طبیعت‌ستیزان عزیز! دماوند را – این یگانه‌ی ناهمتای ایران را – درگذرید …

     بعد از مرگ جانسوز پریشان که پریشان‌حالی ما را در این روزگار کامل کرد، اینک خبر می‌رسد که نابخردان آزمند به جان دماوند افتاده‌اند …

و این بار نوبت دماوند است ...

    باورم نمی‌شود که می‌خواهند دماوند را هم از ما بگیرند و هفت کیلومتر از آن را آسفالت کنند! آخر نابخردی تاکجا؟ یعنی دیگر فریادرسی در این دیار وجود ندارد تا بشود برای او گفت که کسی در هیچ جای دنیا با نماد ناهمتای یک کشور و ملت، اینگونه سبکسرانه برخورد نکرده و نمی‌کند.
    حرمت این کوهستان مقدس را حفظ کنید و فقط این یکی را برای ما بگذارید تا هر از چندگاهی به قامت رعنا و کاکل سپیدرنگش بنگریم و یادمان بیاید که ما فرزندان آرش هستیم … آیا از نهیب روح او در این کوهستان نمی‌ترسید؟ آیا نمی‌شنوید که هنوز کودکان این سرزمین او را صدا می‌زنند و مادران دعایش می‌کنند؟

کودکان از بام‌ها او را صدا کردند
مادران او را دعا کردند
 پیر مردان چشم گرداندند
 دختران بفشرده گردن بندها در مشت
همره او قدرت عشق و وفا کردند
 آرش اما همچنان خاموش
 از شکاف دامن البرز بالا رفت
 وز پی او
 پرده‌های اشک پی در پی فرود آمد
بست یک دم چشم هایش را عمو نوروز
خنده بر لب غرقه در رویا
کودکان با دیدگان خسته وپی جو
در شگفت از پهلوانی ها
شعله‌های کوره در پرواز
 باد در غوغا.
شامگاهان
 راه جویانی که می جستند آرش را به روی قله ها پی گیر
 باز گردیدند
 بی نشان از پیکر آرش
با کمان و ترکشی بی تیر
 آری آری جان خود در تیر کرد آرش
 کار صد ها صد هزاران تیغه‌ی شمشیر کرد آرش
 تیر آرش را سوارانی که می‌راندند بر جیحون
به دیگر نیمروزی از پی آن روز
 نشسته بر تناور ساق گردویی فرو دیدند
 و آنجا را از آن پس
مرز ایرانشهر و توران بازنامیدند
 آفتاب
درگریز بی شتاب خویش
سال‌ها بر بام دنیا پاکشان سر زد
ماهتاب
 بی نصیب از شبروی هایش همه خاموش
 در دل هر کوی و هر برزن
سر به هر ایوان و هر در زد
 آفتاب و ماه را در گشت
سال‌ها بگذشت
 سال‌ها و باز
در تمام پهنه البرز
 وین سراسر قله‌ی مغموم و خاموشی که می‌بینید
وندرون دره‌های برف آلودی که می‌دانید
 رهگذرهایی که شب در راه می مانند
 نام آرش را پیاپی در دل کهسار می خوانند
 و نیاز خویش می خواهند
 با دهان سنگ‌های کوه آرش می دهد پاسخ
 می کندشان از فراز و از نشیب جاده‌ها آگاه
می دهد امید
 می نماید راه
 در برون کلبه می بارد
 برف می بارد به روی خار و خارا سنگ
 کوه ها خاموش
دره ها دلتنگ
راه‌ها چشم انتظاری کاروانی با صدای زنگ
 کودکان دیری است در خوابند
 در خوابست عمو نوروز
 می گذارم کنده ای هیزم در آتشدان
 شعله بالا می رود پر سوز

17 فکر می‌کنند “طبیعت‌ستیزان عزیز! دماوند را – این یگانه‌ی ناهمتای ایران را – درگذرید …

  1. اشکار

    همگامی که بلشویک ها در روسیه به قدرت رسیدند عده ای خواستند مجسمه تزار نیکلای دوم را سرنگون کنند لنین گفت:این مجسمه شاهکار صنعتگر روس است و به همین دلیل تا حال این مجسمه در مسکو پابرجاست.
    در شوروی همواره بر سر قبر پتر کبیر گل می گداشتند
    در انقلاب فرهنگی چین مجسمه های باستانی و شامکار های نقاشی به دست گارد سرخ نابود شده و یا توسط بزرگان حزب به هنگ کنک و ماکایو قاچاق می شد در 20 سال 4000قلاده ببر جنوب چین به دلیل اینکه دشمن خلق هستند شکار شدند خالا دولت چسن سال نوی چینی را به شیوه امپراتوران منچو (پیش از انقلاب)جشن می گیرد و چند ببر جنوب چین باقی مانده را برای یاد گرفتن مهارت های زندگی در طبیعت به آفریقای جنوبی فرستاده است
    و اما دوستان!!!!
    حتی به ساختمان های صفوی هم رحم نمی کنند!!!

  2. اشکار

    معلوم نیست ما عربیم عجمیم بلشویکیم مغولیم
    چه فرقه ای هستیم؟سر چه کسی را می خواهیم کلاه بگذاریم

  3. چشمهاي هميشه بيدارزمين

    متاسفانه همین طوراست.دماوندهم دیگردماوندسابق نیست.همانطورکه باحفرتونلی که چندین سال است ؛به اتمام نرسیده وپیشرفت فیزیکی چندانی نداشته؛وبابستن مسیرچشمه سیاه سنگ ویابستن مسیرآب چشمه اعلاواستفاده آن برای سایرمصارف دیگردماوندی وجودندارد….

  4. احسان

    هفت کیلومتر خیر، هفتاد کیلومتر! آسفالت خیر، شخم! دماوند خیر، تپه‌ی کوچکی از خس و خاشاک…به هر حال این یک طرح ملی و لازم‌الاجراست!

  5. حسین عبیری گلپایگانی

    بنام خداوند یکتا
    تنها ترین قله دینا ؛ هنوز هم تنهاست این مقاله به مناسبت روز ملی دماوند 13 تیر ماه نوشته شده است
    نویسنده : حسین عبیری گلپایگانی
    قله مخروطی دماوند که سمبل پایدار و مقاومت مردم ایران می باشد و بلندترین قله از رشته کوه های سلسله جبال البرز می باشد و قله دماوند تنها قله بلند جهان است که به هیچ رشته کوهی متصل نمی باشد و این حالت منحصر به فرد در جهان بی نظیر می باشد ولی این قله تنهای جهان به علت های مختلف خودش در میان انبوهی از مشکلات تنها می باشد ؛ قله اسطوریه ایرانیان که در تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین روزگاری محل پرورش زال بوده است و روزگار دگر کاوه دادگر ضحاک سمتگردر سیاه چال های این کوه در بند کشید ه است امروزه خود اسیر معظلات و مشکلات مخصوص به خود می باشد
    سال گذشته پس از چند سال تلاش و کوشش کوهنوردان و دوستداران محیط زیست جهت ثبت ملی قله دماوند و دامنه های آن در آثار طبیعی ؛ تاریخی و ملی ایران و جهان ؛ بلاخره در روز 28 تیر ماه سال 1387 از طرف بالاترین مقام سازمان میراث فرهنگی در مراسمی رسمی در پناهگاه پلور توسط آقای مشای معاون رئیس جمهور قله دماوند و دامنه های آن به عنوان اولین میراث طبیعی ؛ تاریخ ایران ثبت ملی گردید و همچنین با پیش نهاد دوستداران قله دماوند روز 13 تیر ماه به نام روز ملی دماوند نامگذاری گردید لازم به ذکر است که روز 13 تیرماه بی مناسبت با قله بلند ایران نیست ؛ روز 13 تیرماه روز آغاز جشن تیرگان و روز صعود افسانه آرش کمانگیر به این قله و پرتاب تیر از کمانش مرز بین ایران و توران مشخص کرد او با اهدای جان خود باعث شد تا جنگ بزرگ بین ایران و توران پایان پذیرد . ولی افسوس امروز این قله حماسی خود گرفتار انواع و اقسام آلاینده می باشد که برای نجاتش دست یاری به سوی همه دوستدارانش دراز می کند .
    ولی برای نجات بلندترین قله خود چه باید کرد
    1 – دشت شقایق دامنه های قله دماوند چند سالی است توسط بعضی از گردشگران وارد منطقه می شوند در حال چپاول و از بین رفتن است و دیگراین میهمان ناخوانده کندن گلها در فصل بهار برایشان مهم نیست کار به جای رسیده است که به پیاز های این گلها رحم نمی کنند ؛ که با کندن و از بین بردن پیازهای این گلها ناخواسته قصد دارند که در سالهای آینده این گلها را از دشت ها شقایق حذف کنند وطبق گفته بعضی فعالان محیط زیست نگهبان دشت شقایق این پیازهای در مغازه های گلفروشی خیابان شهرستانی میدان امام حسین تهران به فروش می رود ولی مردم باید بدانند این پیازها فقط در منطقه دماوند می رویند و در هیچ جای دیگر این کره خاکی رویش ندارند. انسانها با از بین بردن این دشت زیبا کودکان و آیندگان خود از دیدن این دشت های زیبا محروم می کنند .
    2 – برداشت بیرویه از معدنهای پوکه صنعتی قله دماوند زخم های بر پیکره این کوه بلند است طبق بررسی کارشناس فعال در محیط زیست برداشته بیرویه و بدون ازیابی زیست محیطی پوکه های منطقه در چند سال آینده به یک فاجه تبدیل می کند و تازگی نیز با جاده کشی در ارتفاعات برداشت از معدنهای پوکه به ارتفاعات بالا نیز رسیده است .
    3 – راه سازی و جاده کشی در دامنه های قله دماوند داستانی دیگر است در اکثر کشورهای جهان به علت بکر مانند کوه های خود از جاده سازی در مناطق کوهستانی شدیدا” جلوگیری می کنند حتی برای فرسایش خاک مسیرهای کوهنوردی را نیز سنگ چین می کنند که مبادا تردد کوهنوردان یا قاطرهای بار کش باعث فرسایش خاک کوهها شود ولی در مسیرهای قله دماوند حتی جاده خاکی را نیز آسفالت می کنند که این جاده کشی کار را برای حمل پوکه های معادن و هم برای از بین رفتن حیاط وحش و دشت شقایق آسان می کند .
    4 – چرای بیرویه دام در منطقه دماوند بسیار شدید می باشد با توجه به آمارهای تعداد دامهای بیش از حد مجاز منطقه توسط سازمان جنگلها و مراتع تهدید دیگر است که با توجه به خشک سالی های اخیر و چرای بیرویه دامها اجازه ندادن به احیای مرتعها جهت بازسازی می تواند در آینده عواقب بدی داشته باشد.
    5 – اجازه بیرویه برای ساخت ساز ویلاها در منطقه دماوند مخصوصا” به علت خوش آب و هوا بودن منطقه که باعث افزایش ساکنان آن منطقه شده و باعث تردد زیاد گردشگران منطقه شده است نیز یکی دیگر از مشکلات آن منطقه دماوند می باشد .
    6 – کوهنوردی و صعود به قله دماوند باید محدود باشد اگر قرار باشد یک کوهنورد بیشتر از دهها بار قله دماوند را فتح کند یا با توجه به تردد بالای کوهنوردان و مخصوصا” پیش صعودهابه قله دماوند جهت صعود به قله های مرتفع جهان که حتما” باید کوهنورد چند بار قله دماوند را فتح کند تا بتواند در صعودهای برون مرزی شرکت کنند و همچنین صعود های پر تعداد توسط گروه های کوهنوردی و ادارات و سازمانها یکی از معضلات قله دماوند می باشد در بعضی از کشورهای خارجی که صعود کوهنوردان در آن مسیرها پر تردد می باشد فدارسیون کوهنوردی آن کشور قوانین وضع کرده اند که هر کس هر وقت دلش خواست نتواند آن کوه را صعود کند و اگر کسی بخواهد قله را چند بار فتح کند با گرفتن ورودیه و عوارض مختلف (که همه این پول خرج همان مسیر کوهنوردی می شود ) باعث جلوگیری تخریب محیط زیست و کوه هایشان می شوند
    7 – ورود زباله های زیاد در دامنه های کوه و ارتفاعات مخصوصا” در پناهگاه های بالای قله و نوک قله از دیگر معضلات دماوند می باشد بعضی از گردشگران که این روزها تعداد آنان زیاد می باشد و همچنین بعضی از کوه نوردان که با فرهنگ محیط زیست آشنای ندارند با ریختن زباله غیر قابل تجزیه خود در دماوند و دامنه های آن را به زباله دانی تبدیل کرده اند و چون قله دماوند و دامنه هایش شهردار و مامور نظافت ندارند این زباله ها سالها در منطقه ماندگار می شوند که باتوجه شرایط محیطی از قبیل تامین آب شرب و پرورش داروی های گیاهی هشداری جدی دارد .
    8 – حیات وحش در منطقه دماوند یکی دیگر از مواردی است که در حال نابودی می باشد خشکسالی و کمبود علوفه ؛ شکارچیان مجاز غیر مجاز ؛ وجود زیاد سگهای گله های گوسفند ؛ گردشگران آخر هفته و تردد زیاد کوهنوردان باعث شده است ترس و وحشت حیات وحش آن منطقه شده و آنان به ارتفاعات بالا پناه ببرند که به علت بد بودن وضعیت آب و غذا برای آنان در ارتفاعات بالا باعث مرگ میر ومنقرض شدن نسل حیات وحشت در منطقه دماوند می گردیده است .
    9 – داروی های گیاهی در منطقه دماوند نیز بعلت برداشت بی رویه و همچنین آلوده شدن منطقه به علت وجود زباله های مختلف از مشکلات آن منطقه می باشد که می تواند سلامت افراد جامعه تهدید کند .
    10 – سد لار که بخشی از آب شهر تهران و همچنین مقداری از آب کشتزارهای شهرستان آمل را را تامین می کند و در نهایت به دریای خزر می ریزد از کوه و دامنه های دماوند سرچشمه می گیرد با توجه به گفته های فوق وجود آن همه زباله و کندو کاوی معادن و موارد دیگر می تواند در غیر بهداشتی بودن آب شرب منطقه تاثیر بگذارد و این هم یک تهدید دیگر برای سلامت افراد جامعه می باشد

    با توجه به موارد ذکر شده بالا قله دماوند و منطقه اطراف آن را مورد تهدیدی جدی می باشند اگر همه کسانیکه که به طریق از این منطقه خدای استفاده می کنند به فکر مهار این مشکلات نباشند روزی خواهد رسید که با هزار برابر هزینه پیشگیری امروز نتوانیم این طبیعت بکر خدا دادی را بدست آوریم

    موسسه ورزشی زیست محیطی
    کوهستان سبز
    حسین عبیری

    تلفن تماس: 09125971268

  6. حسین عبیری گلپایگانی

    بنام خداوند جان خرد
    گزارش برگزاری همایش روز ملی دماوند امسال در شهرستان رینه
    گزارش از حسین عبیری گلپایگانی
    ششمین سالگرد همایش روز ملی دماوند در شهرستان رینه مازندران در پای کوه دماوند برگزار شد
    امسال نیز سالهای گذشته به مناسبت 13 تیر ماه روز ملی دماوند کوهنوردان و دوستداران محیط زیست قله دماوند با برگزاری برنامه های فرهنگی در دشت شقایق و همایش مردمی در تالار ارشاد شهرستان رینه مازندران یاد جانباختگان قله دماوند مخصوصا” مرحوم سیاوش یزدانی را گرامی داشتند.
    این همایش با حضور گروه های کوهنوردان و سازمانهای مردم نهاد محیط زیست و دوستداران قله دماوند از استانهای تهران ؛ مازندران و گلستان در روز جمعه مورخه 12/4/88 برگزار شد .
    طبق برنامه ریزی قبلی دوستداران قله دماوند از ساعت 10 الی 13 با حضور در دشت شقایق و دامنه های کوه دماوند با مردم وگردشگران حاضر در منطقه نسبت به حفاظت ازمحیط زیست قله دماوند و دشت شقایق گفتگو کردند وهمچنین از مجریان طرح نگهبانان دشت شقایق ( که به مدت چهار سال است در روزهای پنجشنبه و جمعه ماه های اردی بهشت ؛ خرداد و تیرماه با حضور در دشت شقایق و دامنه های قله دماوند به حفاظت از دشت شقایق می پردازند ) تقدیر و تشکر گردید و همچنین در پایان با پاکسازی نمادین دشت شقایق و دامنه های قله دماوند نسبت فرهنگ سازی و حفاظت از قله دماوند تاکید نمودند .
    سپس شرکت کنندگان در برنامه ساعت 15 لغایت 18 در همایش مردمی روز ملی دماوند در تالار ارشاد شهرستان رینه شرکت نمودند در این همایش که با حضور پیشکسوتان کوهنوردی و کوهنوردان و فعالین محیط زیست و مردم شهرستان رینه برگزار شد. در ابتدا برنامه جناب آقای منصوری لاریجانی رئیس شورای شهر شهرستان رینه ضمن خیر مقدم گوی به میهمانان از تلاش چند ساله دوستداران قله دماوند تشکر کرد و سپس تعدادی از دانش آموزان شهرستان دماوند سرود بسیار زیبای البرز زیبا را اجرا نمودن در ادامه برنامه سخنران اصلی همایش جناب آقای داود محمدی پیشکسوت ؛مورخ و نویسنده کتابهای کوهنوردی ضمن بیان مختصری از تاریخ چند هزار ساله قله دماوند از اهالی رینه خواست با توجه به سابقه تاریخی شهر رینه در امور کوهنوردی آنان می توانند با تلاش بیشتر شهر رینه را پایتخت کوهنوردی ایران کنند . در ادامه برنامه گروه موسیقی کر” ری را” به رهبری استاد علی بلبلی چند سرود از جمله سرود ای ایران را اجرا نمودند که مورداستقبال شدید حاضرین قرار گرفت و در انتهای برنامه با اهدای لوح تقدیر از طرف آقای زرین قلم به نمایندگی از طرف انجمن کوهنوردان ایران به مادر شادروان سیاوش یزدانی و تعدادی از اهای رینه که در خدمت رسانی به جامعه کوهنوردی برای صعود به قله دماوند تلاش می کنند از زحمات آنان قدردانی گردید
    از مواردیکه باید اشاره کرد
    1 – طبق در خواست کوهنوردان و دوستداران محیط زیست دماوند از سال 1383 جهت ثبت ملی قله دماوند به عنوان آثار طبیعی ؛ تاریخی وملی تلاشهای زیادی شده بود خوشبختانه سال گذشته همایشی با حضور آقای مشای معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان گردشگری …. ؛ آقای کوشا دبیر محترم کمیته ملی گردشگری و مهندس کریمی استاندار مازندران در 28 تیر ماه سال گذشته در پناهگاه پلور ؛ قله دماوند به عنوان اولین آثار طبیعی ؛ تاریخی وفرهنگی ثبت ملی شد و روز 13 تیر ماه آغاز جشن تیرگان و روز صعود داستان افسانه آرش کمانگیر به قله دماوند به عنوان روز ملی دماوند نامگزاری شد. 2 – مشکلات اساسی که قله دماوند دامنه های آن را تهدید می کنند و کوهنوردان و فعالین محیط زیست پی گیر حل این مشکلات می باشند عبارتند از زباله های موجود در دامنه های و قله دماوند ؛ نابودی دشت شقایق ؛ برداشت پوکه های صنعتی بدون ارزیابی زیست محیطی ؛ چرای بیرویه دام در مراتع دماوند ؛ راهسازی و جاده کشی های اضافی در ارتفاعات ؛ ساخت بیرویه ویلاها در مناطق اطراف دامنه های کوه دماوند و آلودگی داروئی های گیاهی و آب سد لار که از قله و دامنه های کوه دماوند سر چشمه می گیرند همگی مشکلات اساسی قله دماوند می باشند که این مشکلات تهدیدات جدی آن قله می باشد .

