آنها کوه می‌کارند و ما کوه درو می‌کنیم!

تصویری از کوهی که در آینده ساخته خواهد شد!

     در چند روزه‌ی اخیر، کمتر خبری توانسته همچون طرح بلندپروازانه‌ی آلمان‌ها برای ساخت یک کوه مصنوعی در مرکز برلین، سروصدا به پا کند. این کوه هزارمتری که به عنوان بلندترین و عظیم‌ترین سازه‌ی ساخت بشر نام خواهد گرفت، قرار است تا آرزوی دیرینه‌ی مردم برلین را برای استفاده از فضای کوهستان و طبیعت ناب آن جامه‌ی حقیقت به تن کند.

حضور کوهستان در کنار هر شهری، یعنی بوی بهشت! کاش ما نیز قدر کوه های خود را بیشتر بدانیم.

     در اینجا می‌توانید چشم‌اندازهایی از آینده‌ی این شهر را ببینید …
    اما نکته‌ی عبرت‌آموز این داستان آن است که اینک ما در شرایطی شاهد خوشحالی و شعف آلمان‌ها برای کاشت کوه هستیم که همین چندی پیش، شاهد بودیم که چگونه فرمان قتل کوه باباموسی در کنار شهر بجنورد را صادر کرده و با یکی از پرخرج‌ترین عملیات خاکبرداری (بخوان کوه‌برداری و یا شاید کلاه‌برداری!)، بیش از 2 میلیون و پانصد هزار متر مکعب از ارتفاع کوه را کندیم و بردیم تا اشتباه خود را در جانمایی فرودگاه بجنورد جبران کنیم! اقدام نابخردانه‌ای که سبب از بین‌رفتن منابع ارزشمند آب و خاک و گیاه در این کوهستان استراتژیک منطقه شد.

تصویری از خیابان های آینده در برلین!

38 فکر می‌کنند “آنها کوه می‌کارند و ما کوه درو می‌کنیم!

  1. شقایق

    تصاویری که از آینده این شهر پرداخته شده بود پر از امید به آنچه باید شود و خلاقیت بود.
    و صد افسوس که در سرزمینی چون ایران جهل و حماقت و نابخردی کوه درو می کند ؛جنگل می زداید؛تالاب می سوزاند و رود می خشکاند… .
    وقتی با مادر طبیعت چنین نامهربانند چه انتظار وتوقع بی جایی داریم , برای عدم خشونت با جوانانی که سکوت می کنند تا حرفشان را زده باشند!

  2. محمد درویش نویسنده

    آفرين … همه ي حرفهايي كه نگفته ام را نيز شما به شكلي سزاوارانه و اثرگذار درج كرده ايد. خوشحالم كه دل نوشته هاي درويش چنين خوانندگان انديشمند و عاشق طبيعتي را دارد.

  3. امير سررشته داري

    درويش عزيز در اينجا لازم است در جريان باشي كه برلين سطحي دوبرابر پاريس دارد در حالي كه جمعيت آن نصف پاريس است. برلين تنها شهري در دنياست كه دقيقا 50 درصد آن فضاي سبز است. در هيچ شهري در اروپا اين وسعت فضاي سبز را مشاهده نمي كني. برلين يك بهشت است.

  4. محمد درویش نویسنده

    و به رغم آن كه برلين همين حالا هم يك بهشت است؛ مي خواهند آن بهشت را بكنند 5 ستاره و آنگاه ما بهشت 5 ستاره خود را در ابر يا باباموسي مي خواهيم بكنيم اتراق گاه! چرا امير عزيز؟ چرا …

  5. کالیراد

    کاشت کوه را به مثابه استحکام بخشیدن به ریشه بدانید
    ریشه باید تا ملتی ابدی باشد
    تاریخ و تمدن باید تا ملتی به خود ببالد
    هواي کوه بايد تا حيات ابدي گردد
    راستي آرش از کدامين قله زه را کشيد
    بر بالاي کدامين کوه بايد آتش زندگي را افروخت
    کدامين قله را به نشانه ي استواري بايد فتح کرد
    يا بر بالاي کدامين کوه مرگ عشق را به سوگ نشست
    کوه نميکارند
    عشق و شور و زندگي مي افشانند
    قله بنا نمي کنند
    به آسمان رسيدن و اوج گرفتن را مي آموزند
    سبزه نمي افشانند
    سبز ديدن و سبز زيستن و سبز انديشيدن را بنا مي نهند

    و آنجا
    کودکان چشم آبي سبزي زمين را در ذره ذره جانشان مي يابند

    و اينجا
    کودک سياه چشم من و تو در خويش فرو مي ريزد

  6. محمد درویش نویسنده

    چه زيبا گفتي آنجا: “قله بنا نمی کنند / به آسمان رسیدن و اوج گرفتن را می آموزند” اميد كه كودكان سيه چشم ما نيز روزي بتوانند به جاي فرورفتن در خود، بال و پر گرفته و ير به آسمان بسايند كاليراد عزيز.

