به رغم تکذیب مقامات محلی، سرانجام لاک‌پشت‌های سوخته در گندمان هم کشف شد!

لاک پشتهای سوخته؛ این بار در گندمان (تکرار تاریخ تا کی؟) - عکسها از هومان خاکپور
تکرار فاجعه‌ی پریشان در گندمان! لاک‌پشت‌های سوخته در آتش نابخردی ما

     همان گونه که در یادداشت پیشین هم با نگرانی هشدار داده بودم؛ سرانجام نخستین لاشه‌های سوخته‌ی زیستمندان بی‌گناه ساکن در تالاب گندمان هم کشف شد و خاطره‌ی تلخ لاک‌های سوخته‌ی پریشان، این بار در گندمان تکرار شد تا پریشان‌حالی طرفداران محیط زیست کامل شود.

لاک پشت سوخته در تالاب پریشان - 1387 (عکس از خبرگزاری مهر)

    تصاویری که هومان خاکپور عزیز در آخرین یادداشتش منتشر کرده، گواه آن است که نه‌تنها لاک‌پشت‌ها، بلکه پرندگان و مارها هم از زبانه‌های فروزان آتش درامان نمانده و سوخته‌اند. این در حالی است که مدیرکل محيط زيست چهارمحال و بختياري در گفتگو با سبزپرس «با تكذيب سوختن گونه‌های جانوری مانند لاك پشت‌ها، گفت: محل حريق در بخش كناره بوده و اصلاً در منطقه‌ی آبي نبوده و هيچ خسارتي به منطقه وارد نشده است

گندمان امروز ...

     گفتنی آن که همکار عزیزم، مصطفی خوشنویس به نکته‌ی جالب دیگری در گندمان اشاره کرد؛ این که در برخی از مناطق این تالاب نیم‌رخ‌هایی به ضخامت بیش از 12 متر از تورب (زغال سنگ نارس) برداشت و اندازه‌گیری شده است (هرچه از حواشی غار بزرگ و بسیار زیبای اشکفت زلیخا به سمت مرکز تالاب حرکت کنیم بر ضخامت تورب ها افزوده می شود). واقعیتی که نشان می‌دهد، اراضی تالاب تا چه اندازه در برابر آتش سوزی حساس و شکننده هستند و بیم آن می‌رود که هر لحظه سطوحی از اراضی سوخته شده فروریزد و خسارات جانی و مالی بیشتری به بار آورد. دقیقاً به همین دلیل، این احتمال بعید نیست که تعداد تلفات جانوران بسیار بیشتر از ارقام کشف شده باشد.

تالاب زیبای گندمان در دیروز ...

      امید که رخداد تلخ تالاب گندمان، همه‌ی ما را بیدار کند که تا چه اندازه وظیفه و رسالتی دشوار برای پاسداری از مواهب ناب اما شکننده‌ی سرزمین مادری برعهده داریم.

15 فکر می‌کنند “به رغم تکذیب مقامات محلی، سرانجام لاک‌پشت‌های سوخته در گندمان هم کشف شد!

  1. ژاله

    با درود بي كران

    يعني ميشه يك روز يك خبر خوب و خوشحال كننده در اين مملكت بخوانيم يا بشنويم ؟؟!!!!!

  2. فرزان اسدي(ابوحنانه)

    سلام
    مهندس جان ديروز ماموريتي به اهواز رفته بودم و متاسفانه دوربينم را گم كردم .
    زماني كه از روي پل كارون ( پل سفيد اهواز و سمبل اين شهر) رد مي شدم متاسفانه شاهد وجود لكه هاي بزرگ سياه بر سطح آب كارون بودم كه به شدت آب اين رودخانه را آلوده نموده بود .
    خواهشمند است در صورتي كه نفري در آنجا داريد چند عكس تهيه نموده تا عمق فاجعه را ببنيد.
    بدرود.

  3. اشکار

    مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با سبزپرس «با تکذیب سوختن گونه‌های جانوری مانند لاک پشت‌ها، گفت: محل حریق در بخش کناره بوده و اصلاً در منطقه‌ی آبی نبوده و هیچ خسارتی به منطقه وارد نشده است!»

    … شکر خورده که اینو گفته!بقول معروف حرف پیشکی مایه شیشکی!واقعا حیف نان که بخورد برخی اشخاص می دهند
    باز گاو شخم میزند شیر می دهد از گوشت و پوست و پهن ان استفاده می شود حالا درویش خان بالا غیرتا از دکتر چه استفاده ای می شود؟
    گاوان و خرت
    ان بار بردار به مردمیان مردم آزار

  4. سبز

    بنگرید ” آنچه این نامردمان با جان انسان میکنند ”
    آنوقت انتظار دارید تالاب و حیواناتش را حفظ کنند .
    خیر حفظ محیط این ” کهن بوم و بر ” کار ایرانیان سبز اندیش است وبس . « راه سبز امید » به سرمنزل مقصود میرسد و در طول این راه باید هر انچه که از پندار و کردار و گفتارمان بر می آید انجام دهیم .
    به خاطر اطلاع رسانی این خبر از هومن عزیز ، دوستدار طبیعت ایران زمین ، سپاس گزارم .

  5. mostafa

    خیلی ناراحت شدم. من چندین بار گندمان رفته بودم.واقعا فاجعه هست.همه چیز ما داره نابود میشه. طبیعت هم نمیخواد تو ایران بمونه تا به یک ویرانه کامل تبدیل بشه.

  6. لیلا امینی

    خیلی متاسف شدم. ان شا الله با همکاری یکی از اساتیدمان می خواهیم حداقل در سطح دانشگاه یک اطلاع رسانی جامعی انجام دهیم شاید بتوان جلو فاجعه های این چنینی را گرفت.

  7. محمد درویش نویسنده

    آفرين بر همت شما.
    لطفاً اگر اقدامي انجام داديد مرا هم در جريان اقدام هاي ارزشمندتان قرار دهيد تا انتشارش دهم.
    درود

  8. حسین

    با سلام.آیا تالاب چغاخور دیگر تالاب است؟با زدن سد چغاخور ،علاوه بر اینکه تالاب چغاخور ازبین رفت تالاب گندمان هم که وابسته به آب تالاب چغاخور بود ازبین رفت.این نشان بی توجهی مسئولین به محیط زیست نیست؟؟؟.چرا باید دور تا دور تالاب گندمان چاههای عمیق و نیمه عمیق بزنند تا باقیمانده آبهای زیر زمینی هم نابود گردد.خیلی برای محیط زیست ایران متاسفم که مسئولینی دارد که نمیدانند محیط زیست را با ض یا ز یا ذ ظ مینویسند چه برسد به حفظ آن.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  9. امیر علی

    به مردم میگویند صرفه جویی در مصرف آب کنند در حالیکه چاههای عمیق و نیمه عمیق که درآمد حاصله به جیب افراد فرصت طلب میرود و شبانه روز از منابع زیرزمینی آب که متعلق به عموم(انفال) است استفاده شخصی میکنند.تازه جهاد کشاورزی هر روز با کشت درختان طرح طوبی موافقت میکند که با آب همین چاهها مشروب میشوند.چشمه های مادر و دختر شهر گندمان در اثر همین چاههای عمیق خشکیدو خشکسالی کوچکترین تاثیری نداشت و در اردیبهشت زایش آب دارند و پر میشوند به محض روشن کردن چاههای اطراف خشک میشوند و مسئولین برای طومارهای مردم تره هم خرد نکردند.بذار نابود بشه به ماچه.چشم مردم کور و دنده شان هم نرم….؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.