وقتی که در بام ایران هم کف‌گیر به ته دیگ می‌خورد!

همیشه دل مان به این خوش بود که چهارمحال و بختیاری، سرزمینی که تنها یک درصد از مساحت ایران را در نزدیک‌ترین فاصله به سپهر به خود اختصاص داده است، آنقدر از مواهب آسمانی و ریزش‌های نیواری بهره‌مند است که بتوان کابوس خشکسالی را در آن دیار هرگز برای کودکان پاکنهادش معنی نکرد! دیاری که به شهادت‌ آمارهای موجود، 10 درصد از مجموع آب قابل استحصال ایران‌زمین را تولید می‌کند و سرچشمه‌ی بزرگ‌ترین و پر‌آب‌ترین و مشهورترین رودخانه‌های دایمی کشور به شمار می‌آید.
امّا وقتی سخنان حشمت‌الله هاشمی را بخوانیم، درمی‌یابیم که انگار محاسبات و آمال‌مان دارد شتابان از واقعیت دور می‌شود! نمی‌شود؟
به ویژه اگر بدانیم، نامبرده مدیرعامل شركت آب و فاضلاب استان چهارمحال و بختیاری است و علی‌القاعده بیشتر از هر کسی می‌توان به داده‌های آماری وی در حوزه‌ی آب استناد کرد.
این در حالی است که به شهادت نقشه‌های اقلیمی که به همت پایگاه مدیریت خشکسالی استان اصفهان، در اختیار خوانندگان این تارنما قرار گرفته و می‌گیرد، اغلب نقاط بام ایران، در سال آبی 89-1388 در وضعیت ترسالی یا نرمال هم قرار داشته است و نه خشکسالی!
با این وجود، حدود 20 درصد از مجموع چاه‌های آب شرب استان کاملاً خشک شده است و بقیه نیز با 40 درصد افت تا پایان نیمه‌ی نخست سال مواجه شده‌اند! چرا؟
وقتی سرنوشت استانی که قرار است قطب سدسازی ایران باشد، این است؛ وای به حال سرزمین‌هایی که با 50 میلی‌متر بارندگی سالانه در خاور ایران به حیات خود ادامه می‌دهند.
برای آگاهی بیشتر می‌توانید دیده‌بان طبیعت بختیاری را هم ورق بزنید.

4 فکر می‌کنند “وقتی که در بام ایران هم کف‌گیر به ته دیگ می‌خورد!

  1. هومان خاکپور

    در حالی از افت 40 درصدی و یا خشکی 20 درصدی چاه های کشاورزی و شرب گفته می شود که در دهه ی اخیر فقط قریب به 1500 میلیارد تومان صرف احداث سد کارون 4 گردیده و 3 سد دیگر در این استان در حال ساخت است و مجموع اعتباری که در این مدت مشابه به پروژه های آبخیزداری اختصاص داده شده است به 50 میلیارد تومان هم نمی رسد! یعنی کمتر از 3 درصد اعتباری که در حوزه سدسازی هزینه شده است!

  2. هومان خاکپور

    امروز در جلسه ای که با یکی از بخشداران شهرستان لردگان داشتیم اعلام کردند از 60 روستای بخش منج تعداد 30 روستا با قحطی آب شرب مواجه شده اند و مجبور شده اند با تانکر آب شرب آن روستاها را تامین کنند! … و این در حالی است که میانگین بارندگی منطقه بالای 550 میلیمتر و دو ترسالی را پشت سر گذاشته اند …
    درود

  3. محمد درویش نویسنده

    جالبه …
    در جايي كه ميانگين بارندگي 550 ميلي متر دارد؛ آب ندارد! آدم ياد آرش برهاني مي افتد كه چگونه از فاصله دو متري دروازه حريف توپ را به بيرون مي كوبد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.