  7. Somi mamane Rozana

    سلام. اتفاقی به اینجا رسیدم و الان از اومدنم پشیمون نیستم. خوبه که هنوز هستند کسانی که وقتی از زیر پنجره ها عبور می کنند به گلدانهای بالای سر هم نظری دارند و یا خبر خراب کردن یک کوه به بهانه یک فرودگاه باعث افسوسشون میشه. همیشه موفق باشید.

  8. علی رازی

    اول با دیدن اسم شهر خودم، بجنورد، به این مطلب نگاهی انداختم.
    بعد به نظرم رسید جدیدترین خبر در مورد این کوه برداری و کلاهبرداری رو براتون بفرستم.
    هر چند بیشتر مایه تاسف جنابعالی و دوستان خواهد بود! :
    —————————————–
    پروژه کندن کوه باباموسي در بجنورد مركز استان خراسان شمالي براي نشستن هواپيماي پهن پيکر در فرودگاه بجنورد که با مخالفت‌هاي زيست‌محيطي همراه بود، به علت برخورد به لوله گاز متوقف شد.

    استاندار خراسان شمالي از توقف کندن کوه باباموسي در خراسان شمالي که تاکنون بيش از 18 ميليارد ريال هزينه براي اين استان تازه تاسيس دربرداشته خبر داد.
    محمد حسين جهانبخش در پاسخ به سوال که چرا از اول فکر اين مطلب را نشده بود؟ گفت: با توجه به اينکه فرودگاه بجنورد در گودي قرار دارد، بايد 50 متر از ارتفاع کوه “باباموسي” که در کنار اين فرودگاه قرار داشت کوتاه مي‌شد ولي بعد از 35 متر از کندن ارتفاع اين کوه با توجه به رسيدن به لوله گاز سرخس – نکا کار کندن متوقف شد.
    وي گفت: براي حل اين مشكل بايد يک کيلومتر به طول باند فرودگاه اضافه کنيم که بيش از يک ميليارد تومان هزينه دربر نخواهد داشت.
    معاون عمراني استانداري خراسان شمالي نيز با اشاره به کارکندن کوه با توجه به پوشش سختي که بعد از 35 متر دارد، اعلام کرد: با توجه به نظر مهندسي ارزش، ادامه اين روند به‌صرفه نيست و اضافه کردن به طول باند فرودگاه هزينه کمتري را در بر خواهد داشت.
    نورعلي طالب‌زاده افزود: براي نشستن هواپيماي پهن پيکر در فرودگاه بجنورد بايد زاويه نشست هواپيما را به 2و نيم درصد کاهش مي‌داديم و براي همين سه سال پيش کار کندن کوه “باباموسي” آغاز شد.
    شايان ذکر است معاون‭ ‬امور‭ ‬عمراني‭ ‬استاندار‭ ‬خراسان‭ ‬شمالي طي يک نشست خبري در سال 86 گفته بود: تيم خبره‌اي در سازمان هواپيمايي كشور موضوع را به مدت 3 ماه بررسي كردند و نظر كارشناسي را براي كوتاه كردن قله ارائه دادند.
    وي در مقابل اعتراض مديركل محيط زيست خراسان شمالي که تخريب ارتفاعات كوه “باباموسي” را فاقد وجهه قانوني دانسته بود، گفته بود: اجرا‭ ‬نشدن اين طرح به معناي تامين نشدن منافع مردم است.‬‭ ‬
    مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي نيز سال 86 در جمع خبرنگاران گفته بود: با افزايش طول باند فرودگاه و يا افزايش شمار پروازهاي اين فرودگاه، مي‌توان به نياز منطقه در زمينه حمل‌ونقل هوايي پاسخ گفت.
    محسن شهرياري اعلام کرده بود: بر اساس نظر کارشناسان اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي تغيير و جابجايي كوه‌ها باعث ايجاد دالان‌هاي هوايي، تغيير اقليم آب و هوايي و افزايش پديده بيابان‌زايي در منطقه مي‌شود.
    —————————————–
    اصل خبر را می توانید در سایت هفته نامه نسیم خراسان شمالی در آدرس زیر ببینید:

    http://g8-nkh.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=2433&Itemid=82

