ایرانگرد را ببینید و به دوستان‌تان دیدنش را عیدی دهید!

به میان سبزه‌ها می‌روم و ساقه‌های ترد گنــــدم را
لمس می‌کنــــم،
انگار که نشاط و ســرور طبیعت به بدنم رســوخ کرده اسـت،
از خــود می‌پرسم:
به راستی که کتاب گستــرده‌ی هسـتی، همین طبیعت اســت،
درحالی که ما در کتابخانه‌ها و درمیان ورق‌های پاره‌ی کتاب‌های دیگـــران
به دنبال آن می‌گردیــــم …
کریشنا مورتی

    سرانجام حاصل بیش از 20 ماه تلاش جواد قارایی و گروه سختکوشش در مجموعه ایرانگرد 2، جواب داد و ایرانیان از ساعت 40 دقیقه‌ی بامداد نهم فروردین 1394 شاهد پخش نخستین قسمت از این مجموعه‌ی متفاوت و ماندگار بودند؛ مجموعه‌ای که به شکلی حیرت‌انگیز و باورنکردنی در شبکه‌های مجازی با استقبال روبرو شده و تا این لحظه به نظر می‌رسد حتی بیشتر از کلاه قرمزی و در حاشیه از بازخوردها و واکنش‌های مخاطبان در دنیای مجازی برخوردار بوده است.

جواد قارایی در بین کودکان بلوچی در ایرانگرد 2

    به جواد قارایی و همکاران سبزاندیش و حرفه‌ای‌اش دست مریزاد می‌گویم؛ زیرا او بار دیگر ثابت کرد: اگر مجموعه‌ای با عشق، درایت و تخصص ساخته شود؛ حتی اگر داستانی، طنز یا چالشی هم نباشد، مخاطب پرشمار و گسترده‌ی خود را پیدا می‌کند. بی‌شک ایرانگرد 2، در شمار آن گروه از آثار برتر سینمای مستند ایران جای خواهد گرفت که نه فقط در ابعادی ملّی که در قلمرویی جهانی هم مورد توجه قرار می‌گیرد. به نظرم، جواد ادامه‌ی سزاواری از مستندسازان نامدار ایرانی چون سهراب شهید ثالث، خسرو سینایی، فرهاد ورهرام، فتح‌الله امیری، مانی میرصادقی و … است؛ نسل جستجوگر، تابوشکن و هنجارآفرینی که مخاطبین‌شان را وامی‌دارند تا تمام قد در برابر عشق‌شان به طبیعت، سینما و تلویزیون ایستاده و کلاه از سر بردارند.
قصه‌ی آن دخترک بلوچ 5 ساله که در کانال آب، بی جان شد؛ قصه‌ی قاطری که سقوط کرد یا سفری که به پایان نرسید و آمار هوایی که آمار نبود! از جمله مصداق‌هایی است که نشان می‌دهد ایرانگرد در برهم زدن قواعد مرسوم پخش در رسانه‌ی ملّی، می‌تواند استادانه عمل کند.
امروز به همین مناسبت، نامه‌ای خطاب به دکتر محمّد احسانی، مدیر شبکه یک سیما نوشتم و ضمن قدردانی از این مجموعه، خواهان تجدیدنظر در زمان پخشش شدم.

جواد قارایی در دره راگه رفسنجان

    با این وجود، خیلی نگران ندیده شدن ایرانگرد نیستم! چون مهم‌ترین و مؤثرترین تبلیغ، مردمی هستند که با یکبار دیدن ایرانگرد، توصیه به تماشایش را در نوروز 1394 همچون یک عیدی سبز به آنهایی که بیشتر دوست‌شان دارند، ارایه خواهند کرد! نخواهند کرد؟

42 فکر می‌کنند “ایرانگرد را ببینید و به دوستان‌تان دیدنش را عیدی دهید!

  1. ساحل

    من برنامه های تلویزیون را نمی بینم(به استثنا 2 برنامه که یکی را شما اشاره کردید)… ولی این توصیه را نمی توان نادیده گرفت…سپاس.راستی آقای مهندس یک سوال؟ تفاهم نامه شوم آشوراده هنوز پابرجاست؟

  2. محمد درویش نویسنده

    درود بر شما … خوشبختانه پس از ملاقاتی که سه نفر از مخالفان سرشناس تفاهم نامه – دکتر آخانی، خانم دکتر قلیچی پور و عباس محمدی – با خانم ابتکار در مورخ 27 اسفند 1393 و در حضور دکتر میگونی داشتند؛ مقرر شد تا طرح جامع مدیریت آشوراده و میانکاله توسط دکتر آخانی و خانم دکتر قلیچی پور، مجدداً به روز و تصحیح شود. گفتنی آنکه این دو عزیز کاملاً داوطلبانه و بدون دریافت هیچ وجهی این مسئولیت را پذیرفتند.

  3. محمد شرافت

    ساخت پلی برای گردش در میان درختان ۱۰۰ ساله+تصاویر
    پلی به طول ۱۳۰ متر در جنگل کیپ‌تاون آفریقای جنوبی برای سفر کردن در میان درختان ۱۰۰ ساله ساخته شده است.

  4. فريبا كلانتر

    نوبهار است بر آن كوش كه خوشدل باشي
    كه بسي سبزه دمد باز و تو در گل باشي
    درود بر جناب قارايي گرامي كه قبل از ” در گل شدن ” با ساخت مجموعه ي ارزشمندايرانگرد” گل ” كرده است . و سلام بر جناب درويش كه هيچ فرصتي را در آبياري گل هاي كاشته شده در سرزميني كه دوستش دارد،ازدست نمي دهد.

  5. مسعود

    جداي از ايرانگرد، كه دست مريزاد، من از غوطه وري در كلمات زيباي اين نوشته سرمست شدم .

  6. ساحل

    سپاس از پاسخ شما آقای مهندس. امیدوارم در این طرح مدیریت، از الگوهایی نظیر مناطق تحت حفاظت نمونه در دنیا استفاده شود. بهره گیری از تجربه افرادی همچون استاد مجنونیان نیز می تواند بسیار راهگشا باشد. یک طرح مدیریت علمی برای پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی میانکاله که جزیره آشوراده جزء تفکیک ناپذیر آن است،ونیز اجرای صحیح آن برای ادامه حیات این اکوسسیتم ارزشمند امری ضروری است. موفق باشند.

  7. محمد درویش نویسنده

    درود بر شما. خوشبختانه دکتر میگونی به خوبی متوجه ارزش های منحصر به فرد میانکاله و جزیره آشوراده هستند. موفق باشید.

  8. رضا

    به خدا و با شور و حرارت و شعف بسیار من هم از مدیر شبکه یک و جوادجان تشکر میکنم.که ما را با زندگی و جامعه بدوی بسیار محروم و عصر نو سنگی و پارینه سنگی بخشی از مردم ایران معادن و نفت و گاز آشنا کرد.کاش می شد شماره و کارت بانکی یارانه آن مردم با نام و در لیستی با تایید جواد به اطلاع مردم ایران و جهان رسانده میشد تا هر کس به اندازه توان کارت به کارت به حساب آن پیر زنان و پیر مردان و خانوارها وجهی انتقال میداد.کاش ساعت پخشش را به ۱۰ و غیر همزمان با فیلمهای دیگر انتقال و تکرار میشد.

  9. محمد شرافت

    بنگر…
    17 مارس 2015
    بنگر…

    آمنه آریان
    توسط آمنه آریان

    پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده می گرداند…(بخشی از آیه ی 50 سوره ی روم زیبا)

    دوستان هم باشگاهی عزیز تر از جان،امید که در این سال جدید با تنفسی تازه تر جان بگیریم و نوروزمان ،”نو روز” باشد…

  10. اسماعيل برومندي

    برنامه بسیار عالیست و پیرمرد بلوچ و 40 سال تنهایی او در کوه نشان داد، عشق را درنهایت سادگی و پاکی که محیط زیست آن پیرمرد به او هدیه داده بود و من که فکر میکردم خاطرات کودکیم دیگر در هیج جایی از کره خاکی جان ندارد،جان دارد. ظروف مسی سبز، دست شستن قبل از غذا با آفتابه ولگن مسی و غذا خوردن با دست در یک سینی، باید برای حفظ چنین محیط زندگی کوشید، اگر پای مادیات به همین ارزشها و محیط ها کشیده شود، سریعا این گنجینه ها را از دست خواهیم داد و چیزی برای مستند کردن هم وجود نخواهد داشت، همانگونه که امروز گم کرده ای در وجود خود داریم ودر همین مستندها به اندک آرامش و لذتی با دیدن قانع میشویم و دیدنش را به دیگران توصیه میکنیم.
    دوستان اگر از اندک محرومیت این عزیزان بگذریم، متوجه ارزشهایی میشویم که آرزوی ما شده است

  11. اسماعيل برومندي

    درود بیکران بر آقای قارایی و همکارانش، امیدوارم به جای تاکید بر محرومیتها،تاکید بر ارزشهای غنی در این محیط زندگی را به بیننده نشان دهند تا دوستی تقاضای تزریق مادیات به این مردم شریف را ندهد، امکانات بدهند به شکلی که محیط زیبا و آرامش بخش این عزیزان را بر هم نزنند و باعث تغییر در آداب زندگی این گنجینه ها نشوند

  12. کیانی

    سلام
    من چندشب پیش به طور اتفاقی این مستند را دیدم و تا امشب همه را دنبال کردم واقعا فوق العاده بود من به مستند علاقه زیادی دارم ولی هیچ کدام به جذابیت مستند ایرانگرد آقای قارایی نبوده بخصوص قسمت معرفی روستای ماخونیک در خراسان جنوبی…
    انشالله آقای قارایی همیشه سلامت باشند و رسانه ملی قدر چنین جوانان با استعداد و پرانرژی را بداند….
    با آرزوی موفقیت برای جواد قارایی

  13. صدیقه

    ارزوی موفقیت،حمایت و سبزماندن برای تیم ایرانگرد میکنم.و امیدوارم رفتارشون با مردمان سختکوش همیشه اینطور متواضع باقی بمونه و امیدوارم در این سفرها اگر ارامش این مردمان به شهرنشینان،بزرگترین هدیه است،شهرنشینان هم باری از زندگی دشوار انها،هرچند کوچک بردارند….

  14. ندا

    بسیار بسیار عالی، اجرای جواد قارایی بسیار صمیمی یکرنگ و دل نشین ااست. برای ایشان و همراهان محترمشان آرزوی موفقیت و پیشرفت دارم. قسمت معرفی تنگه جولان بسیار عالی و قشنگ بود. متشکرم.

  15. احمدی

    من عاشق محیط زیست و حفظ همین مقدار جنگل باقیمانده از دست برخی مردمان بی خرد هستم.
    نمیدانم میبینم و درخود می سوزم چون بانگ من راه به جایی ندارد.
    جناب مهندس وقتی میبینم برخی مردمان عقب مانده در بعضی روستاها و ولایت ها فقط به خاطر کسب درآمد اقدام به قطع درختان غیر مثمر مثل افرا چنار و کاج میکنند دلم می سوزد واقعا میریزم بهم.
    «دیروز داشتم یک مستند میدیدم (البته به آخراش رسیدم)که یک ولایتی سمت اگه اشتباه نکنم گیلان که خشک بودو چهارپنج تا درخت بیشتر نبود و 2نفر با اره برقی بجان آن درختای زبون بسته افتاده بودند و قطعه قطعشون میکردند (که خدا قطعه قطعشون کنه)، گزارشگر ازشون پرسید چرا درخت قطع میکنید گفتند چون درآمد نداریم. گفت چرا این درختای سبز که زنده اند رو قطع می کنید گفتند چون اینا غیر میوه اند گناه ندارد»

    من میخوام ببینم این مملکت صاحب نداره که بیاند جلوی این ازخدا بی خبرارو بگیرند و به اشد مجازات محکوم کنند؟
    اصلا مگر این درختان موجود زنده نیستند پس چرا حکم اعدام برای قاتلان آنها صادر نمیکنند؟

  16. مهسا

    ممنون از زحمات و مهربانی های آقای قارایی
    مستندی که از استانم تهیه کرده بودند با دیدی واقع نگر بود
    در قسمتی از برنامه از ایشون با غذای تباهگ tabaheg پذیرایی شد که غذای اعیانی برای مردم بلوچستان به حساب میاد و از گوشت خشک شده تهیه شده .

  17. مه لقا کاشفی

    با سلام و ارزوی موفقیت برای همه دوستان محیط زیستی در سال جدید
    بنده متاسفانه هنوز نتوانسته ام این مستند را ببینم اما منتظر اعلام باز پخش ان در ساعتی مناسب هستم تا از دیدن ان بی نصیب نمانم و یا اگر دوستان می توانند راه دیگری برای تماشای ان ارائه دهند بسیار خوشحال می شوم.
    در روزهای تعطیلات نوروز توانستم با بانوئی شالیکار در شهرستان نور اشنا شدم که تک وتنهابا پشتی خمیده در خانه ای روستائی زندگی وبه کاشت برنج اقدام کرده است . از انجائی که می ترسیدم فرصت را از دست بدهم با دوربین غیر حرفه ای فیلمی از روند اماده کردن شالی برای کاشت تهیه کردم.کاری بسیار سخت و طاقت فرسادر عین حال اموزنده برای انهائی که نمی دانند برنج چگونه تولید می شود.نام ان را گذاشته ام کشاورزان خرد -تولید کنندگانی بزرگ.چنانچه امکان استفاده باشد خوشحال می شوم تا دوستان خودشان به تهیه بقیه مراحل بپردازند.

  18. رسول

    با سلام و عرض ادب خدمت تمام دوستان طبیعت دوستم.

    من هم از طرفداران پر و پا قرص ایرانگردم. بدون تردید این مستند بهترین مستند ایرانی درباره مردم و طبیعت ناشناخته ایرانه که تا کنون من دیدم.
    دست مریزاد جواد قارایی. به عنوان یه طبیعت گرد بهت افتخار میکنم.
    صداقت و سادگی و حرفه ای بودن مهمترین ویژگیه ایرانگرده.

    ایکاش شبکه یک ساعت بهتری رو برای پخش در نظر یگرفت. هر چند تو همین ساعتم بیننده های زیادی رو به خودش جلب کرده.

  19. مینا

    این مستند قوق العاده س.من خودم جزو کسایی هستم که تقریبا تمام شهرهای ایرانوگشتم و جاهایی رو که مقدور بوده دیدم.واقعا درایت و زیرکی تو ساخت این نستند عالیه
    آقای جواد فارایی اینستاگرام یا ف ی س ب و ک یا ی و ت ی و ب ندارند؟؟؟

  20. نصرت ا...تواضع

    مهندس درویش عزیز درود بر شما برای اگاهی بخشی های ارزشمندتان.
    این هفته فرصتی دست داد تا قسمت هائی از گنجینه فرهنگی
    مستند ایرانگرد را تماشا کنم وبه دوستان نیز توصیه نمایم .
    براستی جناب جواد قارایی و یارا ن نیک اندیش شان کاری کرده اند کارستان و قابل تقدیر وستایش بیکران !با آرزوی موفقیت یرای گروه ایشان و سپاس دیگراز مدیر شبکه یک سیما و همکاران بابت پخش این مستند خوب وموفق!
    پاینده ایران و همه ی دوستداران میهن .

  21. مستانه

    ایرانگرد…فوق العاده است
    یکی از بهترین و خوش ساخت ترین مستندهایی که تابحال از رسانه ملی در حال پخش است…آنقدر روایت خوب و زیبایی دارد که هر شب تمام اعضای خانواده را بخاطر دیدن این برنامه و آشنایی با مناطق بکر ایران و صد البته شیوه خوب و روایت منسجم و دلنشین آقای قارایی دور هم جمع می کند…از دیدن این برنامه واقعا حس خوب پیدا می کنم حس زندگی…حس سبز حس زیستن
    خداقوت به تمام دست اندرکاران خلاق ساخت این مستند

  22. مرجان

    عالی بود من اولین بار که دیدم نتونستم چشم از صفحه تلویزیون بردارم تصاویر صحبت ها خیلی عالی بود کیفیت فیلم برداریشم حرف نداشت خیلی خوب بوددددددددددددد

  23. جواد قارایی

    سلام و سپاس بیکران از جناب آقای مهندس درویش استاد و دوست بزرگوار بنده و همه ی هموطنان و طبیعت ایران. سپاس از مهر یکایک شما سروران و هموطنانِ جان. نگاه کوچک من تقدیم به شما که لایق بهترینهایید و بنده هنوز تا بهترینها فاصله بسیار دارم. همین بس که بگویم انرژی مثبت از مهر شما عزیزانم انگیزه ای شگرف در گروه ایرانگرد به وجود آورده است. امیدوارم در ایرانگرد 3 شرمنده نباشم و با تمام عشق و توان و تمرکز به کمک اساتیدی چون استاد درویش به مطلوب نزدیک شویم و باعث رضایت همه جانبه هموطنانِ جان باشیم. همه شما عزیزانم را به خداوند مهر و دوستی می سپارم. همواره سبز باشید و آفتابی.

  24. شبنم

    اینجا ایران است، باور کنید
    اینجا سرزمین زیبای من است…
    آقای قارایی عزیز سپاس
    خدا قوت

  25. همتی از پاسارگاد

    با سلام.
    ممنون از شما آقای درویش. دوست داشتم از آقای قارایی تشکر کنم اما امکانش نبود. با اجازه از طریق سایت شما تشکر میکنم.
    آقای قارایی زحماتتون مورد قبول پروردگار خواهد بود. دلیل به دل نشستن مستند شما از دل بر آمدن رفتار شماست. اینکه شما با مردمانی ساده و بی ریا از بالا به آنها نگاه نمیکنید. امیدوارم همیشه اینگونه بمانید.
    دیشب با دیدن خانواده آقا مهدی خصوصا خانم ایشان اشک ریختم. چون از نزدیک با چنین زندگانی آشنا هستم باید بگویم که به بهترین شکل به تصویر کشیدید.
    پاینده و برقرار باشید.

  26. فائزه

    سلام به همه ی دوستان و اقای درویش و اقای قارایی
    و خسته نباشید می گم به ایشون .
    من عاشق مستند ایرانگرد هستم و می خواستم بدونم چه گونه امکان ارتباط با اقای قارایی وجود دارد ؟؟
    اگر کمکم کنید ممنون میشوم .با سپاس فراوان

  27. فاطمه

    سلام
    ممنون از اقای قارایی و تیم خوبش…
    اقای درویش اگه شما با اقای قارایی در ارتباط هستید لظفا ازشون بخواید خودشون یک وبگاه تهیه کنن و کارشون گروهشون و خودشون رو بیشتر به مردم فضای مجازی معرفی کنن…

  28. فاطمه

    ایشون فقط فیس بوک دارن؟ ای بابا من که صفحه فیس ندارم. راه دیگه ای نیست؟؟؟
    ادرس فیس بوکشون رو لطفا درج کنید.
    ممنون

  29. نازلي

    اين شبها ساعت يازده از شبكه يك اين مستند رو ميبينم، فوق العاده است. همه خانواده دور هم جمع ميشيم و بيصبرانه منتظر شروعش ميمونيم، اين براى ما كه كمتر ميشه سليقه هامون يكي بشه غنيمته. سپاس از شما آقاي درويش، و بي نهايت تشكر و دست مريزاد به جواد قارايي و گروهش.

  30. صدای دریا

    سلام
    واقعا برنامه ایشون عالیه و گاهی دردناک و ناراحت کننده !گاهی از این همه زحمت زنان روستا واقعا ناراحت میشم وقتی با اون همه عذاب جلوی دوربین لبخند میزنن و مهمانداری میکنن من هم باهاشون لبخند سردی میزنم و متاثر میشم از آقای قارایی با اون همه مشقتشون ممنونم

  31. فاطمه

    مستند ایرانگرد رو از شبکه مستند دنبال کنید فعلا که شبکه اول سیما دیگه پخشش نمیکنه……

  32. سایه

    اگر علاقه مند هستید دیدنی های ایارن رو ببینید و دقیق در موردشون اطلاعات کسب کنید ازتون دعوت میکنیم از مپگرد دیدن کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.