فیلم سعید نبی شهید شد و شگفتا که همه سکوت کردند!

  سعید نبی را از زمان نمایش فیلم فرهاد ورهرام عزیز در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، می‌شناسم. جوانی سختکوش، صریح‌اللهجه و مسلط به سینمای مستند یافتمش که حرف زیادی برای گفتن دارد.
    اخیراً تقریباً همه‌ی اهالی وبلاگستان با اطلاع‌رسانی کم‌نظیر سعید، دریافتند که قرار است پخش مجموعه‌های مستندی که او در باره‌ی طبیعت ایران ساخته است از شبکه اول سیما آغاز شود؛ حتا چند تن از دوستان در وبلاگ‌هاشان این خبر را منتشر هم کردند، از جمله باید به سید محمد مجابی و سام خسروی فرد و محسن تیزهوش اشاره کنم. سبزپرس هم گزارش کرد که پخش مجدد این برنامه مستند در روز پنج شنبه اتفاق خواهد افتاد.
    اما چنین نشد، با نبی تماس گرفتم، او نیز خود شوکه شده بود و قول پیگیری داد. جالب آن که پیامکی از او دریافت کردم درست 5 دقیقه بعد از زمانی که قرار بود این مجموعه در صبح پنج‌شنبه بازپخش شود:  در آن پیامک نوشته بود که حتماً آن را ببینید!
    که البته برایش نوشتم که اصلاً پخش نشده!
    بگذریم …
    نکته عجیب‌تر ماجرا که نمی‌شود از آن گذشت، آن است که هر چه در دنیای وبلاگستان گشتم، نتوانستم حتا یک یادداشت کوچک در مورد این مستند از زبان کسی که آن را دیده است، بیابم. حتا آدم‌هایی مثل سید محمد مجابی و محسن تیزهوش عزیز هم که پخش این فیلم را پیش‌آگهی کردند و نوشتند که به تماشای گنجینه تتیس خواهند نشست، ننشستند و خودشان آن را ندیدند و یا دیدند و در موردش کلمه‌ای ننوشتند! آن هم به رغم درخواست سعید نبی از همه برای نقد و تحلیل فیلمش.

    واقعاً چرا؟
    آقایان! خانمها! من دارم هشدار می‌دهم که وضع‌مان خیلی خراب است! نگویید نگفتم ها …

19 فکر می‌کنند “فیلم سعید نبی شهید شد و شگفتا که همه سکوت کردند!

  1. محسن تیزهوش

    در این مورد هر چه بگویم بهانه ای بیش نیست…زیرا با تمام وجود دویدم اما تنها 5 دقیقه پایانی را دیدم…
    تمام امیدم تکرار این مجموعه بود که متاسفانه تکرار نشد…البته هنوز هم دیر نشده و این مجموعه همچنان زنده است و امیدوارم که شهید هم نشود…

  2. محمد درویش نویسنده

    درود بر محسن عزیز … اتفاقاً من هم به امید پخش مجدد آن در روز پنج شنبه بودم. چون سه شنبه را به اروند قول داده بودم که او را سینما ببرم! خلاصه “حلقه های ازدواج” سبب شد تا گنجینه تتیس را نبینم! عوضش با دیدن خنده های مستانه اروند در حین نمایش فیلم، احساس گناهم کمتر شد و امیدوارم سعید نبی هم از گناه همه اعضای گرین بلاگ بگذرد!

  3. منم آرش

    استاد ما اینور آبی ها فرصتی برای دیدن این شهید پیدا می کنیم یا نه احتمالا؟ شما که اونورین از مدیرانش سوال کنین.نمیکنین ؟ :)

  4. نفیسه ب.

    سلام… من دیدم. و منتظر قسمت های بعدی اش هستم. در مورد نقد و تحلیل اما خب فعلا بی سوادتر از این حرف هام! اما آنچه که مسلم است دیدن چنین مجموعه هایی از سیما تاثیر زیادی می تواند داشته باشد. کاش مثل خیلی برنامه های دیگر یک سایت یا وبلاگ هم برایش بسازند تا کسانی که دیدن برنامه را از ذست داده اند بتوانند متن آن را بخوانند یا حتی خودش را دانلود کنند و در همان جا در موردش به بحث بپردازند.

  5. محمد درویش نویسنده

    درود بر نفیسه عزیز …
    خوشحالم که بالاخره یک نفر آن را دیده است! دیگه یواش یواش داشتم شک می کردم به اصل داستان.
    پیشنهاد خوبی داده ای. فعلاً که آقای نبی وبلاگ خودش را هم پاک کرده است! از بسکه امنیت پس از بیان وجود دارد! ندارد؟
    با این وجود امیدوارم مسئولین شبکه یک به بینندگان خود احترام نهاده و چنین کاری را انجام دهند.

  6. یاسرانصاری

    البته جناب درویش، سبزپرس پیشتر از آن هم، برای اولین بار خبر را کار کرد و تاکیدا خبر تکرار آن را هم همچنین
    با سپاس از دغدغه های سبزتان و این احساس مسئولیت بی همتا.

