یک اختلاف آماری کوچک در حد 70 هزار میلیارد ریال!

روز پایانی همایش

     روز چهارشنبه و در جریان برگزاری «دومین همایش ملی اثرات خشکسالی و راهکارهای مدیریت آن» در اصفهان، نخست آقای دکتر عبدالرسول علامه – رییس همایش –  پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: 33 سال از 59 سال گذشته، خشکسالی دست بالا را در استان اصفهان داشته است. وی ضمن هشدار نسبت به عواقب دست کم گرفتن خطر خشکسالی اشاره کرد که طی دوسال گذشته حدود 120 هزار میلیارد ریال کشور از بابت خشکسالی و سرمازدگی خسارت دیده است. سخنان رییس همایش از چنان اهمیتی برخوردار بود که بلافاصله بر روی تلکس خبرگزاری دولتی کشور – ایرنا – و باشگاه خبرنگاران جوان صدا و سیما و چندین سایت و روزنامه دیگر قرار گرفت. اما نکته جالب این بود که کمتر از یک ساعت بعد، آقای دکتر مهدیان به عنوان نماینده بزرگترین نهاد پژوهشی کشور، یعنی سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات پشت تریبون قرار گرفت و گفت: تنها خسارت سال گذشته ناشی از خشکسالی – آن هم فقط خسارت مستقیم – به بیش از 190 هزار میلیارد ریال می‌رسد. یعنی اگر قرار باشد به خسارت خشکسالی، بحث سرمازدگی را هم بیافزاییم و همچنین سال 86 را نیز لحاظ کنیم، رقم مورد اشاره بسیار با رقم جناب علامه عزیز تفاوت خواهد کرد.
      البته از آنجا که ایرانی‌ها اصولاً آدم‌های دست و دلبازی هستند و پول در سبد اولویت‌های راهبردی‌شان، اون پایین مایین‌ها جا می‌گیرد! احتمالاً تفاوت ناچیز 70 هزار میلیارد ریالی قابل صرف‌نظر کردن است! به خصوص اگر یادمان باشد که یک زوج جوان بخت برگشته در این مملکت برای گرفتن وام 20 میلیون ریالی چقدر باید فرم پرکنند و ضمانت بدهند و درانتظار بمانند!

5 فکر می‌کنند “یک اختلاف آماری کوچک در حد 70 هزار میلیارد ریال!

  1. حسن احمدپور

    سلام جناب درویش گرامی
    امروز نوشته پیشین شما را دیدم با عنوان:رشت یک سر و گردن بالاتر است، امّا …
    -شاید کمی مطالعه و بالا رفتن سن و … باعث شده (البته 1350 به دنیا آمدم)کمتر به هر نوشته ای بویزه به فرد یا جغرافیایش برگردد پاسخ دهم-چون دیگر از مانند ماها گذشته(تا اندازه نسبی-دست کم) جوگیر و جغرافیا گیر و… شویم-چون این عنوان شما پس از تماس تلفنی و گله تان از نوشته سعدی من و… بود(امروز دیدم) نخست گفتم پاسخی ندهم-بویزه در وبلاگ ،که حساسیت الکی بجا میگذارد-اما گفتم امکان دارد حضرتعالی بیاندیشید که لابد من خواندم و پاسخی ندارم و …
    1-البته امیدوارم نفرمایید که هیچ(ولو درصد کم در حد یک)ربطی به پستهای من نداشته.که نمی پذیرم
    -چرا که این بخش ارجاع به چه دارد:
    این نمودار را آوردم تا بار دیگر تأکید کنم در تحلیل رخدادهای پیرامون – چه در حوزه‌ی محیط زیست و یا غیر آن – بهتر است کمتر جوگیر تظاهرات بیرونی داستان شوید!
    به قول مولانا:
    از درون خویش این آوازها
    دور کن تا کشف گردد رازها
    رنگ‌ها بینی به جز این رنگ‌ها
    گوهران بینی به جای سنگ‌ها

