♦️چرا مریم میرزاخانی از نه‌سالگی نگران سرطان بود؟♦️

♦️چرا مریم میرزاخانی از نه‌سالگی نگران سرطان بود؟♦️

🇮🇷: @darvishnameh

۱️⃣ در سی‌امین روز از دومین ماه تابستان نود و نه به دیدن موزه روانشاد پروفسور #مریم_میرزاخانی در شهرستان طالقان، زادگاه مادری‌اش رفتم؛ موزه‌ای که به دلیل #پاندمی_کووید_نوزده، بازگشایی رسمی‌اش به تاخیر افتاده است.

۲️⃣ آنچه که مرا سخت به فکر فرو برد، دو نکته بود: یکی تاکید و اصرار پدر بزرگوارشان وقتی از او پرسیدم از چه زمان متوجه تفاوت فرزندتان و استعداد خارق‌العاده ریاضی در وی شدید؟ و او گفت: ایشان هیچ تفاوت خاصی با دیگر هم‌نسلان خود نداشت و فقط رمز موفقیتش در سختکوشی و مطالعه مستمر بود. بنابراین، دخترم الگویی دست‌نایافتنی برای دیگر دختران ایرانی نیست و به شرط تلاش و زحمت هر کسی می‌تواند در سودای خویش قله‌ها را فتح کرده و یک مریم میرزاخانی جدید باشد.

۳️⃣ نکته دوم مشاهده دفترچه خاطرات مریم بود – تصاویر هفتم و هشتم – بود که در نه‌سالگی به شدت متاثر از بیماری سرطان پدربزرگ – آقاجون – و درگذشتش، سه صفحه نوشته است! همان بیماری بی‌مرامی که سی و یک سال بعد، او را از ما گرفت …

۴️⃣ پدرش می‌گفت: می‌خواهم به کمک بنیاد مریم، به جوان‌های بااستعداد ایرانی کمک کنیم تا بختِ مریم‌شدن بیابند و این خیلی بهتر از آن است تا صرفاً خیابان یا میدانی به نامش نهند.

۵️⃣ شما چه فکر می‌کنید؟ آیا با نظر پدر موافقید؟ آیا سزاوار نیست تا برخی از زیباترین خیابان‌ها و میادین شهرهای ایرانی مزین به نام بانویی شود که برنده بالاترین مدال جهانی ریاضیات – فیلدز – شده؛ افتخاری که نه‌تنها هیچ زنی که اصولاً هیچ ایرانی تا آن زمان کسب نکرده بود؟ و اینکه رازِ نوشتن مریم در کودکی از سرطان را در چه می‌دانید؟ آیا همه چیز اتفاقی است؟

۶️⃣ عکس نهم، تصویری از دیوار عمارتی است که موزه مریم میرزاخانی را در خود جای داده و مزین به تصویر #آیت‌الله_طالقانی است که البته همه‌ی ایرانیان دوستش دارند؛ اما کاش تصویر مریم هم در این دیوار بزرگ می‌درخشید و به زنان و مردان جوان، آینده‌سازانِ وطن نور می‌پاشید …

#موزه_مریم_میرزاخانی
#طالقان
#سرطان
#مدال_فیلدز
#بهانه_های_سرکردن_زمستان

https://instagram.com/p/CEH8M91BfkX/?igshid=u6y8fywfj3pj

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.