به احترام محیط بانانی که جان خود را برای حفظ سبزینه اهدا کردند

محیط بانی جان بر کف در منطقه حفاظت شده سبزکوه

     به نظر می‌رسد در سال 1388 روند تجاوز به عرصه‌های طبیعی شتاب گرفته و شوربختانه تعداد بیشتری از سربازان گمنام طبیعت وطن در معرض خطر قرار گرفته‌اند. این در حالی است که هریک از افراد گروهان جان بر کف 3 هزارنفری محیط‌‌بانان ایران، هم‌اکنون دارند – دست کم – جور 4 نفر را می‌کشند. امّا دولت به بهانه‌ی کوچک‌سازی بدنه‌ی خویش، مجوز لازم برای جذب محیط بان بیشتر را ندارد.
    به باور نگارنده،آنها که جان شیرین‌شان را در پای حراست از پایداری سرزمین مادری و مواهب طبیعی ارزشمندش اهدا می‌کنند، باید مورد بیشترین تکریم ملّی قرار گیرند؛ چرا که عملاً نشان داده‌ و ثابت کرده‌اند که به دوام آینده‌ی سبز ایران بیشتر از دوام خویش بها می‌دهند. ساختن تندیس‌هایی از این بزرگ‌مردان گمنام در پررفت و آمدترین میادین و بزرگ‌راه‌های شهر، کمینه‌ی کاری است که برای تکریم ایشان و تقویت فرهنگ حراست از سبزینه باید انجام دهیم.
    در همین باره گفتگویی با خبرگزاری مهر داشته‌ام که می‌توانید اینجا آن را بخوانید. گفتگویی که در برخی روزنامه‌ها و سایت‌های دیگر خبری هم بازتاب یافته است.

شهادت محیط بان نشانه چیست؟

 

   بیشتر بدانیم:

   – روز محيط‌بان و خدايي كه در اين نزديكي است!

  – فرصتی نمونده ای عشق!

  – مهمترين نگراني يك محيط‌بان مجروح ، امّا عاشق طبيعت وطن!

  – در برابر گلوله مي‌ایستم ؛ پس هستم!

  – قصه‌ي «پرغصه‌ي» يك محيط‌بان ديگر!

  – چرا 20 تيرماه را همه از ياد بردند، حتا من و تو؟!

 

19 فکر می‌کنند “به احترام محیط بانانی که جان خود را برای حفظ سبزینه اهدا کردند

  1. شقایق

    یادآوری لینک های مرتبط خیلی به جا بود

    برای این عزیزان, آرزوی پایداری و روزگار شیرین می کنم

  2. اشکار

    درویش خان چند سال پیش طرحی داده بودند که شکاربان ها باید کارشناس محیط زیست باشند و دیپلمه استخدام نمی شود
    زهی خیال باطل دیدند این همه کارشناس بی سواد و بی کاررا باید سرکار بگذارند تیشه به ریشه مناطق زدند دل همه کارشناس های سازمان خون شده لیسانسه ها شب می ترسند بیرون بروند گشت همه شبها در پاسگاه برای ارشد درس می خوانند
    دوره خانم ابتکار هم کلی خانم استخدام کردند حالا وبال سازمان شده اند نمی دانند با آنها چکار کنند لطفا سری به پردیسان بزنید ببینید چه بساط خاله زنک بازی ایجاد شده

    پاسخ:
    بساط خاله زنك بازي (بخوان عمو مردك بازي) هيچ ربطي به جنسيت ندارد برادر من!

  3. اشکار

    محیط بان مانند سرباز مسلح می ماند کسی باید استخدام شود که محلی باشد و در کنار محیط بانی کار دیگری هم داشته باشد نه یک کارشناس……که منتظر باشد یک مشت دانشجو به منطقه بیایند و……

  4. اشکار

    با امثال آقا سهیل و ساناز جون و الهه جون که نمی شود منطقه را حفظ کرد اصلا کارشناس خانم چه معنی دارد مردها امنیت ندارند چه برسد به زنهاخوب حالا این خانم وسط کویر لوت بخواهد برود دستشویی حالا بین یک عده سبیل کلفت مثل ممدلی خان چکار کند؟ممدلی به صغیر و کبیر رحم نمی کند.

  5. اشکار

    شاهزاده اسکندر میرزا فیروز نوه عبدالحسین میرزا فرمانفرما شکاربانها را از بین شکارچیان محلی که بیشتر هم متخلف بودند انتخاب می کرد نتیجه اش را دیدیم که چه شاهکاری شد حالا با یک عده …….(نقطه چین ها را اوا خواهر بخوانید)چه انتظاری دارید؟؟

  6. اشکار

    در یکی از ایالت های مالزی قانون بسیار جالبی دارند.می گویند چون خانم های زیبا سریع شوهر می کنند پس ادارات دولتی می بایست خانم های زشت را بیشتر استخدام کنند تا سر کار بروند ونبود همسر برای آنها بنوعی جبران شود
    فکر می کنم این قاعده در دره پردیسان اجرا شده
    اینهمه خانم باریش و سبیل یکجا ندیده بودم!
    بابا شماها که بی کارید حداقل اگر نمی خواهید صورتتان را بند بیاندازید کزش بدهید اه اه چه وحشتناک!

  7. اشکار

    ايلام- خبرنگار «ايران»: محيط بان سازمان حفاظت محيط زيست استان ايلام چند روزي است كه بازنشسته شده و لباس فرمش را گوشه اتاق آويخته است.
    حشمت كهني از حدود ۳۰ سال كار و زندگي در طبيعت وحشي براي وي تنها زخمي كهنه بر سمت راست چهره و بخشي از جمجمه اش به يادگار مانده كه حكايت از نبرد وي با خرس قهوه اي كوه هاي سيوان در استان ايلام است. وي كه به اعتقاد خود تمام كوه هاي و نخجيرگاه هاي استان ايلام را زير پا گذاشته روزگاري نه يك محيط بان كه شكارچي بي رحمي بوده و شكارها از صداي گام هايش مي رميده اند.
    كهني كه آن روزگار را به خوبي به ياد دارد، دراين باره مي گويد: سال هاي قبل از انقلاب به عنوان جواني
    ۲۰ ساله با جمعي از آشنايان به شكار كل و قوچ و ميش مشغول بوديم و از اين اقدام لذت مي برديم. وي مي گويد: تبحر و شهرت من در شكار به حدي رسيده بود كه بسياري از آشنايان و دوستانم از من به عنوان خبره ترين شكارچي ايلامي ياد مي كردند.
    وي ادامه مي دهد: تا مدت ها شكار سرگرمي هر روزه ما بود و در مواردي گاهي قوچ و بزهايي را شكار مي كرديم كه به جرأت مي توان گفت ۳ مرد قوي هيكل نمي توانستند به راحتي لاشه شكار را جابه جا كنند. محيط بان بازنشسته كه انگار حسرت سپري شدن روزگار جواني و آن روزگار را تنها با آهي سرد بيان مي كند، مي افزايد: شكار كردن من ادامه داشت تا يكروز در اقدامي غيرمنتظره يكي از مسئولان وقت حفاظت محيط زيست به صورت سرزده به خانه ام مراجعه كرد، نخست فكر كردم براي دستگيري من به آنجا آمده اما تقدير به گونه اي ديگر رقم خورد. وي ادامه مي دهد: آن مسئول پيشنهاد پيوستن به محيط بانان اداره را مطرح كرد و از من خواست از شكارگري دست كشيده و به يكي از حافظان حيات وحش تبديل شوم. وي افزود: در ابتدا با اين تغيير مشكل داشتم و نمي دانستم چگونه من كه تمام روزگارم را با شكارگري گذرانده ام اكنون به مبارزه با شكار غيرمجاز بپردازم.
    كهني مي افزايد: تبديل شدن من به يك محيط بان تعجب بسياري را برانگيخت اما در اين تغيير دريافتم ديدن زايش يك آهو و تكثير نسل در حيات وحش چقدر زيباتر از چكاندن ماشه و كشتار آنان است. حشمت كهني، از زخمي شدن از سوي خرسي قهوه اي، ديدن پلنگ رو به انقراض كوه هاي ايلام از فاصله اي بسيار نزديك و زاد و ولد آهو و بزهاي كوهي به عنوان خاطره هاي تلخ و شيرين خود ياد مي كند و مي گويد: تبديل شدن از يك شكارچي به محيط بان بزرگ ترين لطفي بوده كه از سوي خداوند شامل حال من شده و از اين بابت خوشحالم. وي كه هنوز هم تفنگ قديمي دوران شكارچيگري خود را به يادگار دارد از سوي معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور به عنوان يكي از بازنشستگان سازمان حفاظت محيط زيست ايلام مورد تقدير قرار گرفت

  8. اشکار

    واقعا جای تاسفه که بعضی از محیط زیستی ها رییس مرحوم میانکاله را مسخره می کردند حق هم با آنها بود کسی که کار بکند و جانش را از دست بدهد باید هم مورد تمسخر قرار بگیرد

  9. کیارش یشایائی

    درود بر شما . بعد از ساختن اولین فیلم به نام “تهران طبیعت به یغما رفته” به فکر افتادم که دومین فیلم را درباره ی محیط بانان بسازم . به اداره کل گارد امور استان ها مراجعه کردم آقای خلیلی دستور همکاری دادند ولی با مراجعه به مسئولین ذیربط تقریبا مرا از سر خودشان باز کردند . شرحش را در وبلاگم نوشته ام . شما خاضرید کمک کنید؟ مقداری اطلاعات لازم دارم و راه ارتباط با محیط بانان مصدوم و خانواده محیط بانان شهید. حداقل انتظارم جواب شماست . امیدوارم مثبت وگرنه منفی.

  10. محمد پورمقدم

    سلام زحمتکش ودوست داشتنی مطالب ارزنده شما خواندم خیلی ناراحت شدم شهادت عزیزی که صادقانه خدمت میکرده یادش بخیر منطقه حفاظت شده مند هم دو شهید در همین راه تقدیم کرده ، آقای درویش محیط بان بدون گذراندن دوره عملی تیر اندازی چطور می تونه کمین بزنه ، توی بندر دیر سید رضا معافی مدنی ریاست محترم اداره حفاظت محیط زیست دیر همراه با محیط بانان بومی خود بدون اسلحه در منطقه “” شکار ممنوع امیر دیوان “” با ایست دادن به متخلف خیلی سلاح شکاری غیر مجاز تحویل مقامات قضایی داده ، دوست داریم کسی که صادقانه و بی ادعا خدمتی را می پذیرد وانجام می دهد “” زنده باشی صد سال وما در کنار تو “”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.