  7. محمد درویش نویسنده

    درود بر یاسر عزیز …
    سبزپرس کارش درسته یاسر جان … ما همه به وجودش افتخار می کنیم و برای بالندگی بیشترش دعا.
    زنده باشی رفیق من.

  8. امير سررشته داري

    درويش جان تمام تلاشم را كردم و حتي درست راس ساعت مقرر به پاي اين جعبه جادويي هم رسيدم ولي با فريادهاي صدرا براي ديدن بن10 در Cartoon Network فقط توانستم پا به فرار گذاشته و به ظرفشويي! ادامه دادم.

  9. سروی

    من فقط تبلیغ قسمت بعدی را دیدم که ظاهرا قرار است در مورد تالاب انزلی باشد .

  10. محمد درویش نویسنده

    بله … قسمت بعدی قرار است ساعت 19:30 پخشود و گویا آ« طور که سعید می گوید، بهترین قسمت این مجموعه هم هست.
    درود …

  11. سروی

    خوب الیته هرچه به گیلان عزیز م مربوط بشود جز’ بهترین ها قرار می گیرد .نمی گیرد؟

    پاسخ:

    گيلان هرگز به اندازه استحقاقش مورد توجه مركز نشين ها قرار نگرفته … اميدوارم روزي گيلان و گيلاني نشان دهد كه چرا اين خاك در خود بزرگ مرداني چون ميرزا كوچك خان و دكتر حشمت را پرورش داده است.
    درود …

  12. هومان خاکپور

    با این ترازوتون جرم ما رو هم حساب کنین؛ نه دویدم و نه قرار بود تکرارشو …

    پاسخ:

    خلافت خيلي سنگينه رفيق … به قول داريوش: در حد خلاف آشپزخونه اي!!

  13. سروی

    یکی از بزرگترین مشکلات گیلان این است که اکثر مدیران ارشدش گیلانی نیستند . استاندار فعلی هم اگرچه گیلانی است اما مدت زیادی در گیلان نبوده و به نظر نمی اید خیلی قلبش برای گیلان بتپد وگرنه این همه کاستی در گیلان نبود . حتی مرکز استان هم مشکلات ریشه ای و فراوانی دارد .
    راستی اقای اینانلو امروز در برنامه ی روز از نو یه مستند در مرد تالاب های گیلان نشون داد . کافی نبود اما خوب ، بد هم نیود . بیشتر پرنده ها رو نشون داد و البته گفت که ادامه دارد .

  14. محمد درویش نویسنده

    نگاه كن در آمريكا يك دورگه آفريقايي تبار مي شود رييس جمهور و يا وزير انرژي آنجا – اسيو چاو – يك چيني تبار است. خود كلينتون ها ، اسكاتلندي هستد و …
    به نظر من مشكل گيلاني ها فراتر از اين است كه آيا مديراني بومي بر آنها مديريت مي كند يا نه؟
    مشكل اصلي اين است كه عدالت محوري در اين كشور وجود ندارد و همواره منافع بخشي و جزيره نگري بر منافع ملي ارجحيت داشته. مشكل گيلان اين است كه مزيتهاي نسبي استان شناسايي نشده اند و هنوز فكر مي كنند با كوبيدن بر طبل كشاورزي ناپايدار مي توان مشكل معيشت مردم را حل كرد. زيبايي هاي گيلان به مراتب چشم نواز تر از تركيه است. اما نگاه كن فاصله را …
    درود بر سروي عزيز.

  15. سروی

    بله . همه ی حرفهایتان درست است . بعد از برف سنگینی که چند سال پیش آمد خیلی از کارخانه های شهر صنعتی رشت آسیب دیدند اما هیچ کمک موثری برای از سر گیری فعالیت های آنها انجام نشد .

    کشاورزی؟ کدام کشاورزی؟ گیلان پر از برنج خارجی ى ارزان است .انگار کسی می خواهد تیشه به ریشه ی برنج شمال بزند .
    خودم دهها چایکار را می شناسم که ضرف همین یکی دوسال باغ چایشان را به بساز بفروشها داده اند تا بتوانند با پول زمین ، ماشین بخرند و مسافرکشی کنند . آن هم کسانی که نسل اندر نسل چایکار بوده اند . دلیلش را هم می توانید در اعتراض های دست جمعی چایکاران ببینید و بشنوید. چای خارجی فراوان و ارزان است . دولت برگ چای را یا نمی خرد یا بسیار ارزان می خرد . زیر بار وام های عقب افتاده هستند و … در مقابل همه ی اینها ویلا ساز ها پول خوبی می دهند. تازگی ها به جای چای ، از زمین های لاهیجان ویلا سبز می شود .

  16. محمد درویش نویسنده

    مساله این است که این کشاورزی سنتی موجود اصلاً قابلیت رقابت ندارد و به جز تخریب کارمایه ها و فرسودن روح و جان کشاورزان ارمغان دیگری ندارد. چرا باید با مصرف 3 متر مکعب آب، یک کیلو برنج برداشت کرد؟ درد این است.
    درود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.