  7. حسین عبیری گلپایگانی

    بنام خداوند جان خرد
    چگونه روز 13 تیرماه روز ملی دماوند نامگذاری شد
    نویسنده : حسین عبیری گلپایگانی
    در تیر ماه سال 1383 در یکی از جلسه های عمومی هئیت کوهنوردی استان تهران یکی از کوهنوردان وقتی فهمید که بنده یکی از فعال محیط زیست کوهستان و مسئول روابط عمومی هئیت کوهنوردی استان تهران هستم ؛ چون تازه قله دماوند را صعود کرده بود درد دلش باز شد و از مشکلات قله دماوند از وجود زباله فراوان در دامنه های قله ؛ پناهگاه بارگاه سوم و نوک قله شکایت داشت. ایشان آنقدراحساسی از این مشکلات صحبت کرد که همه حاضرین در جلسه ناراحت شدن مخصوصا” اینجانب که به نماد های ملی ایران از جمله قله دماوند از نوجوانی علاقه عجیبی داشتم در آن جلسه بود که به این فکر افتادم که چگونه می توان به کمک بقیه کوهنوردان و دوستداران محیط زیست قله دماوند ؛ بلندترین کوه ایران که نماد ملی ایران نیز می باشد و طی هزاران سال سمبل مقاومت و پایدار مردم بوده است و امروز با مشکلات زیادی روبرو شده است ؛ نجات داد .
    دوستداران قله دماوند به یاد دارند جهت مشکلات محیط زیست قله دماوند همزمان با ظهور تشکلهای زیست محیطی از سالهای 1376و1377 به بعد توسط بعضی از تشکلهای زیست محیطی و گروه های کوهنوردی قله دماوند به صورت نمادین پاکسازی شده بود از جمله در تابستان سال 1379 به همت انجمن حفظ محیط کوهستان دو برنامه زیست محیطی برای نجات قله دماوند برگزار شد . اولین برنامه پاکسازی قله از زباله بود و برنامه دیگر در اختتامیه پاکسازی همایشی به همین مناسبت در روستا رینه برگزار شد که در آن همایش تعداد زیادی از فعالان محیط زیست ؛ کوهنوردان ؛ اساتید محیط زیست دانشگاهها ؛ پیشکستوتان محیط زیست ؛ کوهنوردی و حتی در جناب آقای جمال محمد احمد ریاست وقت فائو در ایران دعوت شده بود که به غیر از ایشان که در آن همایش سخنرانی کردند اساتید و پیشکسوتان نیز جهت حل مشکلات کوههای ایران مخصوصا” قله دماوند سخنرانی کردند ولی نمی دانم چرا این برنامه ها ادامه پیدا نکرد .
    لذا در پایان آن جلسه هئیت کوهنوردی با آقای عبدلی رئیس وقت هئیت کوهنوردی استان به صورت خصوصی صحبت کردم و گفتم اگر هئیت کوهنوردی و فدراسیون کوهنوردی بخواهند من می توانم با کمک گرفتن و بسیج سازمانهای دولتی مانند سازمان حفاظت محیط زیست ؛ سازمان جنگلها و مراتع ؛ همچنین نهاد های مردمی مانند گروه های کوهنوردی ؛ تشکلهای زیست محیطی ؛ جراید و رسانه گروهی به حل مشکلات قله دماوند به پردازیم ؛ ایشان گفت ایده هایت را بنویس تا درجلسه فدراسیون کوهنوردی مطرح کنم در صورت مساعد بودن نظر فدراسیون آن برنامه را عملی کنیم لذا روز بعد با جناب آقای محمد جمادی مسئول طرح برنامه هئیت استان تهران ( ایشان نیز یکی از فعالان محیط زیست کوهستان می باشند که همیشه ایده ها و افکارشان در مورد محیط زیست کوهستان قابل ستایش می باشد ) در مورد پیشنهاد برگزاری روزی به نام روز ملی دماوند مشورت کردم ایشان استقبال کرد ولی گفت شاید هئیت کوهنوردی و فدراسیون با نام روز ملی دماوند مخالفت کنند ؛ آقای جمادی گفت ولی شما درخواست را برای فدراسیون بفرست تا ببینیم چه می شود لذا با نوشتن نامه ای به هئیت کوهنوردی استان تهران و فدراسیون کوهنوردی پیشنهادم را مطرح کردم در پشنهادم این موضوع را مطرح کردم اگر می خواهید قله دماوند و بقیه کوههای دیگر از مشکلات زیست محیط رها شوند باید کار فرهنگی عظیم انجام داد و اولین قدم جهت شروع کار فرهنگی باید یک روز به نام روز ملی دماوند نام گزاری شود و همچنین ستاد ملی روز دماوند تشکیل شود که این ستاد متشکل از نماینده سازمانهای دولتی (که به طریقی می توانند دربر طرف کردن مشکلات قله دماوند کمک کنند) و نمایندگان تشکلهای زیست محیطی و گروه های کوهنوردی باشد و این ستاد با برنامه ریزی های فرهنگی خود با کمک گرفتن از مردم و دولت با یک برنامه چند سال مشکل زباله های موجود در قله دماوند و اطراف آن را حل کند . پس از چند روز مذاکره با فدراسیون کوهنوردی از طرف فدراسیون اعلام شد که فدراسیون کوهنوردی مسئولیت نسبت به برگزاری این روز ندارد ولی هئیت کوهنوردی استان تهران خود می تواند این روز را برگزار کند. لذا از جناب آقای عبدلی خواستیم که این برنامه روز ملی دماوند را برگزار کنیم که ایشان از ما خواستند که روز ملی دماوند را طوری مطرح کنیم که حساسیتها بر انگیخته نشود .