برنامه اقدام ملی مقابله با بیابان‌زایی ایران کجاست؟!

جمهوری اسلامی ایران در شما نخستین کشورهایی بود که در سال 1375 به پیمان (کنوانسیون) مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل متحد پیوست و این پیوستن به تأیید مجلس شورای اسلامی هم رسید.
بر اساس ماده‌ي 10 لايحه‌ي الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به این پیمان جهانی، كشورهاي متعاهد مي‌بايست داراي برنامه‌ي مشخصي تحت عنوان برنامه‌ي اقدام ملّي باشند؛ برنامه‌اي كه دستيابي به آن خود در گرو شناسايي عوامل مؤثر در بيابان‌زايي و معرفي منابع لازم اعم از فني، مالي و انساني است. آشكار است كه پويايي اين هدف و كيفيت برتر و به روز آن، هنگامي قابل دفاع خواهد بود كه دولت جمهوري اسلامي ايران از تمامي تمهيدات و ظرفيت‌هاي پژوهشي، آموزشی و اجرایی درون و برون كشوري قابل حصول بهره‌مند شده و ابزارهاي كاربست آن را به درستي در برنامه‌ي اقدام ملّي تدارك ديده باشد.

با این وجود – همان طور که ملاحظه می کنید – امروز که به سایت UNCCD به عنوان مرجع جهانی این موضوع مراجعه کردم، با کمال حیرت متوجه شدم که گزارش ایران، ظاهراً مورد تأیید این مرجع جهانی هنوز قرار نگرفته است! آن هم در حالی که بیش از 6 سال از نگارش آن می‌گذرد!
آیا کسی می‌داند چرا؟!

10 فکر می‌کنند “برنامه اقدام ملی مقابله با بیابان‌زایی ایران کجاست؟!

  1. آرین

    سلام دوست عزیز،
    وبلاگ خیلی خوبی دارید، اگه خواستید می تونید به وبلاگ منم سر بزنید و اگه مایل به تبادل لینک هستید منو با نام (بــــــزرگــــــــتـــریـــن مــرجـــع دانــلـود رایـــگـــان) لینک کنید و بعد به من خبر بدید تا منم شما رو لینک کنم.
    موفق باشید

  2. مسعود

    وقتی می خواهند بیابان “زدایی” کنند !
    بهتر از این هم نمی شود !!
    این قسمت که ایران جز ء اولین کشورهای پذیرنده ی این مساله است ، برای من همیشه جالب بوده !
    انگار درست شروع کرده ایم و مابقی راه را اشتباه
    رفته ایم!نرفته ایم !!؟

    پاسخ:

    بله ظاهراً رفته ایم!

  3. فلورا

    به قول ناصرالدین شاه “همه چیزمان به همه چیزمان میآید” عزیز، نمی آید؟

  4. دانش

    آقا اجازه…, ما میدونیم…, بخاطر این بوده که ما اومدیم یه خودی نشون بدیم و بگیم که ما هم بلدیم “بیابان زدایی” کنیم, ولی بعد از اینکه پیمان رو بستیم, دیدیم ای بابا…, این که خیلی خرج داره…

    برای همین هم, رفتیم دنبال سد سازی, چون دیدیم مداخلش! خیلی بهتره و میتونیم کلی زمین به قیمت تقریبا” مفت از مردم بخریم و بعد که دریاچه های پشت سد ها درست شد, در کنارشون ساخت و ساز کنیم و ویلاهای خوب خوب بسازیم.

    یه وقت به خودمون اومدیم که دیدیم ای وای…, برنامه ی “بیابان زدایی” یادمون رفته, ما هم دیگه قیدشو زدیم.

  5. محمد درویش نویسنده

    از قضا این سوال را امروز از آقای مهندس عبدی نژاد، مدیرکل دفتر امور بیابان مطرح کردم که ایشان هم تعجب کردند!!
    درود بر هومان عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.