🔸️قصه‌ هشیلان، قصه آدم‌هایی است که می‌توانند گذشته را جبران کنند!🔸️

🔸️قصه‌ هشیلان، قصه آدم‌هایی است که می‌توانند گذشته را جبران کنند!🔸️

🇮🇷: @darvishnameh

۱️⃣ انگار رویا می‌بینیم … درست مثل افسانه‌های دوران کودکی … مثل #آلیس_در_سرزمین_عجایب؛ یک نفر با قایق از روی جنگل پارو می‌زند در حالی که نوای اردک‌ها، غازهای خاکستری، حواصیل، بوتیمار، چکاوک‌، دم‌جنبانک، خروس‌کولی، آبچلیک، چنگر، کشیکِ گردن‌سرخ، لک‌لک‌ها و … شنیده می‌شود و یا گاه لکه‌ای از آبی آسمان را به هنرنمایی خود اختصاص می‌دهند …

۲️⃣ اما رویایی در کار نیست؛ اینجا #هشیلان است. مهم‌ترین پهنه‌ی آبی کرمانشاه با وسعت حدود پانصدهکتار که تداومِ حیاتش در گروه #سراب_سبزعلی است؛ البته اگر موتورپمپ‌هایی که خونِ زمین را می‌مکند، اجازه دهند! بیش از یکصد و ده جزیره کوچک و بزرگ به همراه آبزیانی منحصربه‌فرد چون #سگ‌ماهی_کیابی و پرندگانی هوش‌ربا از جمله ویژگی‌های بی‌رقیب تالابی است که به دلیل زمین‌خواری‌ها و دست‌درازی‌های انسانی حتی نتوانسته‌ایم هنوز در سیاهه‌ی بین‌المللی #کنوانسیون_رامسر ثبتش کنیم!

۳️⃣ هشیلان – به معنی خانه‌ی ماران – بیشترین خدمت را به تراز آب‌شناختی دشت کرمانشاه، تصفیه آب، تولید زیست‌توده، ارتقای ظرفیت گرمایی ویژه منطقه، حاصلخیزی خاک، کنترل آفات کشاورزی و نشاطِ مردمِ سرزمینش می‌کند و شگفتا که چنین عضو سودمندی در اغلب مناطق ایران و جهان قربانی توسعه کشاورزی، سدسازی، جاده‌سازی‌های نابخردانه و طرح‌های انتقال آب و دیگر حامل‌های انرژی شده و می‌شود! چگونه چنین حماقتی ممکن است؟

۴️⃣ اگر فقط یک اتفاق را نسلِ پس از #کرونا بتواند در ایران رقم بزند، به جرات می‌گویم که همه‌ی گناهان‌مان در تاراج اندوخته‌های طبیعی کشور را می‌توان چشم‌پوشی کرد! اینکه همه هم‌قسم شویم تا دیگر تامین حقابه هیچ تالابی قربانی نیازهای کشاورزی و صنعت نشود. آنگاه #گاوخونی در اصفهان؛ #پریشان در کازرون؛ #کافتر در اقلید؛ #بختگان در نی‌ریز؛ #هورالعظیم، #شادگان و #میانگران در خوزستان؛ #هامون در سیستان؛ #جازموریان در کرمان و بلوچستان و #ارومیه در چشم آبی نقشه گربه‌نشانِ وطن دوباره به آفتاب سلام خواهند داد و در پهنه‌ی وطن می‌درخشند …

۵️⃣ می‌دانم … بهشتی در کار نیست! به قول #کارل_پوپر در گفتگو با #هربرت_مارکوزه: “تجربه بشر در ساخت بهشت در زمین، همواره به افزایش دوزخ و دوزخیان انجامیده است! بنابراین همین‌که تلاش کنیم کمی بهتر و انسان‌تر از دیروزمان باشیم، کافی است.”

#تالاب_هشیلان
#تالابها_جان_زمینند
#تالابها_را_فدای_چاه_نکنیم

https://instagram.com/p/CATOZCkl3Kh/?igshid=18b8d9f7os9zh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.