آيا دماوند راه كليمانجارو را مي‌رود؟!

 

گردهمايي همند - يك بعدازظهر سوم مردادماه ۸۶

نود و نهمين گردهمايي علمي مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع كشور، ديروز در ايستگاه تحقيقاتي هومند آبسرد دماوند به پايان رسيد؛ همايشي كه به بهانه‌ي كار مشتركي برپاشده بود كه هدفش تعيين علوفه‌ي قابل برداشت در مراتع كشور است. امّا آنچه كه براي حاضرين در همايش تأمل‌برانگيز مي‌نمود، گراف‌ها و نمودارهايي بود كه توسط دكتر محمّدحسين لباسچي، رييس ايستگاه ارايه شده و در آنها آشكارا نشان داده مي‌شد كه بر بنياد ستاده‌هاي حاصل از داده‌هاي 33 ساله‌ي ايستگاه هواشناسي مستقر در محل، ميانگين حرارتي سالانه‌ي دماي هومند آبسرد، بيش از 6/2 درجه سالنتيگراد افزايش يافته و از 2/9 درجه در سال 1352به 8/11 درجه سانتي‌گراد در سال 1385 رسيده است.

كليمانجارو ؛ از آنچه كه بود تا آنچه كه هست …

 

شناسه‌اي هشداردهنده كه مي‌تواند مهر تأييد ديگري بر پندارينه‌ي جهان‌گرمايي باشد. به سخني ديگر، همان گونه كه ال گور در «يك حقيقت ناخوشايند» نشان داد كه چگونه در طول يك مقطع كوتاه 30 ساله، برف‌ها و يخچال‌هاي بلندترين چكاد آفريقا (كليمانجارو) آب شده است، به نظر مي‌رسد اين تجربه‌ي ناخوشايند و غم‌بار مي‌تواند براي چكاد مخروطي شكل، متقارن، زيبا و هميشه سپيدپوش دماوند هم تكرار شود و روزي را ببينيم كه اين نماد استواري و اسطوره‌اي ايران زمين، اين قله‌ي سپيد پاي دربند – بدون برف ماند …

گراف مربوط به تغييرات ميانگين دماي سالانه ايستگاه هومند در طول ۳۳ سال گذشته

 

دكتر لباسچي اين را هم اضافه كرد كه هم‌اكنون حتا از ژرفاي 164 متري هم نمي‌توانيم آب برداشت كنيم؛ در حالي كه تا دو دهه‌ي پيش، عمق دسترسي به سطح سفره‌ي آب در ايستگاه هومند در حد 130 متر بود! همچنين بررسي‌هاي 44 ساله‌ي آمار بارندگي ايستگاه نشان مي‌دهد كه هر چند قدر مطلق ميانگين بارندگي ايستگاه اندكي افزايش هم يافته، اما سهم بارندگي فصل بهار – كه بسيار حايز اهميت است – در طول 44 سال گذشته مرتباً كاهش يافته است.

دكتر عصاره، دكتر فرود شريفي و ديگر حاضران در همايش

 

درحاشيه:
– آقاي دكتر فرود شريفي، رييس جديد سازمان جنگل‌ها، مرتع و آبخيزداري كشور، خطاب به حاضرين در نشست، هشدار داد: بايد از تجربه‌ي انحلال سازمان پرقدرت «مديريت و برنامه‌ريزي كشور» عبرت گرفته و بدانيم كه اين دولت با هيچ ارگان و نهادي شوخي نداشته و اگر تشخيص دهد كه حركت توسعه در نهاد مزبور، به كندي چرخ‌هاي توسعه دولت منجر شده، آن نهاد را نيز حذف خواهد كرد. بنابراين، بايد قدر اين فرصت باقيمانده را بدانيم و تشكيلات منابع طبيعي كشور نشان دهد كه كماكان استحقاق ماندن در بدنه‌ي دولت را به عنوان يك نهاد مفيد و مولد دارد.

موقعيت ايستگاه هومند

– آقاي مهندس بهرامي، رييس شوراي عالي جنگل، مرتع و آبخيزداري كشور نيز در گفتگو با نگارنده، ضمن محكوم كردن اقدام شركت ملي گاز در تخريب پارك ملي خجير، اين را هم اضافه كرد كه سازمان متبوع وي مراتب ناخشنودي عميق خويش را از انتشار خبر كذبي در خبرگزاري مهر – كه نشان مي‌داد ظاهراً سازمان با اين تخريب و عبور لوله از دل پارك خجير موافقت دارد – اعلام داشته و از طريق معاونت حقوقي خويش پيگير ماجرا خواهد بود. او حتا اين را هم اضافه كرد كه عملكرد سازمان حفاظت محيط زيست در حراست از حريم پارك مي‌توانسته خيلي بهتر و ثمربخش‌تر از اين باشد و نشان دادند كه آنها امانت‌داران خوبي براي امانتي كه از طريق سازمان جنگل‌ها به آنها سپرده شده است، نيستند.

در همين ارتباط
موج گرمای شدید جنوب اروپا را فرا گرفته و موجب کشته شدن بیش از سی نفر شده و خسارات اقتصادی زیادی به بار آورده است. بخش بزرگی از محصولات مزارع در صربستان نیز پیش از درو از بین رفته‌اند. گرمای غیرعادی هوا همچنین باعث بروز آتش سوزی‌های گسترده در جنوب اروپا شده است.در همین حال بخش‌هایی از شمال اروپا با بارش مداوم و شدید باران روبرو بوده که موجب جاری شدن سیل و آب گرفتگی های گسترده در برخی مناطق شده است. آيا باز هم جهان‌گرمايي را شوخي مي‌پنداريد؟!
سيل انگليس به آكسفورد رسيد!
من بایست بلند شوم!

پيوست
گزارش تصويری از قلع و قمع درختان شهر به دست شهرداری تهران – عباس محمدي
سدها، عامل بزرگ آلودگي و انتشار گاز متان – نيوشا عبقري
وزارت نيرو چند سد زيان‌آور ديگر خواهد ساخت؟
كاهش تعداد وحوش در منطقه بختگان از 14 هزار رأس به كمتر از 5000 رأس آن هم در عرض 3 سال گذشته! نرگس روحاني سراجي
سلوك يا شمار جمعيت! كدام خطرناك‌تر است؟

7 فکر می‌کنند “آيا دماوند راه كليمانجارو را مي‌رود؟!

  1. ماندانا این رد

    زندگی توی تهران بدون دیدن این دیو سپید پای در بند، گنبد گیتی، دماوند، دیگه چه لذتی می تونه داشته باشه؟ تا اون هست و می بینمش می تونم امیدوار باشم که باز کاوه ای بلند بشه و فرانک فریدونی تربیت کنه که ضحاک رو به بند بکشه… برای من تکیه گاه و امید و انرژیه…

  2. مرد خاکی

    جناب درویش…ممنون از تشریف فرماییتان..
    در مورد سوالتون چشپ….یه نگاه به ایستگاه می اندازم…ولی تا اونجاییی که یادمه میزان بارندگی بود که نسبت به سالهای پیش خیلی بهتر بوده….بازم نگاه می کنم….
    راستی جشن امروز پرشین بلاگ چطور بود؟! :)

    موفق باشید

  3. سلطان‌زاده

    با سلام. به اطلاع مي‌رسانم كه بنده اين مطلب را به نقل از شما در خبرگزاري استفاده كرده‌ام. همچنين علاقه مند به برقراري ارتباط و تهيهي اطلاعات بيشتر در مورد فعاليت‌هاي زيست‌محيطي شما هستم. با تشكر. سلطان‌زاده

  4. elias pahlevan

    سلام
    “شماازموفق ترین طرفداران محیط زیست وشاخص ترین فرددرمهاربیابان زایی هستید.قطعاآنچه می نگاریدقصدداریدمخاطبانی داشته واحیانامنتشرکننده باشندولی سایت شمابااین عنوان فاقدمحلی برای نظرات مراجعین ومخاطبین است….”
    من لینک شمارادروبلاگم داشته وتقریبا روزی یک بارمرجعه دارم واین حرفهایی بالازدم توذهنم بودکه اگرشده باایمیل به شما منتقل کنم .خوشبختانه بامراجعه به این بخش دیدم جایی برای مخاطب وجوددارد.باهمه اینهابعنوان یک مخاطب احساس خودرادرموردوب سایت مهاربیابان زایی بیان داشتم خواهید بخشید.http://www.gerivan.iranblog.com/
    http://gerivan.blogfa.com/

  5. elias pahlevan

    سلام
    پاک یادم رفت که اول می خواستم تبریک بگویم بابت عنوان نخست وبلاگهای محیط زیستی را.مبارک بادپاداش زحمات شما.

  6. عباس محمدی

    درویش عزیز
    انتخاب وبلاگ تو به عنوان یکی از وبلاگ های محبوب فارسی ، شاید نوید این باشد که موضوع محیط زیست می رود تا جایگاهی در این مملکت بیابد . برایت آرزوی موفقیت بیشتر دارم .

  7. محبوبه عموآقایی

    دروووووود

    خوبین شما؟

    آقای درویش من یه کمکی می خوام ازتون
    من آثار زیست محیطی چند معدن ایرانو می خوام
    نه فقط اکتفا به اسم آثار زیست محیطی
    چند نمونه گویا واضح لازم دارم
    از معدن نیر در یزد
    معدن طلا و سایر معادن در جنگل های شمال
    و حتی معدن جوپار کرمان
    معدن گچ شرق اصفهان

    می تونید کمکم کنید کجا می توونم این اطلاعات را به دست بیارم
    می دونید با پوزش یکم هم کارم فوری هست
    اگه بتونید راهنمای کنید عالی هست
    یه دنیا سپاس گزارم

    در پناه خدا
    بدرووووود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.