مرگ اسرارآمیز 2 هزار زاغی در شهر آشخانه!

چرا باید دو هزار قطعه از این پرنده زیبا و باهوش تلف شوند؟!

صبح امروز پیامی نگران‌کننده از هموطنی عزیز به نام آقای حسین حق‌شناس دریافت کردم که چنین نوشته بود: «حدود یک ماه پیش در استان خراسان شمالی در شهر آشخانه بیش از دوهزار زاغ از بین رفت و مسئولین علت آن را سمپاشی مزارع اعلام کردند. خواستم بپرسم چرا سال‌ها این زاغ‌ها در منطقه بودند و سموم بر آن‌ها اثر نکرد، اما به یکباره همه‌ی این زاغ‌ها از بین رفتند و با ماشین شهرداری حمل شدند و مخفیانه دفن گردیدند. ولی متأسفانه کسی این فاجعه زیست محیطی را پیگیری نکرد؟!
آیا این فاجعه زیست محیطی نیست
؟!»
اگر این خبر درست باشد، بی‌شک یک فاجعه‌ی زیست‌محیطی است و نباید در آن شک کرد. از همین رو، بلافاصله منابع علمی دردسترس خود را مرور کرده و با استاد عزیزم، دکتر اسماعیل کهرم نیز تلفنی گفتگو کردم. ایشان نیز به شدت از این ماجرا شوکه شده و ابراز نگرانی کردند. کهرم گفت که نام علمی این پرنده‌ی بسیار باهوش، Pica Pica بوده که به فارسی به آن «زاغی» گویند و همه چیزخوار است. ایشان قول دادند که در صورت کسب اطلاعات دقیق‌تر، نگارنده را در جریان ابعاد این فاجعه قرار دهند.
نکته‌ی تأمل‌برانگیز این ماجرا آن است که اصولاً در زمانی که آقای حق‌شناس اشاره کرده‌اند (یعنی اواخر اسفند) معمولاً سمپاشی گسترده‌ای هنوز در مزارع کشاورزی رخ نداده است.
به هر حال، از خوانندگان عزیز این تارنما خواهش می‌کنم، چنانچه اطلاعات بیشتری در این باره دارند، دریغ نفرموده و به آگاهی مخاطبین این تارنما برسانند.
گفتنی آن که آشخانه در ‪ ۴۵‬ كيلومتری غرب بجنورد قرار گرفته و از منابع آب خوبی برخوردار است که از کوه‌های آلاداغ سرچشمه می‌گیرد. از همین رو، یکی از قطب‌های کشاورزی و دامپروری منطقه به شمار می‌رود. وجه تسمیه این شهر نیز از همین ویژگی نشأت گرفته است، زیرا در گذشته از مراز عمده تولید پوست و پشم بوده است.

9 فکر می‌کنند “مرگ اسرارآمیز 2 هزار زاغی در شهر آشخانه!

  1. وب نگار

    با سلام
    البته من اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم ولی شاید بد نباشد که احتمال آنفلوانزای پرندگان را نیز به فراموشی نسپرد، هرچند که بازهم تاکید می کنم این فرضیه احتیاج به بررسی و اظهارنظر کارشناسان دامپزشکی و حیات وحش دارد. البته کارشناسان مستقلی که از بیان حقیقت ابایی نداشته باشند و مثل مسئولان دامپزشکی خراسان رضوی نباشند که پس از گذشت یکسال ، از وقوع رویداد آنفلوانزای پرندگان در این استان خبر دادند تا احتمالا مردم دچار ترس یا هیجان نشوند!

    پاسخ:
    جناب داوری عزیز: با سپاس از شما امیدوار بودم بتوانید اطلاعات دقیق تری از منطقه تهیه فرمایید.

  2. هادي

    سلام دوست عزيز
    من خودم بزرگ شده آشخانه هستم ولي در حال حاضردور از اونجا زندگي ميكنم در آشخانه بيشتر كشاورزان خرده كار هستند و اگر هم بخواهند سمپاشي كنند هر كسي ملك خودش رو كه اون هم كوچك هست سم پاشي مي كند فقط مي ماند يك محل كه اغلب با هواپيما سم پاشي مي گردد و وسعت بسيار زيادي دارد و آن هم منطقه اي است بنام “قره ميدان”كه مالكان با هماهنگي يكديگر منطقه بسيار وسيعي را سم پاشي مي كنند حال من در جريان نيستم كه اين تعداد زاغي در چه منطقه اي تلف شدند چون منطقه آشخانه بسيار وسيع است.

    پاسخ:
    ممنون هادي جان. اميدوارم ديگر همشهري هاي شما هم بتوانند اطلاعات بيشتري در مورد اين رخداد ارايه دهند. درود بر شما و احساس مسئوليت ارزشمندتان.

  3. محمد علی

    سلام دوست عزیز
    من چند وقتیه که از آشخانه دورم ونمیدونم چه اتفاق هایی
    رخ داده ولی از شنیدن مرگ دسته جمعی زاغی ها شوکه شدم
    مسلما سمپاشی باعث این فاجعه نیست چون اگه بود باید به حیوانات حشرات و پرندگان دیگر هم تاثیر میگذاشت

  4. محمد درویش نویسنده

    این فاجعه به نظر می رسه در پرده ای از ابهام باقی ماند و هرگز جنبه های مختلفش آشکار نشد. درود بر شما هموطن دور از وطن.

  5. محمد علی

    اگر شما میدونید دقیقا این پرنده ها را کجادفن کرده اند میتوانید واحد خبری 20و30را در جریان بگذارید حتما پیگیری میکنن ولی آنها را باید به مکان دفن پرنده ها ببرید امیدوارم با کشوندن ایم مسئله به تلوزیون جواب درستی بگیریم

  6. محمد درویش نویسنده

    درود …
    چرا حالا رفيق؟
    متاسفانه موضوع الان بسيار قديمي شده و ديگه به فرض هم كه چنين گوري پيدا بشه؛ لاشه اي در آن نمانده!
    باز هم ممنون از احساس مسئوليت تان.

  7. داریوش

    همون بهتر که مردن این زاغی ها همه چیز خوره با هوش میرن تخم پرنده های دیگرو میخورن.این طور که من شنیدم روزی یک تخم میخورن حساب کنین در سال چقدر میشه.آشیونه پرنده های دیگرم خراب میکنن.حالا با یه حساب سر انگشتی میتونید بفهمید چه لطفی به محیط زیست شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.