بزرگترين همايش هنري قرن به احترام زمين!

امروز به احترام زمين زنده همه مي خوانند و مي نوازند …

       امروز، هفتمين روز از هفتمين ماه هفتمين سال هزاره‌ي سوّم است (هفتم جولاي 2007)؛ روزي كه بيش از دو ميليارد نفر از مردمان سراسر كره‌ي خاك، شاهد هم‌گرايي و هم‌افزايي بي‌سابقه‌ي بسياري از دانشمندان، هنرمندان، سياستمداران و رهبران مذهبي خويش خواهند بود؛ همايشي كه نه به بهانه‌ي ورزش، نه به بهانه‌ي تجارت، نه به بهانه‌ي مرگ فلان رهبر قدرتمند، نه ازدواج فلان شاهزاده‌ي ثروتمند اروپايي و نه اكران فلان فيلم پرزرق و برق هاليوودي يا باليوودي رخ مي‌دهد؛ بلكه تنها و تنها گرانيگاه مشترك همه‌ي شركت‌كنندگان در بيش از شش هزار كنسرت همزماني كه در 119 كشور جهان و به صورتي زنده و همزمان برگزار خواهد شد، «مقابله با پديده‌ي جهان‌گرمايي» است (از آقاي عبادي عزيز كه اين واژه را به جاي گرمايش جهاني و در برابر اصطلاح global warming پيشنهاد كرده‌اند، سپاسگزارم)؛ پديده‌ي مخربي كه براي مهارش، همدلي و همراهي كم‌نظيري در جهان آفريده شده است. و اينك بيش از 150 نفر از مشهورترين و محبوب‌ترين ستارگان عالم هنر و خوانندگان جهان به صورتي همزمان، بيشينه‌ي توان هنري خويش را با اجراي خاطره‌انگيزترين و محبوب‌ترين ترانه‌هاي خود در شهرهاي كشورهايي چون آفريقاي جنوبي، استراليا، برزيل، آمريكا، بريتانيا، كره جنوبي، روسيه، ژاپن، آلمان و حتا كمپ گروهي از دانشمندان انگليسي مستقر در قطب جنوب نشان مي‌دهند.
      بي‌گمان برگزاري اين همايش هنري، آن هم در چنين سطح گسترده‌اي، بار ديگر و بيش از همه؛ قدرت نفوذ فيلم مستند ديويس كاگنهايم را كه بر اساس كتاب ال گور نوشته شده است (يك حقيقت ناخوشايند)، به رخ كشيده و به اثبات مي‌رساند. فيلمي كه سبب شد، نه‌تنها اذهان بسياري از مردم عادي، بلكه شمار گسترده‌اي از دولتمردان جهان را نيز به سوي خود جلب كند.

 سخنان مارك تواين

     فيلم «يك حقيقت ناخوشايند» را شايد بتوان ترجمان اثرگذار اين پند جاودانه‌ي نويسنده‌ي نامدار و طناز آمريكايي، «مارك تواين» دانست كه گفته است: «ما نه به خاطر آنچه كه نمي‌دانيم، بلكه به دليل چيزهايي كه مي‌دانيم و خيلي هم به درستي آن اطمينان داريم، اما آنگونه نيست، با مشكل روبرو مي‌شويم.»
     به كلامي ساده‌تر، بشر متمدن امروز، هر زمان كه به دانش خويش غره شد و گمان برد كه همين است و غير آن نيست، بزرگترين تو دهني‌ها را از تاريخ و گذر زمان نوش جان كرده است!  يادمان باشد زماني چگونه افرادي كه به كروي بودن زمين باور داشتند، مورد استهزاء و تهديد دانشمندان و قدرت‌سالاران عصر خود بودند؛ و آنها كه مي‌پنداشتند قاره‌ها هميشه در وضعيت چيدمان كنوني قرار نداشتند، چگونه مورد تمسخر قرار مي‌گرفتند و آنها كه هشدار مي‌دادند: مصرف «د.د.ت» مي‌تواند پايداري حيات را به مخاطره اندازد، اما توماس بورولوگ (معروف به پدر انقلاب سبز) و طرفدارانش آنها را به سخره گرفتند تا اينكه مرگ سالانه‌ي متجاوز از 200 هزار انسان، ناشي از مسموميت حاد با آفت‌كش‌ها (باون و هيور، 1996)، نسل امروز را به خوبي از ميزان صحت ادعاهاي بورلوگ آگاه كرد.