  9. غزاله

    سلام دوست عزيز
    ممنونم از حضور سبزتون و مرسي از بابت تعريف و تمجيد آذري ها ، راستي شما از كجا متوجه شديد من و اون يكي ديگه آذري هستيم !؟
    در مورد نقد خوب و قشنگتون هم از بابت كوه در برلين خرسندم ولي متاسفم از اينكه ما در ايران كلاً قدر خيلي چيزهاي خوبي رو كه بطور طبيعي داريم نميدونيم !!!
    محمد خان من امروز مجدداً متوجه شدم كه هستند كسانيكه با وجود اينكه شايد برام كامنت نميذارند ولي اينقدر جوياي احوالم هستند كه از طريق ارتباط با كسانيكه برام كامنت ميذارنند خودشون رو نشون ميدهند ، بعضي وقتها يادم ميره كه برخي ها چقدر حواسشون به ما و زندگيمون هست اون هم همه جوره ! خدا رو شكر بخاطر وجود دوستان اينچنيني !!! 🙂
    شما هم مويد باشيد

  10. محمد درویش نویسنده

    درود و ممنون از لطفتان. حدس آذري بودن شما دو تا كار چندان دشواري نبود! مي گي نه؟ برو از يك وبگرد بپرس كه يك آذرماهي ناب و خالص است! اميد كه هرگز زندگي تان را لب تاقچه عادت به تكرار نيالاييد.

  11. یک وبگرد

    موافقم که از من بپرسید!خصوصا اینکه “از هر نظر” آدر ماهی بودن را هم حاضرم توضیح بدهم!
    D:
    راستی مهندس!به نظرم پیشنهاد آذری بودن بهتر از خردادی بودن باشه ها!!!0

  12. محمد درویش نویسنده

    نه! اصلاً خوب نيست! يعني زندگي كه فقط از اون نظر نيست! هست؟ بالاخره تو زندگي بايد پول هم درآورد و مغز اقتصادي هم داشت تا بتوان از روزهاي سرخ هفته لذت برد و تن پوش ها را با خيال راحت پاره كرد يا قيچي نمود يا …! به همين دليل فكر كنم عاقبت دو آذرماهي از اين منظر، زياد تعريفي از آب درنيايد! شما حالتان را بكنيد و پا بكوبانيد و سن را با حركتهاي ريتميك و اندميك تان متاثر سازيد و كف حضار را بدرانيد! آن يكي هم فكر مي كند و پول در مي آورد و زندگي را مي چرخاند و … ديگه چي از اين بهتر؟!

  13. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » در ستایش دانشمندان دانشگاه ادینبورگ!

  14. محمد درویش نویسنده

    غزاله خانوم شوخي مي فرماييد ديگه! نه؟ مگر مي شود همه آن 120 كامنت را خلاصه كرد؟! به خصوص كه وبگرد عزيز الان سرگرم بازمهندسي يافته هايش در سرخ ترين سفر سال به يك ناحيه خوش آب و هواست و شديداً غيرقابل دسترس!

  15. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی

  16. بازتاب: به استقبال روز جهاني كوهستان برويم

  17. شهرام

    سلام
    مطلب جالبی بود و عجیب شما هم نمونه خوبوطنی آن را سراغ داشتید. حالا این وسط پیدا کنید فواید نسخه پیچی ما را برای خنک کاری زمین در کپنهاک. واقعا بعضی وقتها فکر میکنم من نمیفهمم آنقدر که بعضی ها با اعتماد به نفس حرف میزندد.

  18. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » عکس تلخی که ممکن است به سرانجام خوشی برسد!

  19. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » تاخت و تاز در کوهستان‌های ایران را پایان دهیم!

  20. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » واقعیت شگفت‌آوری که در طرح‌های انتقال آب از خوزستان فراموش شده است!

  21. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » تفاوت بین ساخت دو فرودگاه در نانت و بجنورد!

  22. بازتاب: کوه شاه، متعلق به شاه نیست؛ لطفاً امانش دهید! | خبر فارسی - سایت بابا نیوز

  23. بازتاب: کوه شاه، متعلق به شاه نیست؛ لطفاً امانش دهید! | rOOz.me | آخرین خبرها از منابع خبری جهان

  24. بازتاب: کوه شاه، متعلق به شاه نیست؛ لطفاً امانش دهید! | شبکه خبری ایلیا نیوز

  25. بازتاب: کوه شاه، متعلق به شاه نیست؛ لطفاً امانش دهید! - آبپخش نیوز

  26. هادی مهرگان

    با سلام.عملیات خاکبرداری کوه بابا موسی جهت افزایش میدان پرواز فرودگاه بجنورد قرار است دوباره شروع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *