خطر دفن تالاب قوری گل در زیر زباله های گردشگری!

لطفاً این خطر را جدی بگیرید! بعد از ظهر دهمین روز از مردادماه در کنار این تالاب زیبا و منحصر به فرد – به ویژه از منظر زیستگاه اردک سر سفید – Oxyura leucocephala اردک مرمری  – Marmaronetta angustirostris– اردک بلوطی  (Aythya nyroca)– بودم و از مشاهده‌ی مناظری که دیدم و دیدیم، بسیار تأسف خوردیم.

یادمان باشد که قوری گل در شمار تالاب‌های ثبت شده در کنوانسیون بین‌المللی رامسر جای دارد و در همین وسعت 200 هکتاری خویش پذیرای بیش از 92 گونه پرنده است که برخی از آنها از منظر جهانی واجد ارزش‌هایی یگانه و تحت حفاظت شدید هستند. افزون بر آن، در محدوده‌ی زیستگاهی این تالاب، حدود 280 گونه‌ی گیاهی شناسایی شده است که چنین تنوع خیره‌کننده‌ای بی‌نظیر است و به همین دلیل مورد توجه کارشناسان بین‌المللی Iucn  قرار دارد.

با این وجود، اخیراً این منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری هم در 40 کیلومتری تبریز معرفی شده و می‌خواهد که میعادگاه بوم‌گردان طبیعت دوست هم باشد و البته همان گونه که در این تصاویر ملاحظه می‌فرمایید، زیرساخت‌های لازم کاملاً برای چنین هدفی مهیا شده است! نشده است؟

افزون بر آن، تعداد یک نفر محیط بان – آن هم به صورت داوطلبانه و بدون دریافت پول – در منطقه حضور دارد که البته به نظر می‌رسد ایشان کهنسال‌تر از آن باشند که بتوانند به تنهایی چنین تالاب ارزشمندی را حراست و پاسداری کنند. این در حالی است که در همان استان آذربایجان شرقی ده ها جوان متخصص و علاقه مند به حوزه محیط زیست وجود دارد که عملاً بیکار هستند! یعنی واقعاً تشکیلات سازمان حفاظت محیط زیست تا این حد فقیر و بحران‌زده است؟!

13 فکر می‌کنند “خطر دفن تالاب قوری گل در زیر زباله های گردشگری!

  1. مرد خاکی

    درود بر جناب درویش عزیز…

    اصلا من مخالف این چنین حفاظت یافتن مناطق بکر میهنمان هستیم…بیشتر باعث یشه مردم بشناسن و برن تخریب کنن و مسئولین هم به جای خود اصل کار بودجه بریزن که مردم راحت تر برن اونجا :(

    ارومیه هم که در خون می گرید…نمی دانم فیلم درو کردن رو دیده اید یا نه؟آنجا هم دریاچه خونی شده بود…بیشترین ضرر از خشک شدن این نعمت خدادادی رو مردم آذربایجان و ترکیه می کنند…گرچه ترکیه با کنترل از سرمنشا رودهای فرات و دجله تا حدودی داره مجادله می کنه…

    در ضمن به روزم در تارنمایم…

    روز خوش

    خوش خبر باشید :)

  2. عبداللطیف عبادی

    با اجازهء جناب محمد درویش
    ————————
    اصل خبر را در اینجا کپی – پیست می کنم :

    سایت روزنامه نگار آزاد هک شد و فعلا” از کار افتاده است . هکرها در یادداشت کوتاهی که بجای سایت مکور ظاهر میشود ، خود را ” گروه هکرهای الجزایری ” می نامند اما تصور می شود که ایرانی باشند . همزمان با آن سایت از هیچ تا هیچ ( نوشته های شاهرخ دهقانی – مدیر فنی سایت روزنامه نگار ازد!) نیز توسط همان گروه و با همان پیغام مشابه هک شده است .
    این سایت ما
    http://www.aebadi.com/
    این هم سایت شاهرخ
    http://www.limia.de/

  3. محمد درویش نویسنده

    به مرد خاکی:
    نه … فیلم درو کردن را ندیدم. ماجرایش چیست و محصول چه کشوری است؟
    .
    .
    به عبداللطیف عبادی:
    واقعاً متأسفم. سایت من نیز تاکنون دوبار توسط گروهی که خود را وهابیون شبه جزیره می نامیدند، هک شده است، اما شرکت ساپورت کننده سایت توانسته با بک آپی که دارد، آن را برگرداند.
    بنابراین جای نگرانی نیست، مگر آن که شرکتی که از آن هاست و دومین سایتت را گرفته ای، نخواهد به وظایفش عمل کند که در آن صورت موضوع قابل پیگیری از طریق مجامع حقوقی در بریتانیا و آلمان خواهد بود.
    درود …

  4. RS232

    ای کاش مردم ما هم پی به ارزش محیط زیست و طبیعت می بردند. در سنفرانسیسکو هر آخر هفته بچه های دبستانی و دبیرستانی را به اردوی آشغال جمع کنی در طبیعت می برند. ولی بیچاره ها در به در به دنبال آشغال می گردند و معمولا چیزی پیدا نمی کنند و چند باری که آنها را دیدم کیسه هایشان خالی بود و فقط راه می رفتند و بازی می کردند. این حرکت ها توسط خود مردم انجام می شود و هم تفریح است و هم فرهنگ سازی. ما هم اگر اردوهای پاکسازی برای مدرسه های هر منطقه بگذاریم خیلی زود می توانیم محیط های طبیعی را پاک کنیم. البته به شرطی که شهرداری با کامیون زباله خالی نکرده باشد. می دانم که مشکلات آلودگی بیش از آن است که با این چیزها حل شود ولی لااقل می توانیم این فرهنگ را در بین نسل های آینده خودمان رواج دهیم.

  5. شقایق

    متاسف شدم

    شوربختانه این صحنه هایی است که در همه ی جاهای دیدنی دیروز (!) می بینیم …

  6. سیوان

    فقط می توانم بگویم متاسفم برای تالاب های ایران و شرمنده ی همه ی تالاب های ایران به ویژه تالاب شهرخودم تالاب زریبار

  7. سیوان

    البته لازم به ذکر می دانم که افزایش سرعت نابودی تالاب زریبار مثل تالاب ارومیه و انزلی و اکثر تالاب های دیگر به دلیل مدیریت ناکارآمد از سوی سازمان های مربوطه است

  8. صفرزاده

    سلامت باشین آقای درویش….

    متآسفانه عدم وجودافراددلسوز در حیطه های مدیریت و

    فقراقتصادی که سرمنشا تمامی مشکلات و مصایب است، مانع

    از این میشود که کسی به فکر طبیعت،محیط زیست وارزشها

    باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.