده بودند. اما به دلیل ریزش‌‌های آسمانی بسیار مطلوب منطقه – بیش از هفتاد درصد بالاتر از میانگین درازمدت شصت‌ساله – حالا خُنج از بهشت چیزی کم ندارد.

۲️⃣ گفتنی آنکه قدمت این کهن‌سازه‌ی ممتاز در حوزه فن استحصال آب به دوره ساسانیان می‌رسد. اما در زمان یکی از امرای سلجوقی – امیر شریف‌الدین سلجوقی – مرمت شده و به #سد_میرشریف نیز معروف است. این اثر تاریخی با سنگ و ملات ساروج بنا شده است و پس از سد کُریت در نزدیکی طبس، در شمار یکی از مرتفع‌ترین سدهای باستانی جهان با سی و سه متر ارتفاع قرار می‌گیرد و هنوز هم به وظیفه خود، یعنی تنظیم جریان سیلاب و رسوب‌گیری ادامه می‌دهد. همچنین از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر آنکه با یک سنگ واحد و یک‌تکه به کمک ساروج بناشده و در یک جانمایی شگفت‌آور و کاملاً مهندسی در بهترین نقطه حوضه آبخیر مستقر شده است.

۳️⃣ چنین سازه‌ای بی‌شک می‌تواند چون یک صندوق ارزی پایدار و جاذبه‌ای چشم‌نواز، حامی رونق اقتصاد محلی باشد و علاوه بر این، همچون برکه و آبشخوری طبیعی به ارتقای زیگونگی منطقه، افزایش جمعیت وحوش و پرندگان، حاصلخیزی خاک و کنترل آفات کشاورزی کمک کند. اما همانطوری که در عکس دوم می‌بینید، اینک به دلیل سیلاب‌های اخیر از سمت چپ عکس دچار تخریب شده و اگر به سرعت سازمان میراث فرهنگی استان وارد عمل نشود، امکان نابودی این سازه‌ی ممتاز وجود دارد.

🙏لطفاً این درخواست را نشر دهید تا برسد به دست آنهایی که باید برسد.🙏

#بند_میر_خنج
#سد_دول_ابراهیمی
#رونق_اقتصادی_خنج_در_گرو_پایداری_بند_میر
#قدر_این_سرزمین_را_بدانیم
#حافظ_زیستبوم_ایران_باشیم
#صدای_محمد_درویش_باشید

https://instagram.com/p/B_e3DJ7F_EY/?igshid=2vov90cll19o

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.