پیامکی از یاسر انصاری!

یاد یاسر گرامی ...

    در نهمین روز از اسفند 1387، پیامکی از یاسر انصاری دریافت کردم که در آن پرسیده بود:

قلاب‌ها علامت کدام سؤالند که ماهیان پاسخشان می‌شوند؟!

 

آن روز برایش نوشتم:

    نمی دانم! اما امید فرا رسیدن روزی را برای خود محفوظ می دارم که پیش از مرگ آخرین ماهی، قلاب‌های خون‌ریز بشری بتوانند پاسخ پرسش‌های خود را یافته و بر آزمندی‌های خویش افسار زنند.

    یادش گرامی باد آن جوان دوست داشتنی طبیعت وطن که به رغم کوتاه بودن طول زندگیش، عرضی به وسعت همه طرفداران محیط زیست ایران داشت … و اینک زودتر از همه ی ما می داند که قلاب ها واقعن علامت کدام پرسش هستند!

14 فکر می‌کنند “پیامکی از یاسر انصاری!

  1. محمد کماسی

    سلام
    تا چند روز پیش تمام پیامک های یاسر رو نگهداشته بودم ، پیامک هایی که برای تبریک ازدواجم یا به مناسبت های مختلف فرستاده بود ، ولی متاسفانه گوشیم رفت تعمییرگاه و همش پرید، از این بابت خیلی ناراحتم
    پیامک هاشو وقتی نگاه می کردم حس میکردم همون لحظه برام امده

    در مورد این پیامک زیباشم باید بگم که به دام افتادن یک ماهی هم در اندیشه های یاسر غم انگیز بود همون طور که برای مژگان هم هست و می بایست اعتراف کنم که فقط مژگان می تونست مکمل یاسر باشه و در حال حاضر مژگان یادگار قشنگی از یاسر برای ماست.

  2. کاوه اشکشی

    سلام، تصویر بسیار زیباست.

    پاکی و معصومیت در این چشمان زیبا؛ موج می زنند و قلبی رئوف و تپنده را جنبش وا می دارند. ایکاش و صد هزار ایکاش اگر …. هم اکنون در بین ما حضور می داشت.

    روحش شاد و نام نیکش تا ابد در جای جای طبیعت زیبای ایران؛ جاودانه باد.

    با سپاس فراوان از جناب آقای مهندس درویش عزیز.

    کاوه اشکشی

  3. محمد

    سلام
    قلاب ها هميشه بهترين ماهي ها را صيد مي كنند
    اين عجب نيست كه آهوي دلم صيد تو شد
    عجب اين است كه من عاشق صياد شدم
    كاش هيچ گاه مرگي در كار نبود اگر قرار بر اين است كه پس از هر مرگ قدر دوستان را بدانيم. چه حكايتي داره اين مرگ كه با بردن هر دوستي از بين ما، فقط خوبي هاش توي ذهن ما مي مونه. شايد مرگ بدي هاي افراد را از ذهن ها دو ر مي سازد. مرگ بدي ها……مي بيني خوبي ها اسير مرگ نمي شن.
    خوبي ها هميشه جاودانه اند. خوبي ها مرگ ندارن. خوبي ها تا ابد زنده اند. مرگ فقط باسه از بردن بدي هاست. ياسر را نمي شناسمش. با وجود معروفيتش هيچگاه نشنيدم ازش قبل از وفاتش. ولي اين روزها هر روز اسمش را مي شنوم. مگه چند سالش بود. بخدا بريم دنبال ياسراي ديگه. قبل از اينگه مرگ خوبي هاشونا پديدار كنه. اگه زنده بود طاقت بزرگ شدنشا نداشتيم. حالا هر روز بزرگش مي كنيم. عجب مردمي هستيم ما. عادتمونه با بزرگ كردن رفته ها ،آدماي دور و برمونا نذاريم خوب ديده بشن. ياد و خاطره ياسر باسم عزيزه ولي تا كي مي خواهيم زند ه هامونا بكشيم و بزرگشون كنيم. شايد نوشته هام شخصي را بيازاره ولي غرضي ندارم. به قول سهراب “چشم ها را بايد شست ،جور ديگر بايد ديد”
    خدايش بيامرزاد و روحش شاد

  4. آذر

    باسلام ودرود خدمت شما مهندس درویش!
    بنده یکی از دانشجوییان جغرافی دوست هستم که همیشه سعی میکنم خبرهای در رابطه با طبیعت راپی گیری کنم وخیلی متاسفم که در لابه لای این اخبار مشاهده می کنم که ما انسانها با اعمال ورفتار ناآگاهانه خودمون داریم چه بلایی بر سرطبیعت وحتی خودمون میاریم.
    وخیلی خوشحالم که شما بزرگوار دراین زمینه توجه نشان میدهیدامیدوارم که هم چنان سرافراز وپایدار بمانید
    وبرای مرحوم یاسر انصاری مغفرت الهی وشادی روح ایشان وطول عمر بابرکت همراه با موفقیت برای شمااز خداوندمنان خواهانم.

  5. مصطفی محمودی

    بسیار باعث افتخار من است که از سال76 با یاسر هم کلاسی و دوست بودم و بسیار مایه تاسف که از دغدغه های محیط زیستی او دور بودم و امروز تنها گم شده من یاسر است و تنها آرم بخش من سعی در ادامه دادن قسمتی از راهش…

  6. محمد درویش نویسنده

    سلام و درود بر همه دوستانی که نظرات ارزشمندشان را در دلنوشته های درویش انعکاس داده و می دهند …
    می دانید بچه ها! پیامک یاسر یک پیام خارج از متن اما شاید پررنگ تر از متن هم دارد! این که سعی کنیم دست کم در بین ده ها و صدها پیامکی که می نویسیم یا فوروارد می کنیم و از بین آن همه دوست و آشنایی که مقصد پیامک های ما هستند، گاه واقعن حرفی برای گفتن و تلنگری برای اندیشیدن را نیز انتقال دهیم. کسی چه می داند، شاید نفر بعدی من باشم که باید بروم! نه؟
    .
    به محمد:
    حرف حقی زده ای رفیق. فکر نکنم کسی را آزار داده باشی. امید که بزرگداشت رفتگان سبب نشود تا زندگان را فراموش کنیم.
    درود …

  7. RS232

    معمولا قلاب ها علامت پرسش هایی هستند که پاسخ آنها مرگ است. کینه توزان قلاب را برای نابودی پرسشگران خردورز به کار می برند و خداوند نیز قلاب را برای گلچین شکار خود به کار می برد تا آفرینش را پاینده نگه دارد. این همان فرق میان شکارکش و شکارچی است.
    همه ما شکار هستیم ولی خوش بر احوال کسی که صیادش شکارچی باشد.

  8. دانا

    راستش یاسر انصاری از معدود کسانی هست که هم بودنشان و هم نبودنشان روی من اثر زیادی گذاشتند . واقعا هم گاهی از خودم میپرسم زمانی که به هر سو رو می کنی ،جز تلخی و زشتی نمی بینی . دقیقا آیا در همین هنگام بجز پناه بردن به یاران نقطه اتکای دیگری هم وجود داره ؟و یاسر با وجود آنکه من هیچوقت افتخار آشنایی با او نداشتم . از جمله همین یاران سبز بود . که من تنهایی ودغدغه محیط زیستی ام رو با او و تنی چند از دوستان دیگه حتی از راه دور قسمت کردم .
    شاید علامت سوال قلابها نشانه برای سود بردن و بهره وری از گوشت ماهیهاست . خب تا اینجاش به تریش قبای هیچکس بر نمیخوره . ولی وقتی این علامت سوال رو به عنوان یک فلسفه زندگی تعمیم میدیم .آنجاست که باید گفت : توی این دنیا هستند آدمهایی که فقط یاد گرفتند ؛ صیاد باشند . و عده ای هم فقط بلدند مثل ماهی فقط به جرم زندگی خواهی به عشق نون شب خود و بچه هاشون به کرم سر قلاب نک بزنند ! و در پیشگاه خدایان سرمایه قربانی بشند ! یعنی اجازه یا موقعیتش رو نداشتند که چیز دیگه ای در زندگی یاد بگیرند . من دلم میخاد به یاسر این جواب رو بدم که قلاب علامت پرسشی هست برای این نا آگاهی ! چون فقط در سایه همین ناآگاهی از حق و حقوق طبقاتی یکسری از انسانهاست که اونها به سادگی و راحتی به کرم و طعمه سر قلاب نزدیک می شند و به دام می افتند . و هیهات که اگر واقعیات رو می دونستند . یک لحظه هم درنگ نمی کردند و براه و شنا کردن خودشون ادامه می دادند تا جیره شون رو از دریا بگیرند ، نه از قلاب صیاد نامرد

  9. مریم وثوقی فر

    درود بر شما آقای درویش
    بیست و یکمین جلسه تالار گفتگوی محیط زیست شهری با عنوان “بررسی معضلات محیط زیستی و بهداشتی استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و پلیمری در مراسم مذهبی” در تاریخ یکم آذر از ساعت 17-15 برگزار می شود.
    مکان: خیابان کارگر شمالی، پارک لاله، سالن ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه 6
    خوشحال میشیم تشریف بیارید.

  10. محمود رضا پولادی

    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در انتهای کمال پس بنگر که چگونه می افتی چون برگی زرد یا سیبی سرخ
    درود بر شما و شاد باد روان سبز یاسر نازنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *