در استقبال از نامگذاری سال 1394، سال بهار سمن‌های ایرانی!

    رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خویش، سال 1394 را سال هم‌زبانی و هم‌دلی دولت و ملّت نام نهادند. ایشان ایرانیان را مستحق لمس و تحقق پنج آرزوی بزرگ در سال 1394 دانستند که پیش شرط تحققش، همراهی و تعامل واقعی بین ایرانیان و دولت متبوع‌شان است. عدالت قضایی و اقتصادی، جهش علمی، اقتدار و عزت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، پیشرفت اقتصادی و ارتقای ارزش‌های معنوی در شمار پنج آرزویی است که ایشان آنها را با صفت «دست‌یافتنی» توصیف کردند و گفتند: با توجه به ظرفیت سیاست‌های نظام و نیز ظرفیت‌های ملت بزرگ ایران، این امر می‌تواند در سال پیش رو محقق شود به شرط آنکه به معنای حقیقی کلمه، ملت به دولت اعتماد کند و البته دولت هم توانایی‌های ملت را به رسمیت شناخته و عملاً نشان دهد که به آن ایمان دارد و می‌خواهد که بخشی از وظایف و مسئولیت‌های خود را به مردم برون‌سپاری کند.

پنج آرزوی دست یافتنی در سال 94

    البته بسیاری از دوستداران محیط زیست، به ویژه پس از سخنان تاریخی و امیدبخش معظم‌اله در هفدهم اسفند 1393، امیدوار بودند که در نامگذاری سال 94، شاید برای نخستین بار به موضوع محیط زیست هم اشاره‌ای مستقیم‌ و شفاف‌تر شود. امّا نگارنده براین باور است که تا همینجا هم ما پیروز بوده‌ایم. زیرا بر این باورم که توان تاب‌آوری طبیعت وطنی که دوستش داریم، فقط به شرطی قابل ترمیم و احیاء است که اجازه دهیم مردم به میدان آیند؛ نقش‌شان را به رسمیت شناسیم، بگذاریم تا با قبول مسئولیت‌های خطیر، توان و تجربه‌ی بیشتری بدست آورند و بدین ترتیب، آن زمان که با مردم و برای مردم طرح ریختیم و برنامه‌ریزی کردیم، مسلم است که هم حال جیب‌شان بهتر خواهد شد و روزهای پرلبخند زندگی‌شان افزایش خواهد یافت، هم ارزش‌های معنوی رشد می‌یابد و هزینه‌های تأمین امنیت در جامعه کاهش خواهد یافت، هم عدالت در تمامی سطوح برقرار خواهد شد، هم مجال شکوفایی علمی مهیاتر می‌شود و هم اقتدار ایران و ایرانی در جهان فزونی خواهد گرفت.
و آشکار است که در چنین جامعه‌ای با چنین مردم و دولتی، حال طبیعت هم خوب خواهد شد و جملگی زیستمندانش اجازه خواهند یافت تا از حیاتی درخور و حرمتی بایسته برای زیستن بهره‌مند شوند. به سخنی ساده‌تر، سال 1394 را باید سال شکوفایی سرمایه اجتماعی در کشور نام نهاد و این می‌تواند بهار همه‌ی دستگاه‌ها و نهادهایی – از جمله دفتر متبوع –  باشد که در این مهم، مسئولیتی برعهده دارند.
چنین است که محمّد درویش به عنوان مدیرکل آموزش و مشارکت مردمی در سازمان حفاظت محیط زیست انتظار دارد تا گام نخست را دولت، قوه قضاییه و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی استوار و به سرعت برداشته و با تسهیل مراحل ثبت و فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد، به ویژه در حوزه محیط زیست، اجازه دهند تا تمامی ایرانیان علاقه‌مند به اعتلای طبیعت وطن در کمترین زمان ممکن بتوانند از انسجام سازمانی و پشتوانه‌های حقوقی و قانونی برای فعالیت داوطلبانه برخوردار شوند. همچنین لازم است تا با تخصیص بودجه‌های سزاوارانه، سازمان محیط زیست بتواند با کمک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اقدام به آموزش و توان‌افزایی و نیز تکامل شبکه‌بندی تشکل‌ها کرده و بدین‌ترتیب، زمینه برای واگذاری امور به مردم؛ احیای تالاب‌ها (همچون تجربه‌های موفقی چون کانی‌برازان، گندمان و کم‌جان)، تثبیت شن‌های روان و درختکاری (میاندشت و جنگلانه) و مدیریت مناطق حفاظت شده در قالب طرح‌های موسوم به قرق‌های اختصاصی که نمونه‌های موفق آن هم‌اکنون در منصورآباد رفسنجان، کالمند یزد و چند منطقه در سمنان و خراسان شمالی در حال اجراست؛ مهیا شود.
و البته ایمان دارم، چنانچه گام نخست را دولتی‌ها به صورتی مؤثر بردارند (نه اینکه سال 93 به پایان رسد و من و همکارانم در دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان، همچنان چشم‌مان به دریافت بودجه اندک 500 میلیون تومانی برای توان‌افزایی سمن‌های محیط زیستی، خشک ماند!)، مردم نشان خواهند داد به حکومت و جهانیان که در ایران، انسان‌هایی زیست می‌کنند مسئولیت‌پذیر، صلح‌طلب و هوشمند که حضورشان در زیست‌کره به امنیت این – فعلاً – یگانه محل زیست بشر در کهکشان راه شیری خواهد افزود.
آمین …

