200 هکتار از بیشه‌‌های مارون در آتش سوخت!

بنا بر اطلاعی که یکی از هموطنان عزیز ساکن در بهبهان در اختیار نگارنده قرار داده است، متأسفانه بیش از ۲۰۰هکتار از بیشه‌های بکر و غنی سواحل رودخانه مارون در استان خوزستان روز چهارشنبه – 5 خردادماه 1389- دچار آتش‌سوزی شده است. گزارش‌های رسیده حکایت از آن دارد که شدت آتش‌سوزی و گسترش آن به نحوی بوده که شعله‌هایی با ارتفاع بیش از 20 متر از دل این رویشگاه به آسمان زبانه کشیده است. گفتنی آن که ارتفاع درختان منهدم شده در این بیشه‌زار به 10 متر می‌رسیده است.

چندی پیش هم حادثه‌ی انفجار چاه نفت شماره 104 مارون، یک فاجعه‌ی محیط زیستی دیگر در منطقه پدید آورد.
از ایلام هم خبر می‌رسد که سرانجام پس از چهار روز از شروع آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های منطقه‌ی ملکشاهی، مأموران اطفاء حریق خود را به منطقه رسانده تا کار مهار آتش را آغاز کنند!
آیا این سرعت عمل – به نظر شما – در سال همت مضاعف، اندکی کند نیست؟!

6 فکر می‌کنند “200 هکتار از بیشه‌‌های مارون در آتش سوخت!

  1. سعادتی

    بسیار ساده اتفاق افتاد: کشاورزان به سبک و سیاق دوران گذشته ، زمین را پس از برداشت محصول آتش زده بودند… کمی باد وبیشه هایی در همین نزدیکی… به همین راحتی! گفتم مگر جهاد کشاورزی به کشاورزان روستایی آموزش نمی دهد گفتند: با این کارمندان تنبلی که دارد؟ و حالا ترمیم بیشه به عهده ی کیست؟ پیشگیری از تکرار حادثه را چه نهادی مدیریت می کند؟ محیط زیست چکاره است در این آتش سوزی؟ و ؟؟؟؟؟

  2. محمد درویش نویسنده

    همیشه همین طور است …
    بسیاری از مصیبت ها و فجایع در اثر یک سهل انگاری احمقانه رخ می دهد.
    ممنون که خبرم کردید.
    اگر تصاویری از این فاجعه به دستتان رسید، خوشحال می شوم که برایم بفرستید.

  3. هومان خاکپور

    با توجه به بارندگی های بهاره نسبتا” خوب در برخی مناطق کشور، پوشش مرتعی و زیراشکوب جنگلی نسبتا” خوبی ایجاد شده است که خطر وقوع حریق این مناطق را به شدت تهدید می کند. لذا همکاری مردم و رعایت اصول ایجاد آتش در جنگل و مرتع – در شرایط ضروری – بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

  4. شقایق

    چه خبر نگران کننده ای ؛ امیدورام آموزش و خرد جلوی وقوع دوباره این دست حوادث را بگیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.