🔻تاثیر مخرب سد بر حیات تالاب آلاگل!🔻

🔻تاثیر مخرب سد بر حیات تالاب آلاگل!🔻

🇮🇷 @darvishnameh

۱️⃣ لطفا به کلیپ با دقت توجه کنید؛ تفاوت دو تالاب آلماگل و آلاگل در وجود یک سد است! اگر آلاگل هم سد نداشت، دست‌کم مانند آلماگل هنوز اندکی آب برای حفظ جمعیت پرندگان و پوشش گیاهی اطرافش داشت. اما وزارت نیرو با تغییر ماهیت تالاب بین‌المللی آلاگل، دقیقا همان بلایی را سر این تالاب آورد که سر تالاب بین‌المللی چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری هم آورده و در هر دو مورد هم متاسفانه سازمان حفاظت محیط‌زیست فقط این تخلف‌ها را نظاره کرده است.

۲️⃣ مرگ سه تالاب ارزشمند بین‌المللی ایران در پایاب رودخانه اترک در حالی رقم خورده که آنها قربانی سدسازی‌های متعدد در بالادست خود شده‌اند و سد آلاگل هم تیر خلاص را زده است.

۳️⃣ بلایی که سر آلماگل، آلاگل و آجی‌گل آمده، همان بلایی است که پیش‌تر وزارت نیرو بر سر دریاچه ارومیه، هورالعظیم، بختگان، طشک و کم‌جان، تالاب گاوخونی، جازموریان و ده‌ها تالاب ارزشمند دیگر ایران با احداث سد و انحراف مسیر رودخانه‌ها آورده و اینک با آبگیری سد چم‌شیر این کلکسیون شرم‌آور را کامل کرده است! شگفتا که آن وقت آقایان گیر می‌دهند به ترکیه و افغانستان که چرا روی ارس و هیرمند سد می‌سازید؟ اگر سدسازی خوبه که شما ادعایش را دارید، چرا پس نگران عقوبت سدسازی‌ها در ترکیه و افغانستان برای ایران هستید؟!

۴️⃣ البته علی سلاجقه هم بیکار ننشسته و دنبال افراد حقیقی یا حقوقی است که چگونه نامه‌های اعتراضیه سازمان متبوعش به طبیعت‌ستیزان و متخلفان را رسانه‌ای کرده‌اند!!!

۵️⃣ دوباره به گزارش قبلی درباره کارخانه کانسارخزر ید دقت کنید؛ آن حجم عظیم پساب رها شده و خطرناک را که موجب مرگ پرندگان هم شده، می‌توانستند با تصفیه در اختیار تالاب آلاگل یا گمیشان قرار داده و اندکی از وخامت اوضاع بکاهند، چشمه‌های تولید گرد و خاک را مهار کرده و حیاتی درخور برلی پرندگان و گیاهان فراهم سازند. اما آنها بدترین عملکرد را از خود نشان دادند! چرا؟ چون محیط‌زیست یک حامی قدرتمند، شجاع و صادق در بدنه حاکمیت ندارد.

#تالاب_آلماگل
#تالاب_آلاگل
#سلیمان_آرخی
#محمد_درویش

https://www.instagram.com/reel/CoEOgdtINz9/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.