    — نمیشود در کامنت که چند خط باید نوشت -هدف را رساند – اما همیشه شما را وبلاگ نویس بسیار مسئولی می دانم و چرا شما ناراحت شدید برایم پرسش بسیار داشت – وآن پست وبلاگ نویسی سوسولانه من در پاسخ کامنت خصوصی بود که آمده بود و از یک فردی بود که بماند- وخوشحالم ازین گونه نگاهتان و به شما ارادت ویژه دارم(نه زبانی. که بگمانم تااندازه ای با مدل ما ها نااشنا نیستید که گیلانی ها چوبش را هم دارند می خورند!)
    1- در کجای دنیا،تنها از روی یک آیتم .مثلن میزان میانگین ریزش‌های آسمانی-به تحلیل رخدادهای یک منطقه می پردازند و …
    شما نمی دانیدبر گیلان و بویژه رشت چه میگذرد که خود حدیثیست مفصل و دهها آیتم دارد نه چنین گفتن و …

    2-و ….که در زمان مناسب بیشتر می پردازم -تنها بگویم در گیلان یک رشتی را برای پستهای کلیدی نمی گذارند -چون می گویند اینا افکار روشنفکری و … دارند -بنابراین به باران ربط ندارد -مگر همین وضع برای کشور ایران نیست ؟در مقایسه با کشورهای دیگر؟همان

  2. حسن احمدپور

    به گمانم-ایران در سنجشش با دیگر کشورها(مثلن امارات- ترکیه و سنگاپور و مالزی و …)منابعش بیشتر-چرا ایران رشد منفی دارد؟
    همین وضع برای گیلان و رشت است که در مقایسه با استانهای دیگر -برایش پیش می آید
    یعنی بیش بود منابع طبیعی(برای ایران نفت و گاز و منابع زیر زمینی و …و برای گیلان کوچک هم آب و طبیعت9که این بیش بود منابع طبیعی بزرگترین سد و مانع شده- طمع و باندبازی و رانت و سوئ استفاده و … را ایجاد می کند
    کدام تهرانی یا تبریزی به یزد یا کرمان می رود؟شهر صنعتی رشت را نگاه بفرمایید همه جای ایران بخاطر اب و هواش می خواهند بیایند گیلان-و تنها منافع فردی را می بینند-مدیران را غیر بومی و یا بومی بی خاصیت می گذارند تا راخت کارشان را بکنند و …سخن بسیار(گیلان همان وضع ایران را در جهان دارد)
    کامنت خصوصی است

  3. كاظمي

    با سلام و تشكر از يادداشت خوب شما درباره همايش خشكسالي
    بنده هم در همايش حضور داشتم و بسيار مشتاق كه فايل پاورپوينت شما را دريافت كنم اما بدليل عدم همكاري مجري موفق نشدم. جنابعالي گفتيد از سايت قابل دانلود است ولي ظاهرا لينك اين فايل در وبلاگ شما ناقص است. لطف كنيد اصلاح بفرماييد تا بتوانيم بهره مند شويم.
    با سپاس فراوان

  4. محمد درویش نویسنده

    سلام و درود بر جناب احمد پور عزیز. همان طور که خود اشاره کرده اید، عوامل بسیار متعدد و متنوعی وجود دارند که سبب تغییر کیفیت رفاه و درآمد ناخالص ملی یک کشور و یا شهر می شوند. این دقیقا عصاره آن یادداشت بود. اینکه به صرف رطوبت کافی نه می توان کشوری را ثروتمند دانست و یا برعکس، وجود بیابان برابر است با فقر. آنچه که خطرناک می نماید وجود مدیرانی است که برای درمان دردهای سرزمین خود فقط چشم به آسمان داشته باشند. موفق و سرافراز باشید.

  5. محمد درویش نویسنده

    سلام بر آقا یا خانم کاظمی. من با آقای دکتر خداقلی هماهنگ می کنم تا شما بتوانید یک نسخه از پاورپوینت سخنرانی مرا تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.