تدوين دانشنامه اسلامي- کشاورزي، منابع طبيعي و محيط‌زيست

با خبر شدم كه گويا قرار است دانشنامه‌اي با عنوان: «اسلامي – كشاورزي، منابع طبيعي و محيط زيست» در كشور تدوين شود. البته اين كه چگونه پيشوند اسلامي را مي‌شود در كنار واژگاني چون منابع طبيعي و محيط زيست آورد، خودش نكته‌اي است كه بايد نخبگان امر در اين حوزه توضيح دهند! ندهند؟ به هر حال ما حكومت اسلامي، مجلس شوراي اسلامي يا بانكداري اسلامي شنيده بوديم؛ امّا هر چه فكر مي‌كنم كه چگونه بايد منابع طبيعي اسلامي را تصور كنم، عقلم به جايي قد نمي‌دهد! مي‌دهد؟

بگذريم!

تصوير نامه دكتر عصاره به آقاي متقي در باره معرفي 12 نفر مزبور

فارغ از اين پرانتز دلپذير! خواستم بگويم كه نام 12 نفر از افراد صاحب‌نظر و متخصص در علوم مرتبط با منابع طبيعي به دبيرخانه اين دانشنامه معرفي شده است تا در صورت نياز به ارزيابي مقالات و واژه‌هاي تخصصي مورد استفاده در دانشنامه از اين دانش‌پژوهان استفاده گردد.

اسامي اين متخصصان عبارت است از:
1- دکتر حسين سردابي (متخصص جنگل و خاک)
2- دکتر حسن مداح‌عارفي (متخصص ژنتيک و رئيس بانک‌ژن منابع طبيعي ايران)
3- مهندس هاشم کنشلو (متخصص جنگل)
4- دکتر فرهنگ قصرياني (متخصص مرتع و محيط‌زيست)
5- دکتر مهدي فرح‌پور (متخصص مرتع و مرتع‌داري)
6- دکتر محمد خسروشاهي (متخصص علوم بيابان و کوير)
7- مهندس محمد درويش (متخصص علوم بيابان و محيط‌زيست)
8- دکتر مصطفي اسدي (گياه‌شناس)
9- دکتر سيدرضا طبايي‌عقدايي (متخصص ژنتيک و اصلاح نباتات)
10- مهندس محسن نصيري (متخصص در تکنولوژي بذر)
11- دکتر حسين حسين‌خاني (متخصص علوم چوب)
12- دکتر سيدابراهيم صادقي (متخصص حمايت و حفاظت از منابع طبيعي)

البته يك نكته‌ي ديگر هم بايد مي‌گفتم كه به خاطر آن 11 بزرگوار ديگر از گفتنش صرف‌نظر مي‌كنم! نكنم؟

10 فکر می‌کنند “تدوين دانشنامه اسلامي- کشاورزي، منابع طبيعي و محيط‌زيست

  1. شیوا شفاهی

    با سلام خدمت شما عزیز
    جناب درویش این آخر مدل است البته نمی دانم چرا از حقوقدان های اسلامی در حوزه محیط زیست استفاده نشده است .این را کم آوردن یا یادشون رفته حالا باید خدا را شکر کنیم یا ناراحت باشیم ؟!؟
    ما همه چیز این محیط زیست کشورمان درست شده بود مسئله اسلامی بودن کلمات و مطالب آن مونده بود که به میمنت حل شد
    ولی من یک نظریه دارم و آن این است من به کلیسا کاتالیک و پرتستان و ارتو دوکس و الی آخر امروز میل می زنم که خدای نکرده جناب پاپ از قافله عقب افنادگی پیدا کند
    ما براشون دانشنامه‌ای با عنوان: «مسیحی – کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست» و شاید هم انشنامه‌ای با عنوان: «یهودی – کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست»
    تدوین کنند. ولی این مورد آخر را فاکتور می گیریم رو همون واژه نامه و یا دانش نامه مسیحیت و محیط زیست کار می کنیم

    کسی نیست بگه حالا لطف شود اول مقاله و کتاب نوشته شود و امکان تحقیق ایجاد شود بعد در مورد شرعی بودن یا نبود کلمات صحبت کنیم
    در سالهای اخیر به امید خدای بزرگ مااصلا در کشور تحقیقات درست و حسابی نداشتیم

    جناب درویش با اجازه شما این مطلب را من لینک می کنم و ترجمه خواهم کرد برای اطلاع ملل عقب مانده اروپایی و امریکایی و در ضمن باید به کمسیون محیط زیست پارلمان اروپا بگم که چه نشستید ما گوی سبقت را دزدیم حالا بدوید تا از ما پس بگیرید
    ;-)

    پایدار باشید

  2. محمد درویش نویسنده

    درود بر شیوا شفاهی عزیز. من نمی دانم چرا ما همه چیز را سخت می کنیم؟ بارها گفته ام که عملکرد برخی از دوستان، بیشتر از برخی دشمنان به آیینی که دوستشان داشته اند، ضربه زده است! نزده است؟
    شاید برای همین باشد که خلیل جبران گفته است: «یک آدم منصف، شیطان را بیشتر ناراحت می‌کند تا یک میلیون معتقد نادان
    یا حق.

  3. شیوا شفاهی

    با درود آقای دروریش عزیز
    من کمی این فارسی نم کشیده و راستش معنایی «یک آدم منصف، شیطان را بیشتر ناراحت می‌کند تا یک میلیون معتقد نادان.» را نمی فهمم!؟
    من اشتباه کجا کردم را نمی فهمم. والا راست مطلب با من در سازمان به عنوان یک خارجی ایرانی بد رفتار شده است که در این سوی آب ها اینقدر به من بعنوان یک خارجی وافعی بد رفتار نشده است. تازه رو سرشون هم می گذارند و کلی به آدم ارج می گذارند.
    در ضمن بگم که من هم با این داستان واژه نامه کلی در دنیایی زیست شناسی با جناب دکتر ابراهیمی پروفسور و مدیر گروه محترم گروه زیست شناسی دانشگاه تهران مسئله داشتیم حالا آمدیم خودمون را کردیم قاطی آدم حسابی ها کنیم که به سلول نگویند یاخته .اینجا می خواهند اسلامی کنند این داستان را .
    من پوزش می خواهم اگر حرف بدی زدم و در ضمن بگم فقط یک روز این اساتید محتر م ما را اگر رویت می کردید و در بحث های مقایسه ای شرکت می کردید بعد …
    با درور بر شما

  4. محمد درویش نویسنده

    نه! شما حرف بدی نزده اید. آنهایی که دوست دارند همه چیز را از نگاه ایدئولوژیک ببیند و حتا ترافیک را هم با پیشوند “اسلامی” خطاب کنند، بد عمل کرده و می کنند. آنها مصداق سخن جبران خلیل جبران نازنین هستند.
    باز هم ممنون از لطف و همراهی سزاوارانه تان.

  5. اشکار

    به به به به مبارک است انشالله!
    حق التعلیف چقدری است؟
    درویش خان دست ماراهم بگیر جایی مشغولمان کن

  6. علوی

    با سلام
    گویا در اینجا برداشت نادرستی صورت گرفته است . من برای تنویر افکار عزیزان توضیحی ارائه می کنم تا بدون اطلاع از حقیقت ماجرا پیش داوری نکنند.
    هدف از تدوین دانشنامه اسلامی کشاورزی و منابع طبیعی تدوین دانشنامه ای است که تحقیقات و پژوهش های دانشمندان اسلامی و ایرانی را در گذشته پیرامون موضوعات کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست به تصویر بکشد نه این که بخواهد مثلا جنگل را اسلامی کنند. فراموش نکنیم که اندیشوران اسلامی در گذشته تحقیقات ارزشمندی در موضوعات یاد شده داشته اند که یا فراموش شده اند ویا غربیان آن را به اسم خود مصادره کرده اند. بنابراین حرکت دانشنامه اسلامی کشاورزی در مسیر معرفی دستآوردهای علمی و پژوهشی دانشمندان اسلامی و ایرانی به جامعه بشری است. حال چرا احیای بخشی از هویت و فرهنگ گذشته به برخی ها بر می خورد من نمی دانم.

  7. عبدالله

    سلام
    من 2 سال بعد از آخرین نظر این پیام رو درج می کنم.
    ممنون از توضیحات جناب علوی.
    سایر دوستان عزیز لطفا اسلام در مورد هر جزئ و کلی برای ما برنامه دارد. اینکه در مورد پیاده سازی آنها مشکل داریم به اسلام ربطی ندارد بلکه این ما هستیم که در این زمینه به خداوند و دینمان باور حقیقی نداشته و فرهنگ و زندگی و تمدن مدرن و علوم جدید و … ما رو از همه داشته هامون غافل کرده است. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.