watchliveearth

     و به همين ترتيب، ايمان دارم آنهايي كه در برابر ادعاي بيش از 900 دانشمند تراز اوّل جهان قرار گرفته و با ابزارهاي رسانه‌اي پرقدرت خود (مانند فاكس نيوز و واشنگتن پست) و يا تزريق پول‌هاي كلان كارتل‌هاي نفتي‌شان به برخي از روزنامه‌هاي پرتيراژ، به انكار اين پديده پرداخته‌اند، دير يا زود به سرنوشت شرم‌آور دانشمنداني چون دكتر جيمز هانسن مبتلا شده و ناچار خواهند شد تا به شهادت دروغ خود و كتمان حقيقت در اين خصوص در دادگاهي بين‌المللي اعتراف كنند. همان گونه كه نشانه‌هاي اين رسوايي از هم‌اكنون نيز آشكار شده و دولت جمهوريخواه آمريكا، در مخالفت با عضويت در پيمان كيوتو، به جز استراليا (كه آن هم در شرف پيوستن به اين پيمان قرار گرفته است) متحد ديگري را در اطراف خود نمي‌بيند!
      امروز مردم جهان نشان مي‌دهند كه – به قول دكتر سيامك معطري عزيز – اگر قرار است با دشمني هم بجنگند، چه بهتر كه آن دشمن، دشمني فرامنطقه‌اي و تهديدكننده‌ي همه‌ي بشريت باشد؛ دشمنان خطرناكي چون جهان‌گرمايي، ايدز، ناداني، آزمندي و …
     آري بزرگترين «حقيقت ناخوشايند» شايد اين است كه همين حالا، دانشمندان فراواني در جهان زيست مي‌كنند كه به دليل آشكار ساختن حقيقتي كه انتشارش منافع گروهي از صاحبان ثروت و قدرت را به خطر انداخت، از تمامي حقوق اجتماعي محروم شده و كار خود را از دست دادند! حقيقتي كه اثبات مي‌كند: قيامت در 2016 انتظار زمينيان را مي‌كشد، اگر و تنها اگر، جهان‌گرمايي را باور نكرده و براي مهارش از منافع كوتاه مدت خويش صرف نظر نكنند.
      و از همين رو، بزرگترين «حقيقت خوشايند» هم شايد اين باشد كه فرد فرد ما، فارغ از رنگ پوست، نژاد، مذهب و ملّيت خويش تا آنجا كه در توان داريم بر اين حقيقت تابناك نور بتابانيم و عملاً نشان دهيم كه قدرت و ثروت و تزوير هيچگاه نخواهند توانست براي هميشه، واقعيت‌ها را وارونه نشان دهند.

The stage is set in Shanghai for the Chinese portion of the worldwide Live Earth concerts, which begin tonight in Australia.

 

  در همين ارتباط :
Songs for an Overheated Planet ;
Live Earth fighting concert fatigue ;
– Al Gore on Thursday called on people around the world to sign a “7 Point Pledge” promising personal action in curbing global warming;
Live Earth in wikipedia;
What Is Global Warming?
Live Earth in MSN.
Is Global Warming Real?

5 فکر می‌کنند “بزرگترين همايش هنري قرن به احترام زمين!

  1. ماندانا

    خیلی دلم می خواد بدونم اجرای این کنسرت از نظر استفاده از برق و خیلی چیزهای دیگه چقدر زیست محیطی و حساب شده و آموزشی هست.

  2. محمد درویش نویسنده

    پرسش خوبي است. اما يادمان باشد كه جواب درست به اين پرسش را وقتي مي توان دريافت كه به درستي بتوانيم بر روي بازخورد فرهنگي و معرفتي چنين اقدامي بر روي دانايي مردم و دولتها در مورد جهان گرمايي قضاوت كنيم.

  3. گرگ خاکستری

    سلام. من شرمنده ام که هنوز به قولم عمل نکرده ام و فیلم راز را برای شما ارسال نکردم. حقیقتش خیلی درگیرم و نرسیدم رایت کنم. در اولین فرصت انجام خواهم داد. مثلا همین الان که نوشتم حقیقت یادم افتاد که دیروز باید به دکتر حقیقی زنگ می زدم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. محمد درویش نویسنده

    گفتي زنگ! يادم افتاد كه الان دو هفته است كه زنگ در خونه مون خرابه و هنوز وقت نكردم درستش كنم!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.