استاندار چهارمحال بختیاری: چندین بار رکورد بتن‌ریزی در سد کارون 4 شکسته شده است!

    دیروز رجبعلی صادقی، استاندار نستوه دیاری که یک دیده‌بان شجاع به نام هومان خاکپور را در دل خود پرورانده است؛ به ملاقات با بلندترین و بتنی‌ترین و عظیم‌ترین و گران‌ترین ( و … چند تا دیگر ترین) سد ایران، یعنی کارون 4 شتافته تا به ستایش از این سازه‌ی غول‌پیکر سیمانی بپردازد و آرزو کند تا استان چهارمحال بختیاری به سدسازترین یا سددارترین استان کشور بدل شود!
    یک نکته‌ی عجیب در سخنان عالی‌ترین مقام اجرایی چهار محال و بختیاری – که در غیاب وزیر نیرو – وظیفه‌ی تعریف و تمجید از صنعت سدسازی کشور را به صورت داوطلبانه و مشتاقانه و صمیمانه و خالصانه برعهده گرفته بود – ماجرای بتن‌ریزی‌های بی‌سابقه و رکوردشکنانه‌ی این سد بوده است که به نقل از ایشان ذکر شده: «تاکنون در اين سد دو ميليون و200 هزارمترمکعب بتن‌ريزي صورت گرفته و چندين بار رکود بتن‌ريزي کشور شکسته شده است!» در عظمت حجم بتن ریزی این سد، کافی است بدانیم حجم کل بتن‌ریزی در بلندترین سازه‌ی کشور، یعنی برج میلاد، فقط 63 هزار متر مکعب بوده! یعنی در سد کارون چهار، 35 برابر بیشتر از برج میلاد از بتن استفاده شده است!
    کاش حضرت استاندار این را هم اضافه می‌کرد که یکی از دلایل این رکورد شکنی چندین باره، همانا دوبار سیل آمدن و کل تأسیسات را با خود بردن بوده است؛ رخدادی که 200 میلیارد تومان ( حدود 40 برابر بودجه سالانه‌ی بزرگترین نهاد متولّی تحقیقات منابع طبیعی در کشور!) خسارت برجای نهاده است.
    همچنین کاش جناب استاندار اشاره می‌کردند که این انرژی برق‌آبی به قیمت تلف شدن چند میلیون اصله از درختان ارزشمند زاگرس بدست خواهد آمد؟
    و سرانجام:
    کاش آقای رجبعلی صادقی می‌دانستند که راه‌های ساده‌تر، کم‌خرج‌تر و پاکیزه‌تری هم برای تولید برق در استان وجود دارد که عوارض سنگین سدسازی را هم ندارد؛ را‌هایی چون استحصال از انرژی لایزال خورشید.

    لطیف جان تو بگو: واقعاً شکستن رکورد بتن‌ریزی را هم می‌شود به عنوان یک افتخار برای یک استاندار به ثبت رساند؟!

17 فکر می‌کنند “استاندار چهارمحال بختیاری: چندین بار رکورد بتن‌ریزی در سد کارون 4 شکسته شده است!

  1. salar

    باسلام دوست عزیز

    وبلاگ خوبی داری ولی اگه می خواهی بازدید وبلاگت بالاتر بره بیا تو لینک باکس جنرال ها ثبت نام کن تا بازدید هات 2 برابر بشه لینک باکس جنرال ها در انجمن گفتگوی جنرال ها می باشد که پیچ رنک این انجمن 1 می باشد برای اطلاع بیشتر بهwww.generalha.ir مراچعه کن

    موفق باشی

  2. اشکار

    وقتی به این راحتی این میزان سرمایه را دورریز می کنند (احتمالا بیشتر هم بوده)و کسی پاسخ گوی سازمان بازرسی کشور نیست انتظار طرح های آبخیز داری خطاست
    (نه در قندان ما قند و نه در چای دان ما چای است
    سخن از مبلمان گفتن بسی چرت است و نا مربوط!)
    راستی پول درختان قطع شده به کدامین جیب می رود؟

    پاسخ:

    عجب شعر معری بود! نبود؟

  3. حسن

    سلام……………استاد

    پاسخ:

    ما اینجا استاد نداریم حسن جان! مطمئنی نشانی را درست آمدی؟

  4. هومان خاکپور

    درود بر محمد همیشه بیدارمان … ظاهرا” بارندگی های اخیر و گل آلودگی شدید رورخانه بازفت و عدم آمادگی مردم! سبب تآخیر در آبگیری و موکول شدن آن به اسفندماه شده است …
    ضمنا” سدهایی که آقای استاندار بر آن اساس به دنبال کسب لقب سددارترین برای استان می باشد همگی در مناطق جنگلی استان(307000 هکتار جنگل استان از 1643000 هکتار) احداث خواهند شد! این هم یک رکورد دیگر؛ نه؟

  5. شقایق

    من در مورد ادعای آقای صادقی با یکی از مهندسین دست اندر کار شرکت پیمانکار این سد صحبت کردم ,
    جالبه که بدونین برای ایشان هم افتخار امیز بود !!

    البته می گفتند در بین سازه ها ؛مقایسه برج میلاد و سد بتنی از نظر مقدار بتن کار درستی نیست و در آمار سد های بتنی بیشترین برآورد بتن را دارند.

  6. نيما

    سلام عزيز دل، به قول آذري زبانها« بيلَ ديگ، بيلَ چغندر» يعني چنين ديگي يك چنين چغندري را هم مي‌خواهد! بدون شك اگر مي‌شد اسمشون را در كتاب ركوردهاي گنيس هم درج مي‌كردند! البته به عنوان ناآگاه‌ترين‌ها!!

  7. عبداللطیف عبادی

    من الان این پست را دیدم! (یعنی چندین روز بعد از نوشتنش) . استاندار میتواند به هر چیزی افتخار کند . بتون ریزی که سهل است ، می تواند به مقدار کوههای موجود در استانش هم استناد کند تا خودش را معتبر جلوه دهد . آمارسازی و بازی کردن با ارقام در همه جای دنیا مرسم است. استاندار قبلی خوزستان از اقوام اشنایان ما بود . برای پرکردن کارنامهء کاری اش مقدار آب موجود در رود کارون را هم محاسبه میکرد . در ممالک مترقی دنیا مقامات محلی افتخارشان به ساخت محیط زیست است ، در ایران افتخارشان ویران کردن محیط زیست و ساخت سدهای بیهوده و تبلیغاتی شده است .

  8. محمد درویش نویسنده

    درود بر لطیف عزیز … متاسفانه شتاب تخریب در چهار محال بختیاری بسیار بالاست. امروز هومان خبرم کرد که 60 هزار درخت بلوط دیگر به بهانه جاده کشی برای روستایی که 200 نفر جمعیت هم ندارد قطع شده است!
    وای برما …

  9. رحیم

    با سلام
    تولید برقابی در کشوری که یک سوم میانگین بارش و تبخیر سه برابری را دارد اوج حماقت و خیانت است ( سه برابری تبخیر اب ذخیره شده + کاهش تولید کشاورزی + سنگین شدن اب بر اثر تبخیر و…) نزدیک به بیست سال است که با ارائه طرح هایی کامل به تمامی مسئولین جوابی نگرفتم دلیلش هم اینه که همانانی که پست دارند با واسطه صاحبان شرکت های اجرائی میباشند . دوره های ماهنامه صبح اقای مهدی نصیری در مورد سد سازی ها و دادگاه های ایشان را ملاحضه بفرمائید تا متوجه شوید اینجا ایران است کشور روابط خانوادگی سیاسی با چاشنی ریا و تزویر

  10. رحیم

    گرگان – سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تبخیر آب در ایران سه برابر جهان است بنابراین مدیریت منابع آب در کشور ما امری حیاتی و ضروری تر از سایر کشورهااست. محمد حسین انصاری فرد در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: درحال حاضر میزان ریزش آب در کشور 300 میلیارد مترمکعب بوده که 100 میلیارد مترمکعب آن ذخیره سازی می شود.
    این از نقل قول متولیان ( جستجو کنید هم امار خود اقایان و هم امار جهانی را بدست میاورید )ولی سادهترین را دیدن واقعی میباشد اکثریت سد های با ظرفیت بالای کشور در خوزستان و حداکثر ارتفاع (تراز ) 600متر احداث شده یعنی حدود 900 متر پایینتر از ارتفاع مناطق مرکزی که نیاز شدید به اب دارد .

  11. رحیم

    معدل گرمای خوزستان هم مشخص میباشد . یک سطل پر از اب را 24 ساعت در دمای بالای 45 درجه بگذارید تا واقعیت شدت تبخیر در خوزستان اشکار گردد . راهکار های فراوانی جهت تامین اب و تولید برق وجود دارد ولی این اقایان کننده نبوده و نخواهند بود . اگر فراقت حاصل شد و توانستید ش تلفن بگذارید تا ارتباط حضوری مهیا شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.