کار بزرگ مردمان یک شهر کوچک در سیزده‌بدر!

    ابتکاری جالب برای جمع‌آوری سبزه‌های هفت سینکار بزرگ مردمان یک شهر کوچک در سیزده‌بدر!
   از بروجن خبر می‌رسد که به رغم بارندگی، دوستداران محیط زیست در این شهرستان مرتفع کشور، کاری بزرگ را سامان داده و چالش پرتاب یا رهاسازی سبزه‌های سفره‌ی هفت سین را به یک فرصت بدل ساختند …

سبزه‌هایی که در سطح شهر بروجن و اطراف آن پخش نمی‌شوند ...

    همانطور که دیروز در سیزدهمین روز از نوروز 1393 اشاره کردم، علاوه بر مردم کازرون، بروجنی‌ها در بام ایران هم به استقبال گسترده از سیزده‌بدر رفته بودند که شما هم می‌توانید با تماشای تصاویر موجود در این یادداشت بر صحت گفتار نگارنده مهر تأیید زنید. ظاهراً یکی از سمن‌های محیط زیستی فعال منطقه به نام تسنیم، با کمک شهرداری، اداره میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری و اعضای هلال احمر در یک اقدام هماهنگ، نه فقط کیسه‌های تجدیدپذیر برای حمل زباله در اختیار گردشگران قرار دادند، بلکه با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، بلیط‌های رایگانی را در اختیار آن دسته از شهروندانی قرار دادند که زباله‌های خود را مجدداً به محل برمی‌گرداندند و در محیط رها نمی‌ساختند و افزون بر آن، سبزه‌های موجود در سفره‌های هفت سین خود را در میادین شهر و نقاط از پیش معلوم شده، تحویل می‌دادند تا پس از انباشت به کمک شهرداری، تبدیل به کود کشاورزی شود. جالب اینکه یکی از پرورش‌دهندگان اسب در منطقه هم ابراز تمایل کرده بود تا در جمع‌آوری سبزه‌ها مشارکت داشته باشد، چرا که می‌تواند مورد تعلیف اسب‌ها قرار گیرد.

مشارکت مردم بروجن در تحویل کیسه‌های زباله مخصوص سیزده بدر

    باشد که با گسترش این فرهنگ، شاهد تغییر رفتار شهروندان باشیم و دیگر نظاره‌گر پرتاب یا رهاسازی سبزه‌ها در معابر عمومی شهر یا حاشیه‌ی سکونتگاه‌های انسانی نباشیم.

تحویل سبزه‌ها توسط مردم بروجن ...

    دست مریزاد به هموطنان سبزاندیشم در بروجن که روح بزرگ مشارکت‌جویانه و مسئولیت‌شناسانه‌ی خود را در یک آبادبوم کوچک وطن به نمایش نهادند.

تحویل سبزه‌ها توسط مردم بروجن ...

    به نظرم راه ماندگاری آیین‌های کهن این سرزمین همین است که تلاش کنیم تا برخی لکنت‌های موجود را که ممکن است به تشدید مصرف یا تخریب محیط زیست بیانجامد، آرام آرام بر بنیاد موازین محیط زیستی اصلاح کنیم. کاری که امیدوارم در مورد چهارشنبه سوری هم روزی تحقق یابد.
آمین …

7 فکر می‌کنند “کار بزرگ مردمان یک شهر کوچک در سیزده‌بدر!

  1. محمود رضا پولادی

    درود بر شما
    اقدام فرهنگی زیبایی بود.
    به هومان عزیز و همکاران شان خداقوت می گویم .
    در همین رابطه ایمیلی برایتان ارسال نمودم . ملاحظه فرمائید.

  2. بابک

    بروجن مردمان باهوشی دارد و آمار قبولیهای کنکور سراسری از این شهر همیشه بالا بوده. حالا نشان دادند علاوه بر باهوش بودن مردمان عاقلی نیز هستند.

  3. نصرت ا...تواضع

    با درود به یاران انجمن محیط زیست تسنیم برای کار ارزشمندشان و با سپاسگزاری ازاطلاع رسانی مهندس هومان عزیز واستاد محترم محمد درویش در این رابطه، سزاوار و شایسته توجه بود اگر اقدامات مشابه دیگر سمن های “محروم و مغضوب” از لحاظ اطلاع رسانی را در خصوص موضوع پاکسازی آبشار پونه زار را نیز پوشش خبری و بازتاب می دادید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.