گیاهان ، این جاده بیابانی را در انارک بیشتر دوست دارند! چرا؟

    رفته بودم به چوپانان، آبادبومی در شمال شرق استان اصفهان و در حاشیه‌ی خاوری یکی از اسرارآمیزترین بیابان‌های ‌ایران به نام ریگ جن. در مسیر اردستان به زواره با این جاده متروکه در پیش از ورود به محور نایین به انارک روبرو شدم و صحنه‌ای دیدم که مرا میخکوب کرد! یادداشت پیش رو، به انگیزه‌ی به اشتراک نهادن چرایی این حیرت با شما خوانندگان نکته‌سنج و طبیعت دوست خبرآن لاین به رشته تحریر درآمده است …

اردیبهشت سال گذشته، وقتی که به اتفاق چند تن از همکاران و دوستانم (بهمن ایزدی، رامین ندافی و حمیدرضا عباسی) در مسیر زواره به انارک با این جاده متروکه روبرو شدیم، توجهم جلب شد …

جاده متروکجاده متروک2

همان طور که شما هم در این تصاویر می‌بینید، به نظر می‌رسد رغبت گیاهان و علف‌های یک ساله موجود در منطقه برای روییدن بر سطح سخت و آسفالت شده‌ی جاده به مراتب بیشتر از سطح نرم و گسترده اطراف آن است! چرا؟

جاده متروک3جاده متروک4جاده متروک5

در اصطلاح پیکرشناسی زمین (ژئومرفولوژی) به این منطقه پوشیده از ریگ، reg یا دشت ریگی می‌گویند؛ دشتی که شناسه بارز یک منطقه برداشت در فرآیند فرسایش بادی است.
اینک شما برایم بگویید که چرا رغبت گیاهان برای روییدن بر روی آسفالت داغ این دشت، بیشتر از اراضی اطرافش بیشتر است؟
پاسخی که البته به روایتی شاید کلید حل بسیاری از مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست در ایران و جهان باشد!

جاده متروک6جاده متروک7
برای آگاهی بیشتر:
بیابان‌زایی در انارک ؛ شهری که از درون در حال پوسیدن است!

8 فکر می‌کنند “گیاهان ، این جاده بیابانی را در انارک بیشتر دوست دارند! چرا؟

  1. محمودرضا پولادی

    درود بر درویش نازنین
    علت آن است که در آن زمین شنی و ریگ زار امکان نگداری دانه گیاه وجود ندارد وباد عامل مهم فرسایش مانع از رویش گیاه میگردد اما در این زمین سخت و آسفالته دانه گیاه در شکاف ها و ترک های بین آسفالت از گزند باد در امان می ماند و امکان رویش پیدا می کند ………….
    البته این دانش ما از تجربیات حضرتعالیست

  2. فدوی

    از دیدن عکس های این صفحه به وجد آمدم
    خاکهای مورد نیاز برای زیرسازی جاده به دلیل ضرورت های لازم برای استحکام مهندسی آنها، اغلب از مناطق دیگر حمل شده اند و چه بسا برای رویش گیاهان نسبت به ماسه بادی و شن بیابان مغذی تر و مستعدتر باشند. تصویرها رویش بوته ها در شانه راه را مشهودتر نشان می دهد. مصالح بکار رفته در شانه راه اغلب درشت دانه هستند که وزش باد نمی تواند باعث جابجاشدن آنها شود به همین خاطر پس از قرارگیری دانه در منافذ شانه راه امکان رشد برایش فراهم می شود.

  3. rastegar

    قرارگرفتن بذر هاي گياهان در داخل شكاف ها به آنهاكمك مي كندتا در برابر شرايط سخت دمايي و جابجاي و از بين رفتن محفوظ بمانند. از طرفي بخاطر غيرقابل نفوذ بودن محيط اطراف بارندگي هاي فصلي نيز از اطراف به اين نقاط سرايزير شده و در شكاف ها نفوذ كرده و در محدوده ريشه ذخيره مي شود. قسمت سخت آسفالت به نوعي پوششي (مالچ) است كه باعث مي شود از تبخير آب از سطح خاك در اين ناحيه جلوگيري شود . در مجموع بارندگي 100 ميليمتر منطقه با تجمع در يك منطقه خاص از خاك به نوعي (افزايش بارندگي) آب بيشتري درآن قسمت از خاك دراختيار گياه قرار مي گيرد. تجربه اي اين چنيني در مناطقي از دنيا با استفاده از شيب بندي و پاشيدن موادي(پكتات كلسيم) كه از نفوذ آب به خاك جلو گيري كرده و بارندگي اين ناحيه را به قسمت خاصي از زمين هدايت كرده تاگياهان مرتعي در آن ناحيه قابل نفوذ پذير رشد و گسترش پيداكنند.

  4. عباس محمدی

    درود

    به نظرم عامل اصلی، جع شدن رطوبت در زیر اسفالت و هدایت شدن آن به سمت شکاف هایی است که تصادفا ایجاد شده و در آن ها بذر گیاه جای گرفته است (رطوبت یا بخار، به دنبال سوراخ فرار است و به سمت شکاف ها می رود). اما، در ریگزار، رطوبت به شکل یکنواختی از زمین تبخیر می شود و در نقطه های معینی تجمع نمی یابد.

  5. میترا

    سلام بر دوست خوب زمین.بنظر بنده هم زیر آسفالت جای خوبیه برای حفظ رطوبت از تبخیر وگرمای بیابان

  6. ناهید سادات نوربخش

    سلام. جناب مهندس بی صبرانه منتظردیدار شما هستم در سرزمین طلای سرخ

  7. پوریا

    محمود درویش عزیز و بزرگوار

    حیف که شما ریاست سازمان محیط زیست رو بر عهده ندارید! حیف
    واقعا چرا؟؟ 🙁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *