💢 سرنوشت چشمه های گرگش استان اصفهان در کلاف سر در گم معدن “آهن کامو”

💢 سرنوشت چشمه های گرگش استان اصفهان در کلاف سر در گم معدن “آهن کامو”

🖋مهرناز شهباز

🔺فعالیت معدن آهن کامو از توابع قمصر کاشان همچنان ادامه دارد؛ گفته می‌شود این معدن موجب کاهش کیفیت و کمیت آب چشمه‌ بناب و رودخانه‌ای می‌شود که وارد حوضه آبریز گاوخونی می‌شده و حالا با تغییر مسیر رودخانه کویر کامو و تاثیر پذیری چشمه، محیط زیست منطقه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

🔺آن طور که فعالان محیط زیست و اهالی کامو به ایرنا گفته اند، فعالیت معدن آهن در ارتفاعات قله گرگش در کوهستان کرکس در سرچشمه ” بناب”  موجب کاهش کمیت و کیفیت آب این چشمه شده است.  به گفته آنها حدود ۲۰ چشمه در این کوهستان، رودخانه کویر کامو را تشکیل می‌دهد که اکنون به شدت کم آب شده است؛ رودخانه ای که به حوضه آبریز گاوخونی می رسید و اکنون چیزی از آن عاید گاوخونی تشنه نمی‌شود.

 ‼️« همه اینها در حالی است که این معدن درست در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک واقع شده است.»

🔺معدن آهن کویر در سال ۱۳۸۴ مجوز فعالیت و استخراج گرفته است، پنج سال پیش از ارتقای منطقه حفاظت شده قمصر و برزک، جایی که حفاظت از آن حائز اهمیت است اما در زمان حاضر آنچه موجب نگرانی مردم منطقه کامو، جوشقان قالی و چوگان شده کمیت و کیفیت آبی است که حدود ۱۰ هزار کشاورز این منطقه از آن استفاده می کردند؛  نگرانی برخی از فعالان محیط زیست نیز از بابت تغییر مسیر رودخانه ای است که به حوضه آبریز گاوخونی می ریخته است.

🔺 استخراج معدن کویر کامو اوایل دهه ۹۰  به دلیل اعتراض مردم منطقه متوقف‌شده است، اما  تیرماه سال گذشته فعالیت معدن ‌از سر گرفته‌شده است؛ اتفاقی که دوباره اعتراض مردم منطقه کامو، جوشقان قالی و چوگان را در پی داشت و سبب شد تا دیوان عدالت اداری  فروردین سال جاری حکم توقف موقت فعالیت این معدن را صادر کند؛ اما به فاصله کمتر از یک ماه  و دهم  اردیبهشت‌ امسال، دیوان حکم پیشین خود را لغو کرد.

🔺درحالی‌که نگرانی مردم منطقه  و فعالان محیط‌زیست بابت لغو دستور توقف فعالیت معدن افزوده‌شده است، بررسی میزان تأثیر فعالیت معدن در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای اصفهان قرار گرفت. آنطور که معدن دار و اداره صنعت ، معدن و تجارت اصفهان گفته‌اند، نتایج بررسی‌ها اعلام‌شده اما اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان از اعلام چنین نتیجه‌ای ابراز بی‌اطلاعی می کند و روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به سؤالات ایرنا پاسخ روشنی نمی دهد.

🔺در همین حال ۲ روز پیش، فرماندار کاشان به ایرنا گفت که فعالیت معدن تا اعلام بررسی‌های شورای معادن استان اصفهان متوقف خواهد بود. در این میان مردم منطقه و فعالان محیط‌زیست به ایرنا گفته‌اند که همچنان  فعالیت  معدن کامو ادامه دارد و کشاورزان صدای انفجار را از دل کوهستان شنیده‌اند.

📍محمد درویش،رییس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو در گفتگو با ایرنا: بارها گفته ام که کوهستان کرکس یکی از مهمترین عوامل تولید آب در اصفهان است و بخشی از این آب مستقیم حوضه آبخیز زاینده رود را متاثر می ‌کند و این فعالیت های معدنی وحشتناک و شگفت آور حق آبه ورودی  زاینده رود  را به شدت کاهش می دهد.

📌 این گزارش مفصل را در لینک زیر بخوانید:

https://b2n.ir/j46535
@mehrnaz_shahbaz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.