برای همین جهت اینکه ببینیم نظر افکار عمومی و مردم نسبت به برگزاری روز ملی دماوند چگونه است ازطرف روابط عمومی هئیت کوهنوردی استان تهران یک پیش خبر برگزاری روز ملی دماوند را به خبرگزاری ها ؛ روزنامه ها و صدا سیما ارسال کردیم و شماره تلفن هئیت را جهت اطلاع رسانی در خبرها اعلام نمودم فردای آن روز یعنی اولین روز خبر رسانی اولین روزنامه های که خبر چاپ نمودن روزنامه های جمهوری اسلامی ؛ همشهری ؛ ایران و اطلاعات بودن ؛ از طرفی رایو ورزش ؛ رادیو خبر و رادیو پیام و شبکه های یک و سه سیما نیز در چند نوبت خبر اعلام برگزاری روز ملی دماوند را اعلام نمودن همچنین خبرگزاری ها ایرنا و ایسنا نیز خبر روز ملی دماوند را به مدت دو روز در صفحه اصلی خود گذاشتن و در روز دوم تعداد زیادی از روزنامه های دیگر خبر را چاپ نمودند از طرفی صدا زنگ تلفن هئیت کوهنوردی برای لحظه ای قطع نمی شد و خیلی از تلفن کنندگان از اینکه ساعت ها تلفن هئیت اشغال بوده شکایت می کردن و همه دوست داشتن جهت نجات قله دماوند خدمتی بکنند لذا در سال 1383 روز ملی دماوند با همکاری اداره کل محیط زیست استان تهران و شهرداری تهران و هئیت کوهنوردی استان تهران و حضور بیش از هزار نفر کوهنورد حرفه ای جهت پاکسازی قله دماوند به قله صعود کردن این برنامه در اولین چهارشنبه مرداد سال 1383 با افتتاحیه مراسم در سالن تربیت بدنی شهرستان بومهن آغاز شد و همان روز کوهنوردان با صعود به بارگاه سوم و روز پنجشنبه قله را فتح نمودند و کار پاکسازی از ارتفاعات بالا شروع شد روز جمعه با بازگشت کوهنوردان از قله زباله های خود را به گوسفند سرا انتقال دادن یکی از نکات جالب در آن سال حضور خبرگزاری شبکه ماهواره ای اسپرت الجزیره بود که خبرنگار آن از شیعیان کربلا بود که علاقه ای زیادی به ورزش کوهنوردی داشت و از قله دماوند و ورزش کوهنوردی گزارش خوبی تهیه کرد .
    در آن سال تازه فهمیدم که مشکل قله دماوند فقط زباله نیست بلکه نابودی دشت شقایق ؛ برداشت پوکه های صنعتی بدون ارزیابی زیست محیطی ؛ چرای بیرویه دام در مراتع دماوند ؛ جاده کشی های اضافی ؛ ساخت بیرویه های ویلاها در مناطق اطراف دامنه های کوه دماوند و آب سد لار که از قله و دامنه های کوه دماوند سر چشمه می گیرند خطرات و مشکلات اساسی قله دماوند می باشند که این مشکلات تهدیدات جدی آن قله می باشد .
    به همین جهت در سالهای بعد نیز جهت برگزاری روز ملی دماوند و رفع مشکلات قله دماوند تلاش زیاد انجام شد . لذا در سال 1384 به پشنهاد آقای عباس محمدی از انجمن کوهنوردان ایران روز13 تیرماه که مصادف با آغاز جشن تیرگان و روز صعود افسانه ای آرش کمانگیر به قله دماوند می باشد به عنوان روز ملی دماوند نام گزاری گردید در آن سال با توجه به تغییر دولت و کمک نکردن فدراسیون کوهنوردی و هئیت کوهنوردی استان تهران و سازمان محیط زیست و دیگر نهاد ؛ این روز به صورت مردمی و با کمک اداره تربیت بدنی ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب برگزار شد در آن سال با در اختیار قرار دادن سه دستگاه اتوبوس توسط برادران سپاهی باعث شد که با تعداد صد کوهنورد و حدود 150 نفر از دوستداران محیط زیست برنامه روز ملی دماوند در آن سال برگزار گردد در آن سال با صعود کوهنوردان از روز چهار شنبه به قله و پاکسازی قله همچنین در هنگام بازگشت کوهنوردان از قله در دشت شقایق مورد استقبال فعالان و دوستداران محیط زیست قرار گرفتن و همه با هم در یک همایش در اختتامیه برنامه درحسینیه تکیه رینه برگزارشد و جناب آقای داود محمدی نویسنده کتابهای کوهنوردی در مورد تاریخ قله دماوند و داستانهای شاهنامه برای حاضرین سخنرانی کردند .
    در سال 1385 با تشکیل ستاد روز ملی دماوند در یکی از ساختمان اداره محیط زیست در خیابان خارک و جلسات ستاد با حضور استاد نظریان استاد کوهنوردی ؛ آقایان مشایخ ؛ رضاخانی ؛ بلوک ؛ دکتر خادم ؛ عباس محمدی ؛ یزدانی ؛ شمشکی ؛ حسین خانی ؛ اینجانب و بقیه دوستان کوهنورد برگزار شد که با توجه به دعوت از هئیت کوهنوردی استان تهران و فدراسیون هیچکدام در جلسات حاضر نشدند ؛ در آن سال با ” با استانداران و اداره کل محیط زیست و اداره کلهای منابع طبیعی و تشکلهای زیست محیطی و گروههای کوهنوردی هشت استان که قله دماوند در آنها قابل رویت می باشد جهت برگزاری جشن روز ملی دماوند ” مکاتبه شد در آن سال با حضور جناب آقای دکتر لنکرانی وزیر بهداشت و معاونین ایشان و هئیت همراه به نمایندگی از طرف هئیت دولت و برادران خادم از دانشگاه علوم پزشکی و نماینده مجلس و مقامات محلی استان مازندران و گروههای کوهنوردی و دوستداران محیط زیست از هشت استان مخصوصا” استان مازندرانی برنامه روز ملی دماوند که عبارت بود از یک صعود و پاکسازی و یک همایش در بخش رینه مازنداران برگزار شد و برنامه همایش از طرفی جناب آقای کیخسرو یزدانی به یاد بود برادر مرحوم شان شادروان سیاوش یزدانی یکی از جانباختگان قله دماوند در تالار ارشاد رینه برگزارشد در آن سال با توجه به بسیج عمومی دوستداران محیط زیست قله دماوند چند روز اخبار برگزاری روز ملی دماوند در صدر اخبار بود در آن سال با مکاتبه به شورای فرهنگ عمومی کشور جهت ثبت روز ملی دماوند اقداماتی انجام شد که سالهای بعد به نتیجه رسید .
    در سال 1386 با توجه به در خواست اداره ورزشهای همگانی استان مازندران جهت برگزاری یک همایش ده هزار نفری در روز ملی دماوند در بخش رینه دو ستاد جهت روز ملی دماوند یکی در تهران و دیگری در مازندران برگزار شد با توجه به مشکلات این همایش برنامه در 13 تیر ماه برگزار نگردید ولی انجمن کوهنوردان و جناب آقای یزدانی همایش روز 13 تیرماه در تالار ارشاد رینه با حضور اساتید ایرانشاسی برگزار گردید ولی همایش 10 هزار نفری در شهریورماه همزمان با تولد حضرت مهدی (ع) برگزار شد در این همایش تعداد 200نفر از کوهنوردان حرفه ای با صعود به قله و پاکسازی قله دماوند از زباله و همچنین با حضور ده هزار نفر از مردم استان مازندران در روزجمعه روز ملی دماوند را گرامیداشت
    و بلاخره در سال 1387 کوشش و تلاش دوستداران محیط زیست و کوهنوردان محیط زیست قله دماوند تا حوودی به نتیجه رسید در این سال جلسلت ستاد روز ملی دماوند در فرهنگسرای بهمن برگزار شد و کلیه برنامه روز ملی دماوند از طریق این ستاد پی گیری شد در این سال با توجه به پی گیری ثبت روز ملی دماوند به عنوان یک میراث طبیعی ؛ تاریخی و فرهنگی توسط سازمان میراث فرهنگی به در خواست کوهنوردان و دوستداران محیط زیست قله دماوند به جامع عمل رسید در آن سال سه برنامه همایش برای روز ملی دماوند برگزار شد اولین آن در مورخه 12 تیر ماه در فرهنگسرای بهمن برگزار شد و دومین آن در روز13 تیر ماه آن سال همایش مردمی در رینه در تالار ارشاد برگزار شد و سومین آن در مورخه 27 تیر ماه با حضور آقای مشای ریاست سازمان فرهنگی و معاونین ایشان ؛ جناب آقای کوشا دبیر کمیته ملی گردشگری سازمان میراث فرهنگی ؛ آقای کریمی استاندار مازندران و مدیران ارشد ادارت و سازمانهای دولتی استان مازندران رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران و کوهنوردان و دوستداران محیط زیست قله دماوند و مقامات محلی در پناگاه فدراسیون در پلور برگزار شد و دراین همایش آقای مشای گفتند قله دماوند و دامنه های آن رابه عنوان اولین میراث طبیعی ؛ فرهنگی و تاریخی ثبت ملی گردید و ایشان فرمودن جهت ثبت جهانی آن نیز اقدام خواهیم کرد و ایشان روز 13 تیرماه به نام روز ملی دماوند نام گزاری کردند و ایشان تلاش چند ساله دوستداران محیط زیست قله دماوند را بر آورده کردند

  8. اسدالله باقركاظمي

    باسلام من در اين فكرم كه اين نوحه سرايان و عذاداران قله دماوند اين قله را از نزديك ديده باشند من در اين چند روزه عمر اين را فهميده ام كه فقط نق زدن را خوب ياد گرفته ام و كار ديگري بلد نيستم آقايان آيا به آشغال اطراف دماند توجه كرده اند ايا يك پاكت پلاستيك از دامنه كوه برداشته ايد چرا از هر كاه كوهي ميسازيم من دماوندي هستم و اگر چنين چيزي حقيقت داشته باشد با يك نامه به مسئول يا مسئولان مشگل حل ميشود و نيازي به اين نوحه سرائي ندارد اون از انتخابات كه هنوز دامنه آشوبش فروكش نكرده و اين هم از دماوند كه فردا مثل انتخابات ميكنيم و بايد چند نفر از بين بروند تا ما دلمان خنك شود ما كي ميخواهيم دست از فتنه انگيزي برداريم چرا فكر زندگي خودتان نيستيد چرا اينقدر كه مساتل مردم برايتان مهم است به مشكلات خودتان توجه نميكنيد آيا اين حرف هاي شما واقعا براي رضاي خداست يا ميخواهيد خودي نشان بدهيد و انشاءالله دفعه بعد رئيس جمهور شويد آيا دلتان براي ايران سوخته يا نميدانم دنبال چي هستيد انشاءالله خدا همه ما را هدايت كند و اگر هدايت نشديم به زمين گرممان بزند والسلام

  9. محمد درویش نویسنده

    درود بر اسدالله باقر كاظمي … هموطن عزيز: متاسفانه موضوع شايعه نبوده و رسانه ملي نيز عمليات زيرسازي و مرمت اين جاده را پخش كرد. خوشبختانه با هشياري برخي مقامات از جمله معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست جلوي اين اقدام گرفته شد. جالب اين كه مسئول اين اقدام نيز روز شنبه گذشته در يك مناظره با آقاي اينانلو در شبكه 2 – برنامه روز از نو – شركت كرد و عملاً حرفي براي گفتن نداشت. حيرت من از اين است كه شما خود اهل دماوند هستيد و ترديد از حقيقت ماجرا داريد!! موفق باشيد.

  10. مهدی

    به نام آفریدگار مهربان

    خدا تمام نابخردان را به سراط مستقیم هدایت کنه.

    انشاالله

  11. سهیلا

    با سلام به تمامی دوستداران طبیعت زیبای سرزمین عزیزمان ایران.خیلی دوست دارم روزهایی که دوستان برای پاکسازی طبیعت شرکت می کنند رو بدونم و شرکت کنم.

  12. محمد درویش نویسنده

    درود بر شما.
    براي آگاهي در اين خصوص لطفاً با جناب عبيري گلپايگاني در كوهستان سبز تماس بگيريد:
    09125971268

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.