🔸️آتشی که از آتش در زاگرس سوزان‌تر است!🔸️

🔸️آتشی که از آتش در زاگرس سوزان‌تر است!🔸️

🇮🇷: @darvishnameh

۱️⃣ در سفر اخیرم به مناطق شمالی زاگرس در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی، هم صحنه‌هایی شورانگیز و امیدآفرین دیدم که آینده‌ای روشن را نوید می‌داد و هم زخم‌هایی که بر ابعاد نگرانی‌ها می‌افزود و سوزاندگی‌اش از آتش بیشتر بود!

۲️⃣ حضور پیرمردانِ پارکاب به عنوان #بلوط‌بان، زنانی که فرزند به بغل آمده بودند تا بگویند بر سر زاگرس معامله نمی‌کنند، دخترانی که به عشق زاگرس قطعاتی سروده بودند و کودکان هوشمندی که با دقت می‌کوشیدند در کاشت نهال‌های بلوط مشارکت کنند؛ همه و همه نویدبخشِ ظهور نسلی است که تغییری مثبت به سوی #ژینایی_زاگرس را رقم خواهند زد.

۳️⃣ اینکه مردمانی هستند که دل‌شان برای سوزش یک سنجاب در #خاییز و #بیرمی و … به درد می‌آید؛ بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی و تکیه‌گاه برای صرف فعل “تغییر” و پیش‌برندگی است.

۴️⃣ به یقین با تغییر قوانین و الزام به اجرای دقیق آنها، ایجاد انگیزه برای حفظ رویشگاه‌های جنگلی، ممانعت از کشاورزی در زیراشکوب جنگل برای یک دوره دست‌کم ده ساله، توقف #گلازنی افراطی، توقف #کت‌زنی، تنظیم جمعیت دامی با ظرفیت زیستی، عدم ورود شیرابه به منابع آب و خاک زاگرس، آغاز طرح تفکیک زیاله از مبدا، معرفی معیشت‌های مکمل به جای قاچاق چوب و زغال درختان می‌توان بخش بزرگی از مولفه‌های کاهنده کارایی سرزمین را در زاگرس کاهش داد؛ مولفه‌هایی که بعضاً به مراتب مرگ‌بارتر و سوزاننده‌تر از آتش هستند.

۵️⃣ نکته مهم این است که دست‌کم در طول سه‌دهه‌ای که نگارنده وضعیت مدیریت بر عرصه‌های منابع‌طبیعی را رصد می‌کند، همواره این مطالبات طرح شده است. منتها ظاهراً ما با مدیران و دولتمردانی مواجه هستیم که یا سرشان آنقدر شلوغ است که توان برنامه‌ریزی و مدیریت رویشگاه‌های جنگلی اندک کشور را ندارند و یا مانند عیسی کلانتری آشکارا و بدون هیچ پرده‌پوشی می‌گویند: سرمایه‌گذاری برای اطفای حریق در جنگل‌های ایران صرفه‌ی اقتصادی ندارد. یادمان باشد: خطرِ آن گروه از مدیران نادان، معامله‌گر و یا محافظه‌کاری که از سایه خودشان هم می‌ترسند و حتی حاضر نمی‌شوند در جمع مردم شریف سردشت در آیین افتتاح یگان مردمی حفاظت از جنگل‌های زاگرس شرکت کنند، به مراتب مهلک‌تر و جبران‌ناپذیرتر از شعله‌های فروزانِ آتش افتاده در جان زاگرس است.

۶️⃣ و البته – به قول #روح‌الله_صالحی عزیز – می‌دانم: “خیلی سخت است به کسی که آتش گرفته است، شرح دهی که نباید بدود!”

#آتش_در_زاگرس
#رویای_سردشت
#بهانه_های_سرکردن_زمستان
#بلوطبانان_پارکاب
#تفکیک_زباله_تر_و_خشک

https://instagram.com/p/CAzz1tWFHxJ/?igshid=12s2r3onz484w

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.