لودرها را رها کنید؛ لوله های گاز عسلویه را بگیرید!

مصیبت طغیان سوسک‌های چوبخوار و خشکسالی، ریزگردهای عربی و جاده‌کشی‌های وزارت راه و سدسازی‌های وزارت نیرو کم بود که حالا باید تن رنجور و بیمار و فرتوت بلوط‌ستان‌های زاگرس در دنا، به دلیل آغاز دوباره عمليات اجرايي انتقال لوله گاز عسلویه هم بلرزد؟ آن هم به رغم مخالفت صریح دکتر محمدباقر صدوق، معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست!
هفتم خرداد ماه، یعنی 38 روز پیش در همین تارنما هشدار دادم که قرار است، 15 هزار درخت 200 ساله بلوط در جنگل‌های دنا در نوبت اعدام قرار بگیرند. حالا امّا روزنامه همشهری امروز خبر داده است که 15 هزار غلط است! باید آن را ضرب در 2 کرد!!
همین!

26 فکر می‌کنند “لودرها را رها کنید؛ لوله های گاز عسلویه را بگیرید!

  1. محمد درویش نویسنده

    ساده است! باید بگردیم و در آن 93 درصد از مساحت خاک ایران که عاری از جنگل است، لوله گاز را عبور دهیم!!
    به نظر شما این کار مشکلی است؟

  2. مسعود

    منظور من این بود که برای مقابله با این نابخردی چه باید کرد؟برای این که این پتانسیل بالقوه ی اعدام ِ بی محابای درختان ، بالفعل نشود!

    پاسخ:

    باید زنجیر انسانی تشکیل داد … افسوس که … بگذریم!

  3. محمدامین

    آقای درویش از اصطلاح من در آوردی و غیر علمی و غیرصحیح ریزگردهای عربی تان اصلا خوشم نمیآید اینگونه اصطلاح سازی متبادر کننده بسیاری از موضوعات نامطلوب به ذهنهای هوشیار است.لطفادر اصطلاح سازی به حساسیتهای اقوام و ملل همسایه دقت نمائید.

    پاسخ:

    درود بر شما … آخرین پژوهش های صورت گرفته توسط دکتر حسین آخانی تآیید میب کند که اغلب این ریزگردها منشا تالابی داشته و متاثر از چشمه های تولید گرد و خاکی در بین النهرین است که سابقاً دارای بوم سازگانی آبی و تالابی بوده اند. مطالعات مرکز حفاظت خاک و آبخیزداری هم نشان از چندین برابر شدن کانون های بحرانی فرسایش بادی در عراق و سوریه در طول دو دهه گذشته است.
    بنابراین، دلیل ناراحتی تان قابل درک نیست.
    درود بر شما

  4. سروی

    بعضی وقت ها فکر می کنم اگر در کشور ما نفت و گاز وجود نداشت ، شاید ملت شادتر و خوشبخت تری بودیم!

    الان خوشبینانه نگاه کردم و خودمان را ملت شاد و خوشبختی فرض کردم!

    30 هزار درخت در نوبت اعدام؟!
    وای از روزی که مادر طبیعت ، به خون خواهی از فرزندانش بلند شود .

    پاسخ:

    خشک شدن همزمان تقریبا همه تالاب های کشور و پاشیده شدن گرد بر سر ایرانیان و گرمای بی سابقه هوا و خشک شدن چاه ها و کاریزها و نشست زمین و آلوده شدن رودخانه ها و … همه و همه نشان می دهد که مادر طبیعت اقدامات تنبیهی خود را شروع کرده است! نکرده است؟

  5. فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی

    آقای درویش عزیز،
    در اروپا معمولا زمانیکه ضرورت ایجاب میکند که بخشی از طبیعت را نابود کنند، بایستی اجازه رسمی بگیرند. قانون زمانی این اجازه را صادر میکند که به ازای هر واحد طبیعی که قرار است از بین برود 2،7 واحد مشابه جایگزین از پیش عرضه گشته و زمانی برابر 15 تا 18 ماه نیز از تاریخ عرضه کردنش گذشته باشد.
    علت ضریب 2،7 که من نمیدانم چرا اینعدد چرا کمتر نه و یا بیشتر نه (اما این عدد وجود دارد و تعیین کننده است) این میباشد که گویا بنا بر آمار از هر دو ممیز هفت واحد تنها یک واحد به حالت آن واحد طبیعی میرسد که قرار است بنا به ملاحظاتی نابودش کنند.

    اینکه لوله گاز یا نفت را از جای دیگر بکشند، ممکن است با حساب معادلات و محاسبات فیزیکی و یا فنی جور نیاید. پرسش اینستکه آیا در ایران ما نیز قانونی داریم که برای همه بدون چون وچرا از پیش لازالاجرا باشد و مانع از آن گردد که معادلات طبیعی از حالت توازن خود خارج شوند؟
    معمولا نیز شرکتها شخصی را در استخدام خود دارند تا به اینگونه موارد رسیدگی صادقانه کرده و خود شرکتها نیز در برابر قانون و مردم جوابگو هستند.

    شاید پاسخ به این پرسش میتواند جوابگوی نیازهای طبیعی و اقتصادی ما باشد.

    موفق و پیروز باشید.
    فرهنگی-تاریخی-صنعتی

    پاسخ:

    ممنون فرهاد جان. راهکار بسیار ارزنده ای است که اگر در ایران اجرایی شود؛ بیشک یا کشور گلستان می شود و یا اصلن تخریب جدیدی صورت نمی گیرد.
    درود …

  6. فرهنگی‌ - تاریخی‌ - صنعتی

    این را نیز اضافه نمایم که در زمان عرضه کردن واحد طبیعی جایگزین (مثلا درخت) کیفیت این واحد بایستی حتما به تایید کارشناسان( یک کارشناس نه بلکه بیشتر) متعهد و باتجربه و آگاه رسیده باشد.

    برای مثال اگر قرار است درخت سروی را بیندازند، نمیتوان بجایش درخت گردو عرضه نمود و دلیل نیز آورد که گردو باارزشتر است.

    اینجاست که در برابر احکام طبیعی که برفرض درختی را درجایی نشانده و یا حیوانی را درجایی قرار داده احترام گذاشته و بر روی حرفش حرفی دیگر نمیزنند.

  7. گل پسر

    سلام آقای محمد درویش.

    من شما رو به عنوان وبلاگ برتر این ماه معرفی کردم.
    یه سر بزنی نظر بدید خوشحال می کنید ما را.
    موفق و موید باشید

  8. هومان خاکپور

    متاسفانه ادامه انتقال این خط لوله گاز 56 اینچی بعد از دنا به جنگل های فلارد لردگان هم خواهد رسید و حدود 1500 متر از این باند در این جنگلها قرار خواهد گرفت و نمی دانم با چه اصراری حاضر نیستند از باند قدیمی عبور کنند؟

  9. محمد درویش نویسنده

    پیشاپیش عرض تسلیت دارم! زیرا ظاهراً اراده ای برای توقف این حرکت غیرقابل توجیه و طبیعت ستیزانه وجود ندارد و در استان شما هم آسمان همان رنگی است که در کهکیلویه و بویراحمد.

  10. ئهقش

    سلام نظر من اصلا به پست شما ربطي نداره مي خواستم يه خواهش بكنم:
    ميشه از اروند وچند تا از دوست هاي هم سن و سالش دربارهي اينكه چه جور اسباب بازي رو دوست دارند يعني در واقع چه استايلي رو مي پسندن يه سوال بپرسيد؟
    ممنون من دارم تو يه مسابقه طراحي اسباب بازي شركت مي كنم كه نظر بچه ها برام مهمه

  11. mirad

    سلام
    خوب هستين يه خواهش دارم ميشه از اروند و دوست هاي هم سنش بپرسيد يا خودتون به عنوان يك پدر بهم بگيد بيشتر بچه هاي تو سن اون چه جور اسباب بازي هااي رو مي پسندن؟
    من مي خوام تويه مسابقه طراحي اسباب بازي شركت كنم لطف ميكنيد.

    پاسخ:

    با سلام و آرزوی موفقیت برای شما … اروند بیشتر بازی های فکری، پازل، لگوهای پیش رفته که بتواند تبدیل به خودرو یا هواپیما یا کشتی شود و حرکتی باشد را دوست دارد.

  12. fum-mohitzist86

    با سلام

    لوگوهاي حمايتي 2010 سال جهاني تنوع زيستي در پايگاه اينترنتي دانشجويان محيط زيست دانشگاه فردوسي مشهد (حاميان زيست سپهر) ارائه شد.
    از شما دعوت ميشود با انتخاب لوگوي مورد نظر خود و درج آن در سايت يا وبلاگ خود به جمع بزرگ حمايت كنندگان محيط زيست در فضاي نامحدود اينترنت بپيونديد.
    با درج اين لوگوها ميتوانيد كمك بزرگي به شناساندن سال جهاني تنوع زيستي به همه و طرح مباحث محيط زيستي در فضاي اينترنت كنيد.
    هم اكنون براي مشاهده و دريافت كد لوگوي مورد نظر به
    http://www.fum-mohitzist86.blogfa.com/post-172.aspx
    مراجعه كنيد.
    لطفا اين مطلب را به ديگران هم اطلاع دهيد.

    پاسخ:

    اوامرتان اطاعت شد بچه ها … درود بر همت بلند و اندیشه سبزتان.

  13. مهلقا كاشفي

    جناب اقاي درويش با سلام
    جهنمي را كه مردم 19 استان كشور تجربه كردند و امار مراجعات به اورژانس را افزايش دادند نتيجه بي مهري با طبيعت و قطع انهمه درخت بي گناه طي چند سال بود.
    ايا ميزان درجه حرارت هوا در زير يك درخت و محيط باز تاكنون اندازه گرفته شده است تا بتوان با اندازه گيري علمي نشان داد كه چند درجه ميتوان دماي هوا را به طور طبيعي كاهش داد.

    پاسخ:

    درود بر خان کاشفی عزیز …
    بله این کار انجام شده است و بسته به نوع و گستره رویشگاه های جنگلی، میزان تفاوت دما بین 2 تا 5 درجه سانتی گراد به صورت میانگین است.

  14. RS232

    شما واقعا انسان صیور و پرتلاشی هستید. من را به یاد قطعاتی از فیلم های کمدی کلاسیک می اندازید که یک نفر در آشپزخانه سعی می کند با دو دستش به اینطرف و آنطرف بپرد و بشقاب ها و ظروف چینی را که از بالا سقوط می کنند بگیرد و مانع شکستن آنها شود. امیدوارم که لااقل دستهای یاری دهنده به شما زیادتر شوند.

  15. مسعود

    می شه به این کامنت بالایی “لایک” داد ؟!

    این لایک دادن هم ، از مظاهر ِ الیناسیون ِ فیس بوکی است لابد!

  16. ساسان تاری

    سلام آقای درویش عزیز!
    راستی چه باید گفت وقتی قرار است تا 200 سال دیگر دماوندی نباشد و صدای کسی هم در نمی آید؟!
    آیا گمان نمی کنید آنانکه نبودن دماوند جاودانه(البته نه دیگر جاودانه!)را به این آسانی برمی تابند می شود ذره ای به 30هزاربلوط عزیز زاگرس زیبا هم بیاندیشند؟!
    راستی آقای درویش چه باید گفت؟

  17. محمد درویش نویسنده

    درود بر ساسان عزیز …
    نمی دانم!
    اما می دانم که ناامیدی مشکل مان را حل نمی کند ساسان جان! حل می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.