🔻چه کنیم تا حالِ محیط‌بان و طبیعت هر دو خوب شود؟🔻

🔻چه کنیم تا حالِ محیط‌بان و طبیعت هر دو خوب شود؟🔻

🇮🇷: @darvishnameh

گفتگوی ابوالقاسم رحمانی با محمد درویش در فرهیختگان، ۱۴تیر ۱۳۹۹

✍بیش از ۱۳۰ نفر از محیط‎بانان ما تاکنون شهید شده‌اند. صد‌ها نفر هم زخمی شده‌اند و خانه و خانواده بسیاری از آنها هم در این درگیری‌ها آسیب دیده است. یک جنگ اعلام‎نشد‌ه بین محیط‏بانان، جنگلبانان و متخلفان که اغلب جامعه محلی یا شکارچیان و قاچاقچیان چوب هستند، در جریان است. مساله غم‌انگیز این است که در هیچ‎جای دنیا امکان ندارد یگان‌‌های حفاظت محیط‎زیست تا این حد درمعرض خطر از دست دادن جان و تهدیدهای امنیتی باشند. اگر این را با ناامن‌ترین کشور‌های آفریقایی هم مقایسه کنید، رنجر‌ها در آنجا هم این میزان تلفات نداده‌اند. در ایالات‎متحده آمریکا که پنج برابر ایران وسعت مناطق حفاظت‎شده دارد، در طول ۹۰سال گذشته ۲۵نفر از رنجر‌ها یا محیط‎بانان کشته شده‌اند و همه در اثر حوادث طبیعی بوده است، مثلا از کوه سقوط کرده یا حیوان وحشی به آنها حمله کرده یا آلوده به زهر حیوانی شده‌اند. این‌که ۱۳۰ محیط‎بان ما و اگر جنگل‎بانان را هم اضافه کنیم بیش از ۱۴۰ نفر می‌شود، در کشور ما شهید شده‌اند، نشان می‌دهد یک مشکل جدی وجود دارد. افزایش شکار، جنگل‌خواری و قاچاق چوب به‌دلیل نبود‎حمایت سیستم از محیط‎بانان است.
محمد درویش در ادامه با انتقاد از این رویه که مشکلات ‎محیط‌زیستی و ضعف در محیط‎بانی را به گردن مردم می‌اندازند، گفت: نباید این اتهام را بزنیم که مردم فهم درستی در حوزه محیط‎زیست ندارند و باید تنبیهات را بیشتر کنیم. این مردم همان مردمی هستند که جان برکف الان آتش را خاموش می‌کنند که چهار نفر از مردم هم برای همین ازخودگذشتگی امسال شهید شدند. هرموقع که از مردم درخواست کمک می‌کنیم، کمک می‌کنند پس مردم مشکلی ندارند بلکه نوع مدیریت در حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی به‎شدت مردم‎گریز است و به‌شدت سهم اندکی از شیوه‌‌های جلب مشارکت مردمی و تکنولوژی‌‌های روز دارد. این خطر ایجاد می‌کند. این بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند. در همه‌جای دنیا محیط‎بانان به تجهیزات سنجش از راه دور مجهز هستند. به این ترتیب می‌توانند منطقه مورد مدیریت خود را با استفاده از این تجهیزات و دوربین‌‌های مخصوص مورد بررسی قرار دهند. اگر متخلفی وارد منطقه شد، به‎راحتی با این دوربین‌‌ها شناسایی کرده و به دادگاه و دادستانی معرفی کنند. نیازی نیست محیط‌بان یا جنگل‌بان با متخلف درگیر شود که قتل یا جرحی اتفاق بیفتد. ما همچنان با همان روش‌‌های بدوی انتظار داریم محیط‌بان با اسلحه‎ای در دست که نمی‌تواند از آن استفاده کند، به جنگ متخلفان برود. مشخص است حاصل به ریختن خون بیشتر می‌انجامد؛ محیط‌‏بان اگر شانس بیاورد و نخستین تیر به‎سمت او شلیک شود و کشته نشود، حق دارد دفاع کند و شلیک کند ولی اگر بخواهد خود به مدیریت و حل‎وفصل کردن مشکل اقدام و متخلف را دستگیر کند و متخلف بخواهد مقاومت کند و در این میان درگیری اتفاق بیفتد و نتواند ثابت کند اولین تیر را متخلف شلیک کرده است، محکوم به اعدام می‌شود، همان‎طور که هشت نفر تاکنون محکوم به اعدام شده‌اند و یک نفر هم سال گذشته از محیط‎بانان ما اعدام شد. چه انگیز‌ه‌ای برای محیط‎بان باقی می‌ماند که وقتی این مشکل ایجاد می‌شود از مایملک تحت‏‌امر خود حفاظت شایسته کند. اگر تخلفات بیشتر می‌شود و می‌بینید گروهی چشم بر شکار و تخلف می‌بندند و شکار غیرمجاز افزایش می‌یابد، قاچاق چوب و زغال افزایش می‌یابد، به‎خاطر این است که محیط‎بان یا جنگل‎بان می‌گوید سیستم از من حمایت نمی‌کند، چرا باید خود را فدا کنم؟ اصل ماجرا این است که باید با استفاده از تکنولوژی‌‌های روز با تخلفات مقابله کنیم. ما یک سازمان فضایی داریم که اتفاقا این امکانات را به‎راحتی می‌تواند در اختیار سازمان محیط‎زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور قرار دهد. به‎جای اینکه محیط‎بان را مجهز به آخرین سلاح‌‌های کشنده روز و جلیقه ضدگلوله کنیم، آنها را مجهز به دستگاه‌‌های فناورانه روز کنیم تا بتوانند در همان مقری که نشسته‌اند همه منطقه خود را تحت‎پوشش قرار دهند.
مدیریت ضعیف محیط‌زیست از محیط‌بانان چهره نامحبوبی بین جامعه محلی ساخته است
این فعال محیط‎زیست در ادامه با انتقاد از رویه موجود و مدل مدیریتی موجود در سیستم محیط‌‏بانی کشور خاطرنشان کرد: «محیط‎بان باید آموزش ببیند، باید طرز مجاب کردن جامعه محلی را آموزش ببیند، نه اینکه فکر کند با استفاده از تفنگ خود می‌تواند جامعه محلی را مجاب کند، چقدر این آموزش‌‌ها را در سازمان محیط‎زیست یا سازمان جنگل‌‌ها می‌دهیم …

#روزنامه_فرهیختگان
#وضعیت_محیط‌بانان
#روز_ملی_محیط‌بان
#گفتگو_با_محمددرویش

🔸️مشروح کامل این گفتگوی مفصل را در نشانی زیر بخوانید و نشر دهید:

http://farhikhtegandaily.com/printview/179601/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.