🔸️حدیث بیابان، امیدبخش‌ترین حدیثِ زندگی است!🔸️

🔸️حدیث بیابان، امیدبخش‌ترین حدیثِ زندگی است!🔸️

🇮🇷: @darvishnameh

۱️⃣ خب حالا فکر کنم اغلب خوانندگانِ یادبرگ‌هایم می‌دانند که تا چه اندازه صاحب این قلم به بیابان ارادت دارد. تقریباً همه عمر خدمتی‌ام به عنوان پژوهشگر در بخش تحقیقات بیابان در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گذشته است و اغلب تالیف‌های علمی‌ام مرتبط با حوزه بیابان است. نخستین کتابی هم که منتشر کردم – سال ۱۳۷۸ – مرتبط با مجموع مطالعات میدانی در سرتاسر استان پهناور سیستان و بلوچستان بود که از دوسال قبل‌تر آغاز شده بود.

۲️⃣ اما ماجرا چیست و چرا بیابان برایم حرمت دارد؟ درحقیقت، بیابان به رغم ظاهر زمخت و دشواری حیات در آن، گرانیگاهی از ارزش، اصالت، زیبایی ناب و شفافیت محض است.

۳️⃣ بیش از یک دهه پیش، در برنامه‌ای تلویزیونی مهمان بودم – قبل از آنکه ممنوع از تصویر و صدا در رسانه رسمی مملکتم شوم – و درباره پدیده بیابان و تفاوتش با بیابان‌زایی گفتگو می‌کردیم. در پایان گفتگو، مجری محترم رو کرد به بینندگان و به عنوان عبارت پایانی گفت: “اگر یادتان بود و باران گرفت، دعایی به جانِ بیابان کنید!” بلافاصله سخنش را قطع کرده و گفتم: اگر آرزوی شما محقق شود، دنیا از وجود بوم‌سازگانِ ارزشمندی به نام بیابان با همه چشم‌اندازهای هوش‌ربا، افق دیدِ بی‌رقیب، سکوت رشک‌برانگیز و زیگونگی منحصربه‌فردش در حوزه گیاهان خشبی و گوشتی و نیز خزندگان ارزشمندش محروم خواهد شد. درواقع، بیابان بهترین پاسخ زیست‌بوم به شرایط دشوار اقلیمی و ادافیکی حاکم بر آن است و باید به این پاسخ طبیعی احترام نهیم.

۴️⃣ خلاصه اینکه نه‌تنها اینک بر شمار آنهایی که دیگر نمی‌پندارند: “بیابان، دشنامِ پست آفرینش است.” افزوده شده، بلکه مطابق آمارهای سازمان جهانی گردشگری، هر سال بر میزان تقاضا برای تبدیل‌شدنِ بیابان‌ها و کویرهای جهان به مقصد نخست گردشگری جهان، مقدم بر سواحل، تالاب‌ها، کوهستان‌ها و رویشگاه‌های جنگلی افزوده می‌شود.

۵️⃣ خوشحالم که حاصل بیش از سه‌دهه تلاشم سبب شده تا خیلی‌ها امروز با محمد درویش همراه باشند که بیابان، می‌تواند صندوق ارزی پایدار ایرانیان باشد.

۶️⃣ یادمان باشد: اگر با آدمی مواجه شدیم که نه تغییر می‌کند و نه می‌کوشد تا چیزی را تغییر دهد، او بی‌شک در گذشته حبس شده است. پرده را برداریم و بگذاریم هوا تازه شود … تغییرِ نگاه به بیابان در طول سه دهه اخیر، امیدبخش‌ترین پیام برای آنهایی است که چراغ خود می‌افروزند، بی‌مهابای قلدرها و متحجرهایی که کسب و کارشان چراغ‌شکنی است.

#بیابان_نام_دیگر_امید_است

https://instagram.com/p/CG1qpqkBKk-/?igshid=1929vm9pi3i3z

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.