قتل درختان دره زیبای دیوین در الوندکوه!

چشم اندازی زیبا از بیشه زارهای روحبخش دره دیوینعکسها از وبلاگ دیار الوند

همزمان با برپایی همایش بین‌المللی حقوق محیط زیست و سخنان دل‌گرم‌کننده‌ی یکی از قضات عالی‌رتبه‌ی کشور، شاهد تجاوز  گستاخانه و نابخردانه‌ی دیگری به طبیعت ناب وطن در قلب تپنده‌ی همدان هستیم.
تصاویری که می‌بینید نشان از فاجعه‌ای گران در قلب الوندکوه دارد؛ دره‌ی دیوین یکی از دره‌های ناب دامنه‌های شمالی الوند است که به همراه دره برفین، دره گنجنامه، دره عباس آباد، دوزخ دره، دره گوساله، دره کیوارستان، دره سیمین دره و دره مرادبیگ چشم‌اندازی ناهمتا را برای مردمان دیار ابن‌سینای فرزانه آفریده‌اند. اینک اما هموطنی از اهالی آن خطه‌ی فرزانه‌پرور خبرمان داده است که درختان زیبا و چشم‌انداز بهشت‌گونه‌ی دیوین در سکوت من و تو و بی‌تفاوتی مسئولین منطقه، به بهانه‌ی واهی «4 دیواری اختیاری» قطع شده و به ذغال بدل می‌شوند!

چقدر باید سهل انگار و بی تفاوت باشیم؟!ذغال گیری از چنین درختانی؟!

صرف نظر از این که می‌شود عرصه‌های طبیعی را این گونه سهل فنس کشی کرده و ادعای مالکیت کرد؛ اصولاً قطع درختان به هر بهانه‌ای جرم بوده و دارای مجازات است. به خصوص اگر درختان ، علاوه بر تلطیف‌کنندگی هوا و آشیان‌سازی پرندگان، کارکرد حفظ آب و خاک در مناطق شیب‌دار و حساس به فرسایش را نیز دارا باشند.

سندی دیگر در ناکارآمدی طرح هایی چون بهره وری کشاورزی و طوبی و ...

امید است که مسئولین اداره کل منابع طبیعی استان همدان، قاطعانه وارد موضوع شده و با متخلفان و متجاوزین به حریم طبیعت برخوردی سزاوارانه کننند.

با سپاس از رسول کریمی عزیز که مرا از این ماجرا آگاه ساخت.

تخریب باغ های گنج نامه همدان در سال گذشته - عکس از نیما دیموری - خبرگزاری فارس

در باره تخریبی دیگر در همدان:

قطع پانصد اصله درخت در باغهاي گنجنامه همدان

پرونده قطع درختان دانشگاه علوم پزشكي همدان به دادسرا رفت

21 فکر می‌کنند “قتل درختان دره زیبای دیوین در الوندکوه!

  1. مرد خاکی

    درود بر جناب درویش عزیز….

    ممنون از اظهار لطفتان….
    درست می گویید ولی وقتی آدمی فسرده و فشرده می شود دیگر مثه سابق نمی تواند مانند گل شکفته باشد…

    خبر بدی بود…راستش فکر نمی کردم در همدان نیز چنین جای زیبایی باشد….تصویری که از همدان دارم خرابه ها است و مخروبات…
    متاسفانه با تصویب چنین طرح هایی به ناکسان بی همه چیز اجازه داده میشه کار خود را قانونی و شرعی جلوه بدن…. :(

    پیروز باشید

  2. علیرضا

    سلام

    من نمیدونم شما همدونی هستید یا نه ؟ از این مطلبتون سپاسگذارم. بنده زاده ان شهرم وسالها ست دور از ان در واقع دور از وطن از خودتان بیشتر برایم بگید اگر ممکن است مطالب شما رو چند بار ی خوندم از سایت بالاترین

  3. عمو اروند

    اما در جواب «مرد خاکی» باید بگویم که دره‌های الوند زیبا را باید دید تا به زیبایی‌های آن پی برد.
    روزی در جوانی، سال‌های ۴۰ از سیاه‌دره که امروز گویا پیست اسکی‌ شده‌است پایین می‌آمدیم. کنار یکی از چشمه‌های زیبا آن نشستیم تا رفع خستگی کنیم و چایی بنوشیم. زنده‌یاد اجّل گفت:
    رضا شاه حیف نماندی تا اینجا را هم به بینی.
    من با عصبانیت پرسیدم:
    چرا؟
    زنده‌یاد اجل که در آن‌زورها شصت‌سالی از عمرش می‌گذشت و از پایه‌گزاران کوه‌نوردی فنی ایران هم بود، لبخندی زد و گفتّ
    برای اینکه ستم بیشتری بر ما روا دارد.

  4. محمد درویش نویسنده

    ممنون هموطن دور از وطن … جناب علیرضا عزیز … من محمد درویش هستم که بر خلاف شما در همین نزدیکی ها زندگی می کنم … در قلب تپنده وطن و کنار می آیم با جراحات هر روزه اش … با دردهایش می گریم و با شادی هاش خوشنود می شوم … ایران را بسیار دوست دارم و دلم می خواهد روزی را شاهد باشم که همه به ایرانی بودن خود افتخار کنند … چه آنها که در این سوی آب هستند و چه آنها که در آن سو … در بسیاری از شهرهای ایران زندگی کرده ام از بروجرد و سردشت گرفته تا آبادان و خرمشهر و اصفهان و مراغه و نجف آباد و قم و تهران و ساوه و کرج و ارومیه و … برای همین خود را ایرانی می دانم و بشاگرد و همدان و توییسرکان و ایران شهر و میانکنگی و شیراز و … را هم همانقدر دوست دارم که زادگاهم تهران را. دوستت دارم علیرضا و خوشحالم که به خوانندگان مهار بیابان زایی پیوستی. برای اطلاع بیشتر می توانی پروفایل محمد درویش را هم نگاهی بیاندازی.

  5. hossein

    سلام
    با اجازه شما من این مطلب رو همراه با لینک به اینجا در وبلاگمون میگذارم.
    با تشکر.
    دوست داشتین به وبلاگ سر بزنین.
    ممنون

  6. محمد درویش نویسنده

    عمو اروند عزیز … ببخش مرا که اندوهت را بیشتر کردم … اما باور کن که دل من هم به درد آمد از این همه حماقت و نادانی … چرا کسی به فکر آینده ایران و کودکان پاکنهادش نیست؟!

  7. رسول کریمی

    وظیفه هر فردی است که در رابطه با طبیعت (که عاشقشم) احساس مسئولیت بکنه !
    حالا که می دانم شما هستید که صدای مرگ طبیعت را به مسئولین و دیگران تذکر دهید، حتما و پیگیرانه اخبار در این زمینه را مخصوصا از اول تیرماه تا پایان شهریور ماه که در همدان هستم، بررسی و برای شما گزارش می کنم.

    خیلی ممنون از زحمات شما

  8. نفیسه ب.

    سلام آقای درویش
    زمستان سالی که گذشت در شیراز هم تعدادی از درخت های جلوی دانشکده ی داروسازی را به بهانه ی راه سازی قطع کردند. این اقدام با اعتراض ریاست دانشکده و دانشجویان مواجه شد ولی مخالفت ها راه به جایی نبرد. من از ترم دوم(زمستان) درسم شروع شد به همین خاطر در جریان جزئیات نیستم. همین بس که با یک سری مشکلات دیگر قاطی شد و راه سازی کار خودش را کرد.(حداقل من تا اینجای قضیه را می دانم)
    خبرهای این چند روز خیلی بد بودند. طبیعت تا کجا تاب می آورد؟ کاش ما آدم ها وظیفه ی آدمیت خودمان را درست انجام می دادیم.

    با سپاس
    نفیسه

  9. امير حسين

    من واقعا متاسف و متاثر شدم ازاين كه بشر دوپا داره تمام نشانه هاي خلقت وبزرگي خداوند را از روي زمين محو مي كند.واز همه دوستان مي خواهم كه به اين بي عدالتي در باره طبيعت اعتراض خود را به گوش جوامع بين المللي محيط زيست برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.