18 فکر می‌کنند “در استقبال از نامگذاری سال 1394، سال بهار سمن‌های ایرانی!

  1. هومان خاکپور

    درود بر محمد درویش عزیز
    به نکات کلیدی برای باز شدن قفل مشارکت اشاره داشتید. بی شک نامگذاری سال 1394 حجت را بر دولتمردان تمام کرده است، چراکه هرچند مشارکت در شمار مهمترین شعارهای دولت تدبیر و امید قرار داشته است اما حقیقت ماجرا این بوده که حتا در این یکسال گذشته کمتر نشان های عملی ار باورهای مشارکت در سطوح میانی و پایینی مدیریتی و اجرایی این دولت دیده شد ….

  2. محمد درویش نویسنده

    امیدوارم واقعاً همه دریابیم که تقویت واقعی سرمایه اجتماعی، یگانه راه برون رفت کشور از بحران های پرشماری است که در حوزه محیط زیست با آن دست به گریبان هستیم.
    درود بر هومان عزیز …

  3. مجید دریکوند

    بی شک با بیانات پر بار رهبری سال خوبی برای محیط زیست در پیش خواهد بود_با این سخن که تا همینجا هم فعالین و مدافعین محیط زیست پیروز بوده اند موافقم و امید که نکاتی که به آن اشاره فرمودید در سال جدید به طور جدی مد نظر قرار گیرد و برون دادی شایسته و موثر برای محیط زیست و زیست مندان به همراه داشته باشد.

  4. محمد شرافت

    سلام ادب احترام انشالله بامشارکت مردمی+ همکاربین بخشی دولت باهم دلی وهم زبانی

    اقتصاد سالم = فرهنگ سالم = خانواده سالم =سیاست سالم =غذای سالم = هوای سالم=اب سالم =شهر سالم = جامعه سالم= محیط زیست سالم = ایران اباد سالم

  5. افشین عبدالهی نژاد(اردلان)

    درود بر مهندس درویش
    با این نامگذاری باید مسوولین بدانند اولا قدم نخست از سوی این عزیزان باید برداشته شود شاید بهتر بگویم قدم دوم چون مردم همیشه در صحنه بودند و حال وقت آن است ک مسوولین هم به مردم لبیک بگویند تا این همدلی بیشتر و بیشتر شود.زمانی که مسوولین به مردم و سازمانهای مردم نهاد اعتماد کنند و تسهیلگر باشند نه مانع مردم روز بروز و با اعتماد متقابل قویتر میشوند مخصوصا در بحث محیط زیست چون دولت باید بداند به تنهایی نمیتواند هیچ کاری را انجام دهد اراده ملت ایران بارها نشان داده که می تواند کارهای بزرگی را انجام دهد فقط کافیس دولتمردان همراهی کنند.
    سمن های محیط زیستی بازوی قوی هستند برای نجات محیط زیست کشور و دولت باید بداند با همکاری این سمنها فقط امکان دارد محیط زیست سرو سامان بگیرد.امسال را به ما اعتماد کنید ما واقعا می توانیم

  6. محمد شرافت

    بنگر..
    بنگر…
    17 مارس 2015
    بنگر…

    آمنه آریان
    توسط آمنه آریان

    پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده می گرداند…(بخشی از آیه ی 50 سوره ی روم زیبا)

    دوستان هم باشگاهی عزیز تر از جان،امید که در این سال جدید با تنفسی تازه تر جان بگیریم و نوروزمان ،”نو روز” باشد…

  7. مسعود عبداله رش

    با تشکر از استاد عزیز
    واقعیت همان است که فرمودید.امروزه نگاه به توسعه از نگاه صرف اقتصادی به مشارکت و سرمایه اجتماعی تغییر یافته است.اما باید دانست مشارکتی پویا و پایدار خواهد بود که از پایین و بطن جامعه آعاز گردد. وجود مبانی تعاون، واره ها و ده ها نمونه دیگر نشان از وجود مبانی فرهنگی و دینی مشارکت در جامعه ماست.اما باید اعتماد از دست رفته مردم را باز سازی کرد کا این خود نیاز به کاری بس دشوار دارد. به امید آن روز.

  8. محمد شرافت

    با سلام از برنامه اموزشی روز طبیعت 13فروردین 1394 از خیر گزاری خیرو… -دوستاران محیط زیست ومردم …- مهندس درویش عزیز همه دستگاهلی بین بخشی با مشارکت مردم + همکاری بین بخشی

    توصیه‌هایی برای روز طبیعت + فیلم
    نوروز جشن آغازی‌ها است و سیزدهمین روز فروردین هم روز بزرگداشت طبیعت است.

    به گزارش گروه چند رسانه‌ای باشگاه خبرنگاران، نوروز جشن آغازی‌ها است و سیزدهمین روز فروردین هم روز بزرگداشت طبیعت است.

    اما گاهی اوقات برخی از ما فراموش می‌کنیم که طبیعت یک موجود زنده و بسیار حساس است و زباله‌های به جای مانده در آن هر چند کوچک می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به آن وارد کند.

  9. مهدی امیدی جعفری

    با سلام و عرض ادب
    بدینوسیله باستحضار عالی میرساند ماهنامه “سمن یار” (اولین ماهنامه ویژه سازمانهای مردم نهاد در عرصه مشارکتهای اجتماعی کشور، مورد تأیید مدیریت سازمانهای مردم نهاد وزارت کشور) به عنوان پل ارتباطی نهادهای مدنی و فعالان اجتماعی با مراجع ذیربط منتشر می شود. لطفاً شایسته است نسبت به ارسال اخبار و فعالیتهای اجرایی، پوشش تصویری، انتشار مقالات، مصاحبه و … و یا درج در وب سایت خبری: http://www.SamanYarNews.com (اولین خبرگزاری مستقل سمن ها) اقدامات لازم را مبذول دارید.
    لازم بذکر است ماهنامه فوق به کلیه استانداریهای سراسر کشور ارسال شده و دیگر نهادهای درگیر در حوزه مشارکتهای مردمی نیز از مخاطبین و مشترکین آن محسوب می شوند. همچنین جهت تکمیل بانک اطلاعات تشکل های غیردولتی و سازمانهای مردم نهاد (سمن) در صورت تمایل موارد ذیل را به این مرکز ارسال نمایید.
    قبلا از همکاری جنابعالی بابت ارسال اطلاعات آن مجموعه حمایتی و مردم محور صمیمانه سپاسگزارم.
    – نام کامل سازمان تحت پوشش
    – مرجع صدور پروانه
    – سال تأسیس و مدت فعالیت
    – حیطه فعالیت: ملی/ استانی/ شهرستانی
    – نام رئیس یا مدیرعامل
    – لوگو سازمان
    – عکسهایی با موضوع فعالیتهای انجام شده یا پروژه ها
    – ایمیل رسمی مدیر/ روابط عمومی
    – شماره همراه مدیر/ نماینده رسمی
    – تلفن و فکس سازمان با کد شهرستان
    – مشخصات فوق الذکر از سمن های فعال دیگری که می شناسید (جهت معرفی و آشنایی علاقمندان با فعالیتهای آنها)
    ———————
    ارادتمند- امیدی جعفری
    مدیر اجرایی و هماهنگی سمن ها
    09369752854

  10. دستان علوی

    با سلام و درود
    جناب درویش امیدوارم سال خوب و پر از موفقیتی داشته باشید.
    بنده در ارتباط با همین سمن ها و انجمن های مردمی سوالاتی داشتم که اگر امکان پذیر است ایمیل خود را در دسترس بنده قرار دهید تا بتوانم از لطف شما بهره مند شوم.
    با سپاس
    حامی گرگ های ایران

  11. محمد شرافت

    مهندس ناظر فخاری، رییس بانک صادرات شهر صنعتی و همکارانشان از دوستداران محیط زیست به شمار می آیند، میگویید چرا؟!!!
    یکی از کارهای خوب ایشان و همکاران این است که هر روز برای رفت و آمد فاصله 12کیلومتری ساوه تا شهر صنعتی و برعکس، به جای اینکه هر کدام به تنهایی از وسایل نقلیه خود استفاده کنند، به نوبت یکی از آنها، سرویس ایاب و ذهاب بقیه میشود و در مسیر آنها را سوار میکند!
    از منافع مهم اینکار،آلودگی کمتر هوا، استهلاک کمتر خودروها، هزینه کمتر، دورهم بودن،ترافیک کمتر، ایجاد حس تعاون، صمیمیت، همدلی و همگرایی و……میباشد. نظیر این اقدام را کارکنان گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه که از تهران می آیند نیز انجام میدهند. مهندس شریفی رییس گمرک منطقه اقتصادی این مطلب را بیان داشته و گفتند:همکارانشان در عوارضی اول آزاد راه تهران ساوه، اتومبیل ها را گذاشته و فقط با یک ماشین این مسیر را تردد مینمایند.
    امیدواریم در سال همدلی و هم زبانی، اینگونه کارهای خوب،الگویی برای همه ما باشد
    برای تمامی این دوستداران محیط زیست و خانواده های آنها، آرزوی موفقیت و سلامتی داریم.

  12. محمد شرافت

    سلامت برای همه = مشارکت مردم + همکاری بین بخشی
    محیط زیست سالم=بهداشت محیط سالم = شهر سالم……
    معاون بهداشت وزارت بهداشت مطرح کرد
    ۲۰۰ بیماری محصول آلودگی غذا/ ۲ هزار فروشنده مواد غذایی دادگاهی شدند/ تقلب در محصولات ارگانیک

  13. محمد شرافت

    مهندس کریم ساعی زنده یادخیر دوستاران طبیعت (پارک ساعی

    اهدای 12 هکتار زمین در سال 1329 به همت مهندس کریم ساعی استا د دانشگاه تهران زنده یادخیر دوستاران اوای اوارای طبیعت به وزارت کشاورزی واگذار شد تبدیل به (پارک ساعی ) شد روحش شاد بزرگترین خیر زیست محیطی

  14. محمد شرافت

    مشارکت شهرداری ناحیه 4 منطقه 22 تهران با همکاری سازمان مردم نهاد دوستاران اوای طبیعت http://www.ngo22.irمنطقه 22 در خصوص توزیع بروشور اشنایی باپاره از مسائل زیست محطیی دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) بین ساکنین 13 برج مجتمع مسکونی پارسیا 962 خانوار

  15. محمد شرافت

    در جلسه کارگروه سمن ها مورخ 94/2/15 مقرر شد به زودی آموزش تهیه سرکه از میوه های اضافی و بازیافتی توسط گروه های بهداشت و محیط زیست به خانواده ها